Ing. Klára Dostálová

  • BPP
  • Královéhradecký kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,46. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

29.03.2021 12:56:53

Reakce na komentář ke stavebnímu zákonu

Reakce na komentář ke stavebnímu zákonu

Reakce ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové na komentář profilu "Jana Zwyrtek Hamplová" ke stavebnímu zákonu.

Jana Zwyrtek Hamplová: Jsem vyděšena tou neznalostí. O stavebním povolení NIKDY nerozhodoval starosta, a stavební právo NIKDY nebyla samospráva, tedy vždy to byla STÁTNÍ SPRÁVA. Měl by to někdo paní ministryni říct. Pouze byl úřad pod stejnou střechou. Takže výsledek bude ten, že se jen bude dál jezdit, a o území budou ti úředníci vědět houby. Rozhodováni tak bude od více vzdáleného stolu. Pokud je to první krok naprostého oddělení státní správy a samosprávy, musí se tak stát oborově plošně. Ne takto vybrat jen stavební úřady. A taky ať si to stát pak platí. Tedy tyto závěry svědčí o ABSOLUTNÍ neznalosti reality a právní úpravy.

Odpověď:

Vážená paní advokátko,
jsem zklamaná z Vašich unáhlených soudů, které jste zveřejnila na stránkách parlamentilisty.cz v souvislosti s novým stavebním zákonem. Pokud byste si „jen“ článek přečetla pozorněji nebo alespoň celý,  nemohla byste NIKDY tento svůj příspěvek zveřejnit. Já přece nikde netvrdím, že výkon stavební agendy je samospráva! Všichni, kteří se problematice alespoň trochu věnujeme, víme, že jde o PŘENESENÝ VÝKON STÁTNÍ SPRÁVY a stát obcím za výkon této agendy platí nemalé peníze. Já v článku upozorňuji, že systém, kdy jsou úředníci stavebních úřadů zaměstnanci obce, nezajišťuje v dostatečné míře jejich nezávislost, což judikují soudy v posledních letech poměrně často v případech tzv. systémové podjatosti. Pokud budete mít zájem, můžeme Vám pro lepší pochopení problematiky některé rozsudky poslat, ale jsou k nalezení i na internetu.

Ve zmiňovaném článku vysvětluji, že stavební úřady by měly být skutečně nezávislé na vůli politiků, což se ale v praxi bohužel často neděje. O případech víme nejen z terénu, ale i z pravidelných šetření Ústavu územního rozvoje. Důvodů pro vznik čistě státní stavební správy je více – pokud budete mít zájem, můžeme Vám zaslat informační brožury. Ve zkratce:  výsledek nebude ten, že občané budou muset jezdit daleko a úřednici budou o území vědět „houby“.  Občané budou v budoucnu se stavebními úřady komunikovat elektronicky a určitě upřednostní profesionální výkon, i kdyby si měli zajet dvakrát za život trochu dál. Dnes je totiž 17 procent stavebních úřadů jednohlavých, takže když úřednice onemocní, najdou tam tak maximálně ceduli: Pro nemoc zavřeno. S redukcí stavebních úřadů počítali proto i opoziční poslanci.

Co se týče oddělení státní správy a samosprávy – přenesená působnost je hybrid, který se možná přežil i v některých dalších agendách – ve stavebních řízení se ukázal jako překonaný a problematický beze vší pochybnosti, viz rozsudky o systémové podjatosti. 

S pozdravem Klára Dostálová

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama