Mgr. Josef Flek

  • STAN
  • Jihomoravský kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,92. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

09.02.2023 21:45:00

Záleží nám na plnění našich mezinárodních závazků

Záleží nám na plnění našich mezinárodních závazků

Projev na 52. schůzi Poslanecké sněmovny 9. února 2023 k zákonu o financování obrany

  Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, milí kolegové,

to co tady bylo řečeno, bylo to řečeno s dostatečným množstvím. Já jenom zkusím něco k tomu dodat. Možná se budu opakovat. Samozřejmě některé věci budou navíc na doplnění. V roli zpravodaje k návrhu zákona o financování obrany České republiky a o změně rozpočtových pravidel navážu na úvodní slovo paní ministryně a poukážu ve snaze dokreslit systém financování obrany na některé významnější jednotlivosti návrhu zákona.

Záleží nám na plnění našich mezinárodních závazků, jak už jsme se k tomu vyjádřili mnohokrát v pětikoalici. Česká republika nechce být černým pasažérem NATO a parazitovat na obraně jiných států. Zákon má zajistit stabilní vedení výdaje na obranu a v souladu se závazkem, který máme vůči NATO, a to práh minimálně 2 % nominálního HDP. Tento závazek byl přijat na summitu NATO ve Vilniusu v srpnu roku 2014 a několik měsíců po anexi Krymského poloostrova Ruskou federací. Bohužel děláme vstřícnější a viditelnější kroky až v roce 2023. Jde o předvídatelnost výdajů na obranu ve střednědobém a dlouhodobém výhledu.

Stabilní plánování výdajů na obranu státu souvisejících zejména se specifickým akvizičním procesem realizovaným Ministerstvem obrany stanoví principy schvalování strategických projektů armády, tedy ve stanovení jejich minimální cenové výše, což je v současné době v intencích rozpočtových pravidel více než 300 milionů korun. Dále projednání Ministerstvem obrany sestaveného seznamu těchto projektů a plánu jejich realizace na období následujících nejméně tří let s Ministerstvem financí. A poté projednáním a schválením vládou. Využívá institutu nároku z nespotřebovaných výdajů rozpočtových pravidel v modifikované podobě kumulace. Těchto nároků z výdajů určených na strategické projekty armády, jejich sledování přes rozpočtové roky a čerpání na tytéž účely v době aktuální potřeby v letech dalších.

Jednoduše řečeno, pokud dojde k ušetření v rámci určitého výdaje, nebude tím rozpočet na další roky poznamenán, nemělo by docházet ke krácení, ušetřené peníze se tedy využijí v obdobných oblastech. Peníze nebudou zůstávat v jedné oblasti, budou zůstávat v jedné oblasti, pardon, a nebudou předmětem politických hrátek.

V této souvislosti uvádím, že změna rozpočtových pravidel obsahuje úpravu několika dalších věcí, které Ministerstvo financí, spolutvůrce návrhu, zákona vyhodnotilo jako potřebné. Všichni, kdo jsme zde, a věříme, že i široká veřejnost, si uvědomujeme důležitost naší bezpečnosti a udržení suverenity naší země a k tomu by mohl sloužit nástroj k zajištění stabilního financování obrany v odpovídající výši. Organizační výbor projednání návrhu zákona doporučil dne 25. 1. 2023, usnesením číslo 123 navrhl výbor pro obranu jako garanční a dále přikázat návrh zákona též rozpočtovému výboru.

Děkuji za pozornost a věřím za podporu celé Poslanecké sněmovny.

 
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama