Mgr. Marie Benešová

  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,59. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

18.08.2021 23:15:00

Účelem je rozšířit omezený ústavní rozsah kontrolní působnosti NKÚ

Účelem je rozšířit omezený ústavní rozsah kontrolní působnosti NKÚ

Projev na 15. schůzi Senátu 18. srpna 2021 k návrhu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu

 Přeji dobré odpoledne, vážený pane předsedající, vážené senátorky, vážení senátoři, krátce uvedu tento návrh zákona, který byl dlouho očekáván a který nám teď komplikuje ústava.

Vláda 3. prosince 2018 schválila návrh zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a předložila jej 20. prosince 2018 do Poslanecké sněmovny k projednání. Ta jej projednala 7. července 2021 a 26. července jej postoupila Senátu.

Důvod předložení této novely, tím je realizován jeden ze závazků vlády obsažený v jejím programovém prohlášení, jehož cílem je rozšířit dosavadní omezený rozsah kontrolní působnosti NKÚ. A to především na území samosprávné celky, některé další veřejnoprávní právnické osoby a veřejně vlastněné obchodní společnosti.

Navržené rozšíření odpovídá Lymské deklarace, přijaté Mezinárodní organizací kontrolních úřadů. Rozšíření kontrolní působnosti NKÚ má významně posílit jednu z priorit vlády, a to snížení schodku státního rozpočtu podstatně v posledním období navýšeného v důsledku opatření, přijatých zejména v souvislosti nutnými výdaji na řešení krize v důsledku pandemie covid-19.

Předpokladem dosažení tohoto cíle je celkově hospodárné nakládání se všemi veřejnými prostředky, k němuž má možnost NKÚ prověřovat hospodaření. V tomto směru navazuje vláda předloženým návrhem novely zákona o NKÚ o obdobné snahy vlád předchozích, jakož i poslanců, kdy v 6. volebním období Poslanecké sněmovny byly rozšiřovány návrhy kontrolní působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu. Celkem to bylo třikrát a v 7. volebním období dvakrát.

Nutným předpokladem pro přijetí předloženého návrhu zákona je souběžné schválení rozšíření ústavní úpravy v rozsahu kontrolní působnosti NKÚ. V tomto směru vládní návrh novely zákony o NKÚ navazuje na poslanecký návrh novely ústavy, což je sněmovní tisk č. 229 a senátní tisk č. 205.

Obecně k tomu návrhu. Návrh je předkládán jako věcně související právní předpis k poslaneckému návrhu novely ústavy, který byl již Senátu předložen. Jehož účelem je rozšířit omezený ústavní rozsah kontrolní působnosti NKÚ. Kontrole Nejvyššího kontrolního úřadu má podle návrhu nově podléhat vedle hospodaření s majetkem též hospodaření s dalšími veřejnými prostředky, kde půjde např. o hospodaření veřejných institucí, jako je Česká televize, Český rozhlas, dále hospodaření s prostředky poskytnutými vedle státního rozpočtu i z dalších veřejných rozpočtů, hospodaření právnických osob většinově vlastněných nebo ovládaných státem nebo územním samosprávným celkem.

Předložený návrh zákona v návaznosti na poslanecký návrh novely ústavy pak konkrétně obsahuje vymezení pojmů, které návrh novely ústavy v souvislosti s rozšířením kontrolní působnosti NKÚ zavádí. Jedná se o pojmy hospodaření s dalšími veřejnými prostředky, které je vymezeno taxativně výčtem konkrétních subjektů, hospodaření s prostředky poskytnutými z veřejných rozpočtů výčtem rozpočtů, které se pro kontrolní účely NKÚ pokládají za veřejné.

Pokud jde o další postup, tak poslanecký návrh novely ústavy, schválený sněmovnou 12. února, byl postoupen Senátu 24. února 2020. Návrh novely ústavy byl Senátu přikázán ústavně-právnímu výboru jako garančnímu. Byl projednán výborem pro hospodářství, zemědělství a dopravu, výborem pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí a stálou komisí Senátu pro Ústavu ČR a parlament procedury. Ústavně-právní výbor Senátu 20. ledna 2021 přijal k němu usnesení, ve kterém doporučil Senátu poslanecký návrh vrátit Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy. Na program schůze Senátu návrh novely ústavy zařazen dosud nebyl a nebyl obsažen ani v návrhu pořadu této schůze.

Poslaneckou sněmovnou 7. července vládní návrh zákona o NKÚ byl tedy projednán. Návrh novely zákona o NKÚ, pokud jde tedy o jednotlivé výbory, tak výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu doporučil jeho zamítnutí. Ústavně-právní výbor rovněž a výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu nepřijal k návrhu žádné usnesení. Stálou komisí Senátu pro ústavu a parlament procedury byl projednán 20. července. A bylo konstatována dlouhodobá podpora rozšíření kontrolní působnosti NKÚ, nevhodnost otálení atd. Stálou komisí Senátu pro dohled nad poskytováním veřejných prostředků a pro analýzu kontrolních postupů finanční správy, tam se poukázalo na nedostatečné kompetence NKÚ. V podstatě byla zákonu dána podpora.

Před projednáváním samotného vládního návrhu novely zákona byla projednána na plénu Senátu v podstatě novela ústavy, neboť bez takového projednání by nemohlo dojít ke schválení a byl by tady v podstatě protiústavní návrh zákona. Jsem si toho vědoma. Na závěr mi dovolte zdůraznit nezastupitelný význam kontrolních zjištění NKÚ, poukázat na oblasti, kde právní úprava není dostačující. A jsem si vědoma, že k přijetí návrhu novely zákona o NKÚ je nezbytné předchozí přijetí tomuto návrhu odpovídající novely ústavy.

Je to senátní tisk č. 205. A samozřejmě budu respektovat váš postup, pokud jde o další postup ve vztahu k senátnímu tisku č. 205. V důsledku takového postupu bude projednání návrhu prováděcí novely zákona o NKÚ Senátem pouze formální, neboť Senátu asi nezbude nic jiného, než tento návrh zákona bez dalšího zamítnout. Toho jsem si vědoma a budu to respektovat.

To je asi všechno, co jsem k tomuto tisku chtěla říci. Jinak se domnívám, že ten návrh zákona byl kvalitně odpracován a je potřeba jej dát do souladu s ústavou.

Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama