„Doplňkové dálnice“ a zmrazení poplatků pro osobní dopravu
Kabinet chce stavět nové dálnice nad rámec již rozestavěné sítě a
zmrazit cenu dálniční známky i souvisejících poplatků. Tím ale odvádí
peníze od údržby a modernizace, podporuje další nárůst kamionové i
individuální dopravy a prohlubuje závislost na fosilních palivech.
Ústup od vysokorychlostních tratí dřív, než vůbec začaly
Deklarovaná priorita „stávajících koridorů“ je návratem k mantrám
devadesátých let, couvání od moderní železniční infrastruktury. Bez
rozvoje vysokorychlostních tratí nepřidáme kapacitu na nejvytíženějších
úsecích, nezrychlíme dálkovou dopravu a nepodpoříme regionální spoje.
Železniční přejezdy – pokračování status quo
Česko je „rájem přejezdů“, tisíce míst, kde se kříží silnice a
železnice, každoročně stojí desítky lidských životů. Vláda místo
systematického rušení a náhrady mimoúrovňovým křížením slibuje jen
„vyšší zabezpečení“. To znamená dílčí zlepšení za nepřiměřené náklady.
Překladiště bez volných kolejí
Mluvit o stavbě překladišť kombinované dopravy bez posílení kapacit na
hlavních tazích je iluze. Koridory jsou přeplněné už dnes, bez nové
infrastruktury nebude kudy další nákladní vlaky vést. Moderní logistika
potřebuje pružnost, ne čekání na volnou kolej.
Slevy místo systémových řešení
Namísto modernizace infrastruktury vláda vrací plošné 75% slevy pro
studenty a seniory. To je nesystémové a nespravedlivé. Potřebujeme
jednoduchý, dostupný systém, jako mají v Rakousku či Německu. Jedna
jízdenka pro všechny, jasná pravidla a cílená podpora těch, kdo ji
opravdu potřebují.
Zelení chtějí dopravu 21. století – čistou, dostupnou a propojenou. Budoucnost patří chytré mobilitě, která šetří čas, peníze i planetu.





