Ministr Hladík ve svém vystoupení opakovaně minimalizuje reálné dopady nového systému emisních povolenek (ETS 2) na české domácnosti a ekonomiku. Ve skutečnosti:
- Tržní cena povolenek je výrazně nad navrhovaným limitem 45 EUR/t CO2, a to již dnes - nikoli jen ,,mírně".
- ,,Soft cap" 45 EUR je indexován inflací, takže k roku 2027 může dosáhnout až ~56 EUR/t, což zpochybňuje garantovanou hranici.
- Odhad navýšení nákladů na plyn o 200 Kč/MWh neodpovídá emisním faktorům a dosavadním tržním cenám povolenek (reálně jde o 280-325 Kč/MWh).
- Sociální klimatický fond (SCF) je zatím ve fázi schvalování národních plánů a české příspěvky nejsou úplně jisté.
- Rozšíření tepelných čerpadel v ČR je zatím velmi pomalé (4 instalace na 1 000 domácností), takže přínos pro český průmysl a energetickou bezpečnost nebude okamžitý.
Tržní cena povolenek je vyšší, než ministerstvo naznačuje
Ministerstvo se odvolává na cenový strop 45 EUR/t CO2 jako na reálnou budoucí cenu povolenek. Avšak na rostoucím trhu EU ETS (první fáze pro elektrárny a průmysl) dosáhla průměrná aukční cena v roce 2024 hodnoty 64,74 EUR/t (tj. cca 1 619 Kč/t při kurzu 25 Kč/EUR), a průměrná cena na sekundárním trhu byla 65,23 EUR/t. Navíc futures kontrakty na ETS 2 na burze ICE indikují cenu kolem 70 EUR/t (cca 1 750 Kč/t). To už není ,,mírné" zdražení, ale srovnatelné s dnešním trhem.Cenový strop 45 EUR je pouze měkký a navíc indexovaný inflací
Oficiální směrnice EU definuje ,,měkký strop" 45 EUR/t v cenách roku 2020, který se automaticky zvyšuje s inflací. K roku 2027, při současné dynamice cenové hladiny EU, to reálně představuje přibližně 56 EUR/t. Jakákoli nadlimitní cena bude korigována uvolněním dalších povolenek z Market Stability Reserve, což však neznamená trvalé udržení na 45 EUR.Tato indexace navíc přispívá k dalšímu růstu spotřebitelské inflace, protože vyšší řadové náklady podnikatelé i distributoři běžně promítají do cen energií a paliv.
Reálné navýšení nákladů na plyn je vyšší než 200 Kč/MWh
Ministr uvádí, že by při 45 EUR/t činil dopad ,,zhruba dvě stě korun za spotřebovanou MWh plynu". To předpokládá emisní faktor 0,2 tCO2/MWh a kurz 25 Kč/EUR, tedy 45 × 25 × 0,2 = 225 Kč/MWh. Ovšem pokud se cena povolenek ustálí na skutečných tržních ~56 EUR/t, dopad roste na 280 Kč/MWh (56 × 25 × 0,2). A při ceně ~65 EUR/t to vychází až 325 Kč/MWh. Rozdíl 55-100 Kč/MWh je pro běžnou domácnost zásadní, zejména v zimních měsících s vyšší spotřebou.Sociální klimatický fond (SCF) zůstává ve stínu nejistot
Zmiňovaný Sociální klimatický fond má podpořit zranitelné domácnosti. Podle legislativy EU má být alokováno až 65 miliard EUR na období 2026-2032, přičemž členské státy musí přispět minimálně 25 % svých národních nákladů. České ,,Sociální klimatické plány" však musí být Komisi předloženy do 30. června 2025 a dosud nebyly schváleny. Znamená to, že konkrétní výše podpory a způsob jejího rozdělení domácnostem není jistý, což ministr opomíjí.Tepelná čerpadla: přínos je vzdálenější než naznačuje ministerstvo
Ministr chválí ,,velkou šanci pro naši výrobu tepelných čerpadel". Realita je však pomalejší: v ČR se v roce 2024 prodaly pouze 4 čerpadla na 1 000 domácností a celkový stav je 70 čerpadel na 1 000 domácností. Například v Německu a Polsku to bylo v roce 2024 také jen 5 čerpadel na 1 000 domácností. Při současné kapacitě výroby a pomalé výměně kotlů nebude český průmysl těžit ze zvýšené poptávky okamžitě, jak ministr sugestivně prezentuje.Vláda zaspala klíčový okamžik
Během českého předsednictví v Radě EU na podzim 2022 se rozhodovalo o podobě ETS II - právě tehdy jsme mohli prosadit přísnější limity, silnější ,,cenové brzdy" či rozumnější přechodné výjimky pro domácnosti. Místo toho se v Praze řešily interní spory a opozdilé revize starších návrhů. Výsledkem je, že teď, když je balík Green Deal ,,zamčený" a směrnice už prošla všemi institucemi, mohou se přijmout pouze kosmetické úpravy. Česká opozice i experti opakovaně varují, že jsme promarnili zlatou šanci, a nyní je jakákoli výraznější změna prakticky nemožná.Petr Hladík svůj optimismus a snahy o mírnění dopadů ETS 2 na domácnosti zakládá na přespříliš růžových předpokladech. Fakta z veřejně dostupných evropských i burzovních dat ukazují, že skutečné ceny povolenek budou vyšší, cenový strop není fixní, podpora z SCF není zajištěna a přínosy pro českou výrobu tepelných čerpadel přijdou pomaleji.
Myslím, že by bylo fér a v zájmu transparentnosti upozornit veřejnost, že reálné náklady se mohou pohybovat v rozmezí přibližně 400-600 Kč měsíčně, u nejzranitelnějších domácností až 600-800 Kč měsíčně - tedy výrazně nad tím, co ministerstvo naznačuje. Navíc nejde o žádný fixní příplatek, ale o proměnlivou částku, která se může výrazně měnit v závislosti na tržních výkyvech cen povolenek, jež vláda nemůže přímo ovlivnit.Zdroje:
- ETS2: What is it and what impact will it have on households and businesses (Rabobank)
- EU Carbon Permits - Price - Chart - Historical Data - News (TradingEconomics)
- Europe's New Emissions Trading System Expected to Have World's Highest Carbon Price in 2030 at 149 EUR (BloombergNEF)
- Council Directive 2006/112/EC on the common system of value added tax (EUR-Lex)
- Council Directive 2003/96/EC of 27 October 2003 restructuring the Community framework for the taxation of energy products and electricity (EUR-Lex)
- ETS2: buildings, road transport and additional sectors (European Commission)
- EU ETS2 Could Increase Energy Prices for Households (EWI)