Ing. Ondřej Polanský

  • Piráti
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,64. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

22.01.2020 11:09:00

Návrh může být prvním krokem k revoluci v parkování

Návrh může být prvním krokem k revoluci v parkování

Projev na 40. schůzi Poslanecké sněmovny 22. ledna 2020 k zákonu o pozemních komunikacích

 Vážený pane předsedo, milá vládo, kolegyně, kolegové,

dovolte mi stručně sdělit stanovisko k projednávanému tisku za Piráty.

Předně bych chtěl říci, že původní iniciativa pro odtahování autovraků vzešla ze Senátu, konkrétně od senátorky Renaty Chmelové. Ta vlastně tu iniciativu přinesla sem do Poslanecké sněmovny a výsledkem je dnešní hlasování.

Té iniciativy Renaty Chmelové jsme se jako Piráti na začátku zúčastnili, takže asi nepřekvapí, když řeknu, že iniciativu v nadcházejícím hlasování podpoříme.

Vaši pozornost bych chtěl ale zaměřit na jeden z našich pozměňovacích návrhů. Jak už říkala kolegyně předkladatelka, jedná se o návrh C2, sněmovní dokument 3950, který jsme připravili ve spolupráci. Předmětem této úpravy je změna systému v parkovacích zónách. Abych byl přesnější, je dána vlastně těm městským radám, které se rozhodnou toho využít, možnost převzít odpovědnost za pravidla parkování ve své parkovací zóně. Dnešní možnosti parkování v těchto zónách jsou vymezeny v § 23 zákona 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích a jsou nastaveny fixně.

Já ten paragraf asi nebudu citovat, ale řeknu, že z něj vlastně vyplývá, že možnosti parkování v parkovacích zónách jsou buď časové, to znamená maximálně na 24 hodin, nebo musí mít majitel vozidla v dané zóně bydliště či provozovnu. Povšimněte si, prosím, slova majitel. Za okamžik se k němu vrátím.

Jak jsem předeslal, náš pozměňovací návrh těmto městům dává možnost tato pravidla změnit. Pro ty obce, které se rozhodnou toho nevyužít, nebo obce, které nebudují vlastní systém parkovacích zón, se vlastně nic nezmění a nebudou muset přijímat ani žádnou vyhlášku.

Představte si například poměrně častý případ, kdy bydlíte v rezidenční zóně, ale auto máte na leasing. V takovémto případě vlastně nemáte právo vaší vlastní domácí parkovací zóny využít. Obce, které vám toto umožní, vlastně jednají dnes nad rámec zákona. A nejde jenom o leasing, jde třeba o náhradní vůz v případě havárie a podobně.

Jestli máte v obci nějakou sociální službu nebo dobročinnou organizaci, která se stará o své klienty, navštěvuje je v domě, tak ani tato služba nemůže využit parkovací zónu u daného domu a musí řešit situaci ad hoc.

Za povšimnutí určitě stojí ještě například zákon 458/2000 Sb., ve kterém v § 25 odst. a) je poznámka o tom, že provozovatel distribuční soustavy musí zajistit spolehlivé provozování, obnovu a rozvoj soustavy. Velice často měnírny a rozvodny, o které se musí distributor starat, jsou uprostřed parkovacích zón a distributoři nemohou servisní vozidla přistavit poblíž objektů.

Když už ne kvůli sobě, vžijme se na okamžik do role našich komunálních kolegů, kteří se s těmito problémy musí dnes a denně potýkat. Jediný argument, který mohou svým nespokojeným občanům říct, je, že je špatně postavený zákon. Věřím, že vedení obcí jsou dostatečně, a vlastně jediní, kompetentní na to, aby dokázali své vlastní potřeby správně a včas odhadnout a vymyslet řešení na míru. Nebojím se říct, že tento návrh může být prvním krokem k revoluci v parkování v českých městech, těch, které se nebudou bát toho využít. Bez jediného kopnutí do země může město či obvod znatelně rozšířit množství parkovacích míst tím, že doručí správnou informaci ve správnou dobu na správné místo.

Jenom pro úplnost ještě dodám, že v systému - jak říkala už kolegyně zpravodajka - je nahraný podobný návrh pod písmenem C1. To byl alternativní návrh tady k tomuto. Po diskuzích s ministerstvem i na výboru jsme se rozhodli, že tento návrh podporovat nebudeme. Takže ten, u kterého vás prosím o podporu, je návrh C2.

Děkuji vám za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama