RNDr. Miroslav Škaloud

ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,65. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

14.03.2014 10:42:33 - Vítězsalv M.

vjezd do centra

Je pravda, že stará auta nebudou moci do centra vůbec a nová za poplatek? A co když v centru bydlím. Dostanu výjimku? A co třeba známí, co za mnou jezdí? Nejsem proti, jen by se podle mě mělo na tohle myslet.

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

05.04.2014 12:29:32 - RNDr. Miroslav Škaloud

Vážený pane,

detaily nemá městská rada ještě promyšleny. Podle sdělení náměstka primátora Jiřího Nouzy, se kterým jsem hovořil minulý týden, město nejprve odhadne počet osob, kterých by se týkal problém bydliště v zóně a poté se rozhodnou pro další upřesňující opatření.

U malého počtu dotčených osob se může jednat např. o udělení výjimky. O jak stará auta a o vymezení oblastí se zákazu vjezdu se ještě uvažuje.

Z veřejných zdrojů lze zjistit, že plán, kde a jak by měly zóny vzniknout, by měl být vypracován do konce dubna 2014. Poté bude předložen zastupitelům. Jedna z předběžných variant počítá s tím, že do nízkoemisní zóny, v první variantě vytyčené na území od Jižní spojky po Stromovku a od Hradčan, Malé Strany a Smíchova na západě po Staré, Nové Město, Nusle a Krč na východě by vedle rezidentů mohli vjíždět pouze řidiči vozů, označených viditelnou plaketou s emisní třídou EURO 2 (splňují vozy vyrobené od roku 1997). Do samotného historického jádra by pak, opět vedle rezidentů, směly vjíždět vozy, označené emisní třídou EURO 3 (vozy, vyrobené od roku 2001), případně ty nejekologičtější s emisní třídou EURO 4 (vozy, vyrobené od roku 2006) /vše pro benzinové motory/.

Otázkou je, zda a v jakém rozsahu městští zastupitelé zóny schválí. Zkušenosti, například ze sousedního Německa, jsou rozporuplné. Německý automotoklub ADAC v r. 2013 upozornil, že nízkoemisní zóny zavedené v některých německých městech nepřinesly kýžené zlepšení ovzduší. Na druhé straně podle zástupce Berlína, který má na starosti oblast ochrany ovzduší, byl pokles emisí po zavedení zóny v úrovni 15 až 20 procent.

Je možné, že bez účasti rezidentů ke kýženému zlepšení ovzduší nedojde, nicméně požadovat na nich, aby si zakoupili nová auta, nebo je přestali používat, je podle mého příliš radikální. Osobně jsem pro pomalejší proces. Evropské normy vztahující se k výrobě automobilů se stále zpřísňují. Časem k omezení emisí dojde přirozenějším způsobem.   

Pro informaci dodávám, že obec na svém území, nebo jeho části může stanovit vyhláškou zónu s omezením provozu motorových silničních vozidel podle zákona 201/2012 Sb. (o ochraně ovzduší), který je účinný od 1.9.2012. Tato možnost platí ve zvláště chráněných územích, lázeňských místech, nebo pokud došlo k překročení některého z imisních limitů uvedených v příloze zákona.

M. Škaloud