JUDr. Alena Schillerová, Ph.D.

  • ANO 2011
  • Jihomoravský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,13. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

27.04.2022 14:32:00

Pět miliard je pro fond dopravní infrastruktury hodně peněz

Pět miliard je pro fond dopravní infrastruktury hodně peněz

Projev na 19. schůzi Poslanecké sněmovny 27. dubna 2022 k návrhu změny zákona o daních z příjmů, o dani silniční, o ochraně ovzduší.

Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Pane ministře, dámy a pánové, začnu tím, že zřejmě někde vázla komunikace, protože veto nepadne. Já jsem to jasně včera řekla zástupcům pětikoalice. (Reakce ministra.) V pořádku. To není žádná výtka, prostě se to k vám nedostalo, máte spoustu jiných starostí. To já chápu a nijak to nevytýkám. Říkám to na úvod, že veto nepadne. Hnutí ANO nebude... A takto jsem to vlastně konzultovala i s druhým opozičním klubem, že nebudeme takto postupovat, což nebrání ale tomu, abych se nevyjádřila k návrhu a velmi zdvořile vás požádala o vyjádření k tomu, na co se tady zeptám, případně bude reagovat ještě i moje kolegyně poslankyně Peštová, protože ona více rozumí tomu přimíchávání biosložky než já.

Myslím, že včera jsme si řekli už dost dlouho, takže to tu nebudu dnes opakovat, že máme třetí nejvyšší míru inflace a že my jsme zastánci, a v tom se ideově lišíme i názorově, aby se přistoupilo k výraznějším opatřením, k plošným opatřením, tak jak to dělá celá řada zemí, včetně teď naposledy naši nejbližší sousedé a partneři Slovensko. Takže to nebudu opakovat, protože včera jsme si to tady řekli dostatečně. Samozřejmě pokud to znovu otevřete, tak není problém, abychom to zopakovali, ale je to zbytečné. Já se spíš chci držet toho návrhu.

On skutečně, jak jste řekl, obsahuje několik bodů. Říkám, nebudeme vetovat. A my dokonce i aktivně podpoříme ten návrh. Tím chci tu debatu uvést. Takže teď se budu ptát na věci, které mi nejsou jasné, nebo kterým jsme úplně nerozuměli.

To, že jste, pane ministře, odpustil platby záloh, tak to je samozřejmě v pořádku, to je logické. Opravdu by bylo hloupé, kdyby tam zůstaly zálohy a pak se zrušila daň. Předpokládám, že jste i generálně - neověřovala jsem to - že jste i prominul všechny sankce, které by případně z toho neplacení vyplývaly. Ale to je praxe, kterou jsme na Ministerstvu financí dělali za covidu a experti to znají, takže zcela určitě vám to připravili stejně jako mně. To je dobře a to je správné.

K novele zákona o silniční dani, což je do určité míry částečně plošné opatření, pokud se nemýlím, tak se dotkne nějakých něco přes 800 000 poplatníků, jestli jsem si ta čísla dohledala správně. Vy je určitě máte přesnější. Rozumím tomu, že jste limitovaní ve výrazném prominutí evropskými předpisy, tomu také rozumím. Není to pomoc nějak zásadní, prostě pomůže těm, kteří jsou poplatníky silniční daně. Říkám, je jich něco přes 800 000. A byť to podpoříme, tak říkám, není to nějaká výrazná plošná pomoc.

Čemu trošku nerozumím a včera jsem se nad tím pozastavovala i na tiskové konferenci, tak vám to tady otevřeně zopakuju, proč to tak dlouho trvalo? To není žádný složitý předpis nebo žádná složitá příprava, experti to umí napsat poměrně rychle. Vy jste to avizovali už někdy 6. 4., že to uděláte, abychom to tedy řešili dnes. Takže myslím, že to mohlo být rychlejší. Ale dobře, je to tady.

Co je ale zásadní, byla bych ráda a chtěla bych vás poprosit, abyste se tady jednoznačně k tomu vyjádřil. Vy dobře víte - a už jsme se také toho tady dotkli několikrát, že tyto peníze budou znamenat díru v rozpočtu SFDI. Já jsem říkala naposledy 4,2, vy jste mě opravil 3,8, ale myslím, že o těch 4 miliardách mluvíte, ale to už je jedno, to je nějaký dopočet, který se v čase i mění. Proto jsem včera řekla špatně 5 miliard, protože jsem k tomu přičetla samozřejmě těch 900 milionů, to byla moje chyba, měl jste pravdu. Ale už jsme na nějakých 5 miliardách. Tak jestli byste, až vystoupíte, což určitě věřím, že uděláte a děkuji předem, tak jestli byste řekl, jakým způsobem nahradíte SFDI. Protože 5 miliard je hodně peněz pro SFDI. A vy jste působil v orgánech SFDI, já vím, že jsme tady spolu kolikrát vedli nad jeho rozpočtem debatu v minulém volebním období, takže určitě víte, že 5 miliard si nemůžeme dovolit, aby SFDI o ně přišlo, a určitě to nějak budete řešit třeba v rámci novely zákona o státním rozpočtu.

Co se týče zrušení povinného přidávání biopaliv, to nechám na své kolegyni Berenice Peštové, ty detaily technické. Ale tady se ptám na jinou věc, proč, prosím, pane ministře, to je součástí této novely? Proč to prostě není novela zákona o ochraně ovzduší, říkám to správně ten zákon, když ne, tak se nezlobte, proč to prostě dáváme sem a proč tam tu možnost necháváme? Vždyť tolikrát jste řekli - pan ministr Síkela tady bohužel není, který o tom mluvil víc než vy - že tu povinnost zrušíte, tak proč ta možnost je tam ponechaná? Já asi tuším, proč to tak je, nechám tu debatu proběhnout svou kolegyní, ale úplně tomu nerozumím. Tak jaké jsou ty důvody? Proč ta možnost tam je? Proč to rovnou nezrušíte a neuděláte to explicitně zákonem, který to řeší? Proč se to prostě dělá touto formou přílepku, tomu nerozumím. A jaký to bude mít dopad, jak to pomůže občanům, jak se to projeví v té ceně, když vlastně de facto je to jenom možnost? Další můj dotaz - a ona možná paní kolegyně Peštová to doplní, takže ty dotazy budou odbornější a budou kvalifikovanější než ode mě, jestli to nezdvihne právě závislost na ruské ropě, to by mě zajímalo, a jestli skutečně toto je ten nejsprávnější krok? A pokud ano - a říkám, že my pro to budeme hlasovat a v prvním čtení, takže vůbec nám nepodsouvejte žádné vedlejší úmysly - tak proč jste tu povinnost prostě explicitně nezrušili, proč tu možnost tam necháváte?

Pak mám k další části, kdy podporujete nízkoemisní mobilitu a přecházíte v rámci odpisové skupiny číslo 3 do odpisové skupiny číslo 2 u elektromobilů. Opět nemáme s tím problém. Tady bych se jenom zeptala, pane ministře. Já jsem se už ptala expertů na rozpočtovém výboru, ale vy jste ministr, vy dáváte politické zadání kolegům, takže kdybyste to tady potvrdil. Jsou to dotazy zástupců Komory daňových poradců, Svazu průmyslu a dopravy. Víte, že i za vaší podpory v minulém volebním období jsme na dva roky zavedli zrychlené odpisování. Byl to správný krok, pomohli jsme cash-flow podnikatelů. A to pomalu spěje ke konci. A byl tam příslib na rozpočtovém výboru, že to prodloužíte, protože ten tlak ze strany Komory daňových poradců i Svazu průmyslu a dopravy je velký, já mu rozumím. Vy jste tehdy ten náš návrh - společně jsme se na něm dohodli - podpořili. Takže jestli byste v rámci svého vystoupení byl tak laskav a potvrdil tady, že s tím počítáte popřípadě kdy to bude předloženo. Takže to by byl můj další dotaz.

A to už asi bude úplně všechno. S odložením účinnosti povinnosti provozovat vybrané spalovací stacionární zdroje nemáme žádný problém a podpoříme to. Znovu říkám, jsou to kosmetické změny, nijak zásadně nepomohou. Přesto všechno je hnutí ANO podpoří a podpoří je v prvním čtení. Když mi odpovíte na moje dotazy případně ještě doplněné mojí kolegyní Berenikou Peštovou, tak budu velmi ráda a předem vám děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama