Mgr. et Mgr. Jakub Michálek

Pusťte nás na ně, porveme se za vás!
  • Piráti
  • Hlavní město Praha
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,68. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

23.04.2015 18:36:00

Praha na SMS jízdenkách ročně tratí minimálně 40 milionů Kč

Praha na SMS jízdenkách ročně tratí minimálně 40 milionů Kč

Zastupitelský klub Pirátů se zaměřil na analýzu smluvních vztahů se společností Erika a.s., která Praze dodává SMS jízdenky.

Piráti se obrátili na dopravní podniky v krajských městech, aby porovnali podmínky, za kterých fungují SMS jízdenky v krajích s Prahou. Výsledek srovnání je alarmující. Navzdory obrovskému objemu finančních prostředků, které v Praze ročně systémem SMS jízdenek protečou, platí Praha nejvyšší procentuální poplatek za jednu SMS jízdenku v republice a to plných 24 %. S nadsázkou můžeme hovořit o „množstevní přirážce“.

Jakub Michálek, předseda zastupitelského klubu Pirátů v Praze, k zjištěním Pirátů říká:  „Zjevně jde o dalšího kostlivce z éry Pavla Béma, ale kvůli tomu město rozhodně nesmí rezignovat na snahu problém řešit. V minulosti se Praze opakovaně podařilo zlepšit smluvní podmínky a je na čase pokusit se o to i nyní. Praha má celou řadu nástrojů, jak dodavatele dotlačit k cenám, které budou pro náš dopravní podnik příznivější.“

Smlouva mezi Prahou a společností Erika a.s. předvídá, že v případě změněné situace na trhu budou obě strany jednat o změně smluvních podmínek. Vzhledem k výši marží v ostatních krajských městech, které se zpravidla pohybují od 10 do 20 %, je zjevné, že přišel čas pustit se do dalšího kola jednání. Spíše než audit výhodnosti smlouvy, která je naprosto očividně nevýhodná, je třeba urychleně začít jednat o snížení ceny.

Praha vedle toho může sama zvýšit cenu SMS jízdenky až o 5 %, aby část nákladů na provoz služby nesli pasažéři. Dá se očekávat, že toto opatření sníží celkový objem prodávaných SMS jízdenek (lidé si raději koupí jízdenky v automatu) a ztráta dopravního podniku z předraženého způsobu distribuce klesne. Praha by za současných okolností neměla službu SMS jízdenek dotovat na úkor rozpočtu dopravního podniku.

V neposlední řadě je třeba informovat společnost Erika a.s., že dopravní podnik nemá zájem o pokračování smlouvy po roce 2018, kdy stávající smlouva vyprší, a vypsat otevřené výběrové řízení na nové dodavatele.

Jakub Michálek uzavírá:  „SMS jízdenky jsou užitečná služba a je dobře, že je dopravní podnik umožnuje používat, ovšem stávající smluvní podmínky jsou tristní. Podle našich zjištění Praha přichází minimálně o 40 milionů korun ročně. Vzhledem k desetiletému trvání smlouvy se ztráty Prahy na systému SMS jízdenek nebezpečně přibližují ztrátám v kauze Opencard.“

Doporučení Pirátů k SMS jízdenkám

Piráti doporučují Radě hl. m. Prahy, aby

  • iniciovala v souladu s čl. 7.7 smlouvy jednání se společností Erika, a.s., za cílem snížení nepřiměřeně vysoké marže u SMS jízdenek (marže patří mezi největší v republice),
  • zvýšila cenu SMS jízdenek na maximální možnou podle bodu 10.1 d) smlouvy, tj. o 5 % vyšší než cena standardní jízdenky (cca o 2 Kč), nebot podle současné smlouvy jde nepřiměřená marže Eriky z prostředků dopravního podniku a není narozdíl od ostatních měst v Ceské republice zohledněna v ceně jízdenky,
  • oznámila společnosti Erika, a.s., že hlavní město Praha nesouhlasí s prodloužením smlouvy o dalších 5 let (jinak bude smlouva podle bodu 11.3 automaticky prodloužena),
  • prostřednictvím svých zástupců v dozorčí radě dopravního podniku iniciovala přípravu zcela otevřeného výběrového řízení na nové dodavatele SMS jízdenek, kteří začnou fungovat po skončení smlouvy v roce 2018, přičemž v zadání bude jasně uvedeno, že není možná exkluzivita (poskytování jediným dodavatelem) a náklady služby nese kupující.

Na závěr velice děkujeme občanskému sdružení Naši politici, které na problém předražených SMS jízdenek poukázalo již před několika lety.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama