Michal Babák

  • Republika
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,11. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

20.06.2012 19:58:02

Kdyby insolvenční zákon vznikl v 90. letech, nekradlo by se za bílého dne

Kdyby insolvenční zákon vznikl v 90. letech, nekradlo by se za bílého dne

Projev Michala Babáka k insolvenčnímu zákonu.

Vážené poslankyně a poslanci, dámy a pánové,
dovolte mi vyjádření k novému zákonu, jehož úkolem bylo doplnění legislativní mezery. K legislativě, která se měla stát významným protikorupčním nástrojem, tedy k insolvenčnímu zákonu. O tom, že je nutné, aby byl součástí našeho práva, není nejmenších pochyb. Musím s povzdechem konstatovat, že pokud by vznikl už začátkem 90. let, nemuselo dojít k řadě konkurzních krádeží doslova za bílého dne. Vzhledem k tomu, že tento zákon přichází až nyní, a navíc do prostředí propleteného sítí konkurzních mafií, čelíme hrozbě, že efekt této dlouho očekávané normy bude opačný, než by měl být.

 Obávám se, že návrh zákona nepřináší do insolvenčního práva takovou požadovanou změnu, která by zpřetrhala vazby skupin dlouhodobě parazitujících na stávajícím insolvenčním systému, a které se díky velmi úzkým vazbám na policisty, státní zástupce, soudce a politiky často cítí nepostižitelní a beztrestní. Pokud nedojde k podstatné změně v zákonné úpravě insolvenčního práva, hrozí, že časem dojde k úplné rezignaci na dodržování zákonnosti, a státní orgány budou pouhým tupým nástrojem k prosazení zájmů mocenských skupin. Na tento fakt ostatně již dlouhou dobu upozorňuje i Bezpečnostní informační služba!

 Považujeme za velkou chybu, že nový zákon nepočítá s možností dobrat se nápravy případných chyb insolvenčního řízení pomocí civilního soudu. Poškození mají škody nově vymáhat na státu a to v praxi znamená, že v konečném důsledku padne náprava chyby nikoliv na toho, kdo škodu způsobil, ale na stát a tedy v konečném dopadu na daňového poplatníka.

 Dalším významným nedostatkem je nadřazenost rychlosti insolvenčního řízení nad spravedlností. Budeme-li upřednostňovat rychlost před spravedlivým procesem, stěží vybudujeme skutečný právní stát. Problém vidíme také v novém pojmu – hrozící úpadek - který by měl tento zákon zavést. Navrhovaný pojem je právně i ekonomicky zcela neuchopitelný a obávám se, že pouze poskytuje základ pro šikanu dlužníků.

 Rozhodně nesdílíme předpoklad, že nový zákon odstraní „mafiánské“ konkurzní vazby tím, že předsedové insolvenčních soudů budou mít pravomoc jmenovat insolvenční správce. Ve skutečnosti to otevírá prostor pro lepší zamaskování právě problematických insolvenčních správců.

Věci veřejné proto navrhnou k insolvenčnímu zákonu následující změny:

1) pokud bude dlužníkem v insolvenci pachatel trestné činnosti a jeho majetek je zajištěn v trestním řízení, požadujeme, aby z tohoto majetku byla přednostně vyřízena náhrada škody obětí spáchané trestné činnosti.

2) požadujeme příslušnost soudu v insolvenčním řízení přesunout na okresní soudy. Pro prvoinstanční soud jsou věřitelé i dlužníci jednak čitelnější a méně anonymní, a zároveň se sníží náklady na soudní jednání. Vzhledem k tomu, že insolvenční zákon řeší nejen bankroty firem, ale i fyzických osob, je lepší, aby soudce byl co nejblíže k bydlišti dlužníka.

3) navrhujeme, aby oproti nově zaváděnému pojmu předpokládaný úpadek to byl soud, kdo konstatuje, že firma v úpadku je stoprocentně a nevratně. Pojem předpokládaný úpadek by se totiž dal vykládat i tak, že například všichni ti, kteří mají hypotéku, jsou vlivem okolností v předpokládaném úpadku, stačí, aby nezaplatili jednu splátku.

4) dále podporujeme propojení insolvenčního řádu s trestním řízením. Státní zástupci by měli posílenou pozici dohledu a stali by se plnohodnotným účastníkem insolvenčního procesu. Zároveň by hájili i veřejný zájem a mohli by v jeho rámci udělat opravné prostředky.

5) iniciujeme také změnu technického rázu, totiž aby insolvenční řád byl podřízený občanskoprávnímu řádu, aby poškozený neoprávněným konkurzem mohl žádat například obnovu řízení.

Pro tyto naše konkrétní pozměňovací návrhy jsme se inspirovali v prověřených a fungujících zahraničních úpravách. Jsou prvním krokem na cestě, která by nás mohla přiblížit k osvědčené praxi a potřebnému cíli. Představují účinné řešení, které posílí vymahatelnost nároků poškozených a přitom nepředstavuje zásadní zásah do dosavadních právních předpisů a nezatíží ani státní rozpočet.

Věřím, že tato účinná opatření podpoříte v následném hlasování a děkuji vám, dámy a pánové za pozornost.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama