RNDr. Miroslav Kubásek, Ph.D.

  • Brno
  • zastupitel města
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,75. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

12.07.2025 11:44:05

Skutečné náklady ETS 2, které ministerstvo bagatelizuje

Skutečné náklady ETS 2, které ministerstvo bagatelizuje

Ministr Hladík bagatelizuje dopady ETS 2: tržní cena povolenek už se blíží dvojnásobku 45 €/t, soft cap je indexován inflací, náklady na plyn stoupnou o stovky Kč/MWh, podpora SCF je nejistá a instalace tepelných čerpadel pomalá.

Ministr Hladík opakovaně bagatelizuje dopady nového systému emisních povolenek (ETS 2) na české domácnosti: ve svých prohlášeních zpochybňuje fakt, že tržní cena povolenek se už blíží dvojnásobku avizované hranice 45 EUR/t, přehlíží indexaci ,,soft capu" inflací, podceňuje reálné navýšení nákladů na plyn v řádu stovek korun na MWh a spoléhá na nejistou podporu ze Sociálního klimatického fondu. Zároveň přeceňuje okamžitý přínos pro domácí výrobu tepelných čerpadel, přestože jejich nasazení je zatím pomalé. Článek uvádí klíčové důvody, proč jeho optimistické scénáře neodpovídají realitě a veřejně dostupným datům.
Ministr Hladík ve svém vystoupení opakovaně minimalizuje reálné dopady nového systému emisních povolenek (ETS 2) na české domácnosti a ekonomiku. Ve skutečnosti:
  • Tržní cena povolenek je výrazně nad navrhovaným limitem 45 EUR/t CO2, a to již dnes - nikoli jen ,,mírně".
  • ,,Soft cap" 45 EUR je indexován inflací, takže k roku 2027 může dosáhnout až ~56 EUR/t, což zpochybňuje garantovanou hranici.
  • Odhad navýšení nákladů na plyn o 200 Kč/MWh neodpovídá emisním faktorům a dosavadním tržním cenám povolenek (reálně jde o 280-325 Kč/MWh).
  • Sociální klimatický fond (SCF) je zatím ve fázi schvalování národních plánů a české příspěvky nejsou úplně jisté.
  • Rozšíření tepelných čerpadel v ČR je zatím velmi pomalé (4 instalace na 1 000 domácností), takže přínos pro český průmysl a energetickou bezpečnost nebude okamžitý.

Tržní cena povolenek je vyšší, než ministerstvo naznačuje

Ministerstvo se odvolává na cenový strop 45 EUR/t CO2 jako na reálnou budoucí cenu povolenek. Avšak na rostoucím trhu EU ETS (první fáze pro elektrárny a průmysl) dosáhla průměrná aukční cena v roce 2024 hodnoty 64,74 EUR/t (tj. cca 1 619 Kč/t při kurzu 25 Kč/EUR), a průměrná cena na sekundárním trhu byla 65,23 EUR/t. Navíc futures kontrakty na ETS 2 na burze ICE indikují cenu kolem 70 EUR/t (cca 1 750 Kč/t). To už není ,,mírné" zdražení, ale srovnatelné s dnešním trhem.

Cenový strop 45 EUR je pouze měkký a navíc indexovaný inflací

Oficiální směrnice EU definuje ,,měkký strop" 45 EUR/t v cenách roku 2020, který se automaticky zvyšuje s inflací. K roku 2027, při současné dynamice cenové hladiny EU, to reálně představuje přibližně 56 EUR/t. Jakákoli nadlimitní cena bude korigována uvolněním dalších povolenek z Market Stability Reserve, což však neznamená trvalé udržení na 45 EUR.
Tato indexace navíc přispívá k dalšímu růstu spotřebitelské inflace, protože vyšší řadové náklady podnikatelé i distributoři běžně promítají do cen energií a paliv.

Reálné navýšení nákladů na plyn je vyšší než 200 Kč/MWh

Ministr uvádí, že by při 45 EUR/t činil dopad ,,zhruba dvě stě korun za spotřebovanou MWh plynu". To předpokládá emisní faktor 0,2 tCO2/MWh a kurz 25 Kč/EUR, tedy 45 × 25 × 0,2 = 225 Kč/MWh. Ovšem pokud se cena povolenek ustálí na skutečných tržních ~56 EUR/t, dopad roste na 280 Kč/MWh (56 × 25 × 0,2). A při ceně ~65 EUR/t to vychází až 325 Kč/MWh. Rozdíl 55-100 Kč/MWh je pro běžnou domácnost zásadní, zejména v zimních měsících s vyšší spotřebou.

Sociální klimatický fond (SCF) zůstává ve stínu nejistot

Zmiňovaný Sociální klimatický fond má podpořit zranitelné domácnosti. Podle legislativy EU má být alokováno až 65 miliard EUR na období 2026-2032, přičemž členské státy musí přispět minimálně 25 % svých národních nákladů. České ,,Sociální klimatické plány" však musí být Komisi předloženy do 30. června 2025 a dosud nebyly schváleny. Znamená to, že konkrétní výše podpory a způsob jejího rozdělení domácnostem není jistý, což ministr opomíjí.

Tepelná čerpadla: přínos je vzdálenější než naznačuje ministerstvo

Ministr chválí ,,velkou šanci pro naši výrobu tepelných čerpadel". Realita je však pomalejší: v ČR se v roce 2024 prodaly pouze 4 čerpadla na 1 000 domácností a celkový stav je 70 čerpadel na 1 000 domácností. Například v Německu a Polsku to bylo v roce 2024 také jen 5 čerpadel na 1 000 domácností. Při současné kapacitě výroby a pomalé výměně kotlů nebude český průmysl těžit ze zvýšené poptávky okamžitě, jak ministr sugestivně prezentuje.

Vláda zaspala klíčový okamžik

Během českého předsednictví v Radě EU na podzim 2022 se rozhodovalo o podobě ETS II - právě tehdy jsme mohli prosadit přísnější limity, silnější ,,cenové brzdy" či rozumnější přechodné výjimky pro domácnosti. Místo toho se v Praze řešily interní spory a opozdilé revize starších návrhů. Výsledkem je, že teď, když je balík Green Deal ,,zamčený" a směrnice už prošla všemi institucemi, mohou se přijmout pouze kosmetické úpravy. Česká opozice i experti opakovaně varují, že jsme promarnili zlatou šanci, a nyní je jakákoli výraznější změna prakticky nemožná.
Petr Hladík svůj optimismus a snahy o mírnění dopadů ETS 2 na domácnosti zakládá na přespříliš růžových předpokladech. Fakta z veřejně dostupných evropských i burzovních dat ukazují, že skutečné ceny povolenek budou vyšší, cenový strop není fixní, podpora z SCF není zajištěna a přínosy pro českou výrobu tepelných čerpadel přijdou pomaleji.
Myslím, že by bylo fér a v zájmu transparentnosti upozornit veřejnost, že reálné náklady se mohou pohybovat v rozmezí přibližně 400-600 Kč měsíčně, u nejzranitelnějších domácností až 600-800 Kč měsíčně - tedy výrazně nad tím, co ministerstvo naznačuje. Navíc nejde o žádný fixní příplatek, ale o proměnlivou částku, která se může výrazně měnit v závislosti na tržních výkyvech cen povolenek, jež vláda nemůže přímo ovlivnit.Zdroje:
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama