Ing. Zbyněk Stanjura

  • ODS
  • ministr financí
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,82. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

27.04.2022 14:10:00

Zájem o nízkoemisní vozidla není mezi zaměstnanci příliš veliký

Zájem o nízkoemisní vozidla není mezi zaměstnanci příliš veliký

Projev na 19. schůzi Poslanecké sněmovny 27. dubna 2022 k návrhu změny zákona o daních z příjmů, o dani silniční, o ochraně ovzduší.

Děkuji za slovo. Tento návrh zákona je další z reakcí vlády na zvyšující se ceny pohonných hmot, které rostou zejména v důsledku ruské agrese na Ukrajinu. Tento návrh zákona uvnitř obsahuje tři změny zákonů. Já jsem předkladatel a jsem pověřen vládou. Z mého rezortu jsou vlastně navrženy dvě změny zákonů a třetí je z rezortu životního prostředí.

První změna je změna u daně z příjmů, která se týká zvýhodněného režimu pro nízkoemisní vozidla. Tady vlastně navrhujeme dvě opatření. Jsou to opatření, která jsme debatovali se Sdružením automobilového průmyslu, která podle mě jdou správným směrem a přinášejí ekonomické stimuly pro zaměstnavatele, aby z vlastních zdrojů investovali do nízkoemisních vozidel.

První věc je zkrácení odpisové doby dobíjecích stanic, kdy dneska je odpisová doba deset let v odpisové skupině číslo tři. My navrhujeme to zkrátit na pět let, to znamená přeřadit tyto stanice do odpisové skupiny číslo dvě.

A druhá věc je daň z příjmu, která se týká zaměstnanců. Jak jistě mnozí z vás víte, pokud zaměstnavatel poskytne služební automobil i k soukromým účelům svému zaměstnanci, tak tento zaměstnanec měsíčně platí daň z příjmu ve výši jednoho procenta pořizovací ceny vozidla. Logicky, jelikož jsou nízkoemisní vozidla dražší než klasická vozidla s klasickými motory, zájem mezi zaměstnanci není příliš veliký. My navrhujeme, abychom v tomto případě to o polovinu snížili, to znamená v případě, že zaměstnavatel poskytne zaměstnanci toto vozidlo, aby tento zaměstnanec platil 0,5 % měsíčně z pořizovací ceny a ne 1 %. To je podpora nízkoemisní mobility.

Druhým návrhem zákona, který má snížit náklady zejména drobným podnikatelům a obchodním korporacím provozujícím služební vozidla s nejvyšší povolenou hmotností do 12 tun. Včera jsme už o tom trochu mluvili v rámci bodu, kdy jsme jednali o snížení spotřební daně. To znamená silniční daň zůstává pouze pro nákladní automobily, které slouží k přepravě zboží s celkovou povolenou hmotností vozidla 12 tun a tahače s maximální povolenou hmotností jízdní soupravy nejméně 16 tun. Nově nebudou zdaněny žádné osobní automobily, automobily do 12 tun, ale taky žádné autobusy, což je taková nepřímá podpora veřejné hromadné dopravě.

Zákon o silniční dani současně, pokud bude schválen, povede ke snížení administrativní zátěže, protože dneska se ta daň platí v pěti zálohách. My navrhujeme, aby byla splatná pouze jednou, to znamená nemusí každý poplatník platit a hlídat si termíny pětkrát ročně, protože v okamžiku, kdy vláda tento návrh schválila, tak jsem rozhodl jako ministr financí o odpuštění zálohy plateb na silniční daň, protože v případě, že návrh zákona bude schválen, tak už 15. dubna byl první termín, pak by Finanční správa všem daňovým poplatníkům, kteří by podle zákona zaplatili zálohu na silniční daň, musela tuto zaplacenou zálohu vracet a byla by to zbytečná administrace.

A třetím návrhem zákona je změna zákona o ovzduší, kdy mohu říct, že návrh je v souladu s právem Evropské unie. A jsou tady dva, možná tři základní body, které bych chtěl zmínit. Za prvé rušíme povinnost povinného přimíchávání biopaliv a biolihu. U biopaliv se jedná o biopaliva první generace. Já samozřejmě čtu a vidím vyjádření opozičních poslanců, nicméně musím říct, že jejich argumentace proti tomu návrhu mi připadá slabá, protože rozuměl bych tomu, kdyby silně protestovali v okamžiku, kdy bychom zakázali přimíchávání. My pouze rušíme povinnost. A to jsou dva úplně jiné režimy. A bude záležet na každém z daňových poplatníků, ze které palety, které má, protože musí plnit emisní cíle, který si vybere. Tu debatu, pokud by byla vyostřena, považuji za zbytečnou. Nemusíme se přesvědčovat, jestli to někdo dělat bude, nebo nebude a jestli je to likvidační, nebo likvidační není. Prostě rušíme povinnost, necháváme možnost. Na tom podle mě není nic špatného. A můžeme tady uplatnit i individuální přístup, resp. může si ho uplatnit konkrétní daňový poplatník. Určitě o tom budeme mluvit. Všichni víte, že musí být 6 % biosložky dneska podle zákona v motorové naftě a 4,1 % biosložky v motorovém benzínu, plus tam platí další emisní cíle, ke kterým se zavázala Česká republika jako stát a ke kterým se vážou i povinnosti jednotlivých distributorů.

A druhá věc, kterou bych rád zmínil, je odložení účinnosti povinnosti provozovat vybrané spalovací a stacionární zdroje. Je to pro malé zdroje příkonu do 300 kilowatt včetně. A týká se to zejména pro provozovatele rodinných domků, bytových domů nebo staveb pro rodinnou rekreaci. A i v reakci na to, co se děje s cenami plynu v této době, kdy probíhá válka na Ukrajině, navrhujeme odložit tuto povinnost o dva kalendářní roky.

Mám avizováno, že padne veto. Pokud ne, budu samozřejmě rád, protože vláda by to ráda projednala v Poslanecké sněmovně podle § 90 odst. 2, pokud ne, tak avizuji, že potom v rámci rozpravy načtu zkrácení lhůty mezi prvním a druhým čtením. Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama