RSDr. Petr Braný

  • České Budějovice
  • zastupitel města
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,53. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

10.03.2010 18:54:00

Západoevropské země jsou lépe zajištěny proti krachu bank

Západoevropské země jsou lépe zajištěny proti krachu bank

Řeč na 75. schůzi PSP ČR, 10.3.2010

Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, kolegové, vážený pane ministře, já vás asi nepotěším, já nebudu sdílet nadšení na projednání podle § 90 a sdělím vám proč. Není to samozřejmě spojeno, i když to uvedu v úvodu, s nějakou uraženou ješitností, když jsem kdysi byl jeden z předkladatelů odškodnění plzeňské banky, Union banky a dalších a víme, jaké to bylo martyrium a jak se hovořilo o tom, jestli je v tom Fondu zajištění dost, nebo málo prostředků, ale k meritu mé otázky bude i návrh k tomu, co tady právě řeší tento tisk 1018 i z hlediska pohledu do budoucnosti, jenom ne toho, co se nám nepodařilo v minulosti.

Já tady nechci opakovat vše, co jste už uvedl, pane ministře. Já myslím, že to bylo velmi obšírné a kvalifikované, jestli si můžu dovolit takto hodnotit i z hlediska doplnění pana zpravodaje, ale přesto jenom pro připomenutí uvedu, že s touto normou navrhovanou vládou není z našeho pohledu, tedy KSČM, žádný problém z hlediska částky zajištění 100 tisíc a podporovali jsme i to, když se řešilo 50 tisíc euro na podzim roku 2008.

Nicméně některé otázky předložený vládní návrh vyvolává. A teď ta podstata. Jedná se zejména o stanovení potřebné výše prostředků Fondu pojištění vkladů, po jejímž dosažení se sníží sazba na minimum, a to na 1,5 % celkového objemu pojištěných vkladů v bankovním sektoru. Jde totiž o to, že v Evropě, zejména potom v západní Evropě, je obvyklé výrazně vyšší procento. V průměru to dělá 2,7 až 3 %. To tedy znamená, že západoevropské země jsou podstatě lépe zajištěny pro případ krachu v bankovním sektoru. Je sice pravda, že předkladatel zdůvodňuje potřebu vyšších prostředků Fondu pojištění vkladů, 1,5 %, tím, že tato rezerva by měla být dosažena k pokrytí výplat náhrad vkladů malých bank, respektive jedné středně velké banky, ale je to správná úvaha? Vždyť pro případ akutní potřeby se současně navrhuje umožnit Fondu pojištění vkladů získat dotaci ze státního rozpočtu, která by přicházela v úvahu, pokud by potřeby byly větší než disponibilní prostředky Fondu pojištění vkladů a jeho výpůjční možnosti.

Kromě toho je třeba vidět i to, že Fond pojištění vkladů investuje své prostředky také či především do bezpečných státních dluhopisů. Jinými slovy nestálo by za úvahu potřebnou výši prostředků Fondu pojištění vkladů stanovit na úrovni obvyklé v Evropské unii, přičemž by tento fond de facto využil jejich značnou část, snad i rozhodující, pro investování do českých státních dluhopisů. To by byla jistě zajímavá operace, která by nepochybně vedla i k částečné úlevě dluhové obsluhy českých státních financí.

Problém v této souvislosti může být ale i to, že naše banky by na případné zvýšení svého příspěvku do Fondu pojištění vkladů mohly reagovat jednak zvýšením bankovních poplatků, jednak zvýšením úrokových sazeb nově poskytovaných úvěrů včetně spotřebitelských s odůvodněním, že z objektivních, to je na nich nezávislých důvodů, se zvyšuje nákladovost jejich činnosti. Ale jsou-li pravdivá má čísla, že 3 % je hranice v západní Evropě a bankovní poplatky jsou mnohem nižší, minimální nebo žádné, tak asi tato úměra přímo neplatí a je tam spíše jiný důvod těchto vysokých poplatků.

K ostatním otázkám se už nebudu vyjadřovat, ale myslím si též to, co řekl zpravodaj, že lhůta 20 pracovních dnů z hlediska odškodnění bude velmi napjatá a bude se to podle všeho řešit spíše cestou upřesňujících dotazů na žadatele, a tím se bude lhůta prodlužovat o 30 dnů a takto vlastně jenom na papíře zůstane 20 pracovních dnů, protože si pamatuji právě v souvislosti debaty možného odškodnění klientů zkrachovalých bank, jak i tři měsíce byly málo a byly velké problémy, aby se to v této části z hlediska časového rozsahu a obsahu a objemu prostředků mohlo z vládnout. Takže i tato lhůta 20 pracovních dnů by byla velmi dobrá a komfortní pro žadatele, který je takto postižen, ovšem myslím si, že to je otázka spíše v říši snů a bude se to obcházet tím, že se bude stále dožadovat dalších a dalších zpřesnění žadatelů, a tím se lhůta bude moci každý měsíc o 30 dnů prodloužit.

Já budu navrhovat pro klub, aby se zdržel z hlediska § 90 odst. 2 řešení tohoto tisku. Kdyby neprošel náhodou do tohoto režimu tisk 1018, tak navrhuji poté zkrátit na pět dnů a v režimu řádného projednávání dokončit jednání tisku 1018 po zejména prodiskutování v rozpočtovém výboru té hranice 1,5 % fondu a jeho dostatečnosti. Děkuji.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama