Ing. Milan Urban

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,16. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

19.05.2013 9:52:01

Ostatně soudím, že spotřební daně na PHM musí klesnout

Ostatně soudím, že spotřební daně na PHM musí klesnout

Rok se s rokem sešel a v poslanecké sněmovně máme opět na stole závěrečný účet státního rozpočtu. A co se v něm píše? Nic hezkého.

I proto, že se vybírá stále méně peněz ze spotřební daně uvalené na paliva. Bez ohledu na to – nebo jak tvrdím já – právě proto, že v roce 2010 byla tato daň razantně zvýšena.

Před rokem a půl, v listopadu 2011, jsem publikoval tento článek. Psal jsem v něm mimo jiné:

„Nedávno se mi dostala do ruky rok stará odborná studie VŠE na toto téma. Podotýkám, že jde o vědecké dílo, které prošlo řádným recenzním řízením a pracuje s tvrdými daty, jejichž zdrojem jsou zejména statistický úřad a státní instituce (ministerstvo financí, celní správa).

A co tato studie uvádí? V rámci evropské sedmadvacítky jsme s hodnotou 448,4 eura/1000 l na pátém místě ve výši spotřební daně z motorové nafty. Před námi je pouze Velká Británie, Švédsko, Německo a Irsko…

Ve všech sousedních státech včetně Německa tak natankujete levněji!

Kontrolní otázka: stoupne za takových okolností výběr daně? Nu nestoupne, klesne! Abych byl přesný – v únoru, dubnu a červu výběr této daně meziročně vzrostl – konkrétně o 1,81 % v únoru, 1,27 % v červnu a doslova fantastických 5,27 % v dubnu. To vše přitom při zvýšení spotřební daně o 20 procent. Ale i takový růst by byl příliš optimistický, protože v lednu 2010 poklesl výběr spotřební daně o 18,4 % (!), v červenci o 12,52 %. “

Tolik můj rok a půl starý článek. Smutné na něm je, že je prakticky stejně aktuální. Změnila se jen kosmeticky čísla. Loni se na spotřební dani z nafty vybralo 78,8 mld. Kč – bylo to o 4,5 mld. Kč méně oproti plánu a v porovnání s předchozím rokem o mínus 2,2 mld. Kč. Říká státní závěrečný účet.

Pravda, mohl bych uvést i něco, co v původním článku nebylo – tedy že k dubnu 2013 u nás již jezdí 5,5 tisíce vozidel na stlačený zemní plyn (CNG), což představuje meziroční nárůst o 47,5 % a cca 200 tisíc motoristů dává přednost propan-butanu.

V Poslanecké sněmovně jsem proto opět navrhl snížení daně u nafty o 2,50 Kč a o 1,50 Kč u benzínu. Moje argumenty se nezměnily a nemám skoro nic, co bych nově dodal. Je to smutné a raději bych se opravdu mýlil a sledoval, že se například nevyplňuje moje předpověď, podle které budou kamiony budou tankovat mimo ČR. Takhle sice mohu mít pocit zadostiučinění, ale určitě to nepřeváží pocit zklamání z toho, jak naše země přichází o miliardy korun ročně.

Raději se v rámci zachování duševního zdraví ani nebudu ptát, kolik celý ten experiment vlastně stál. A budu rád když můj návrh podpoří všichni poslanci, kterým bez ohledu na politickou příslušnost není lhostejný stav státních financí.

Snížení spotřební daně z pohonných hmot potřebuje jak státní kasa, tak občané. Hodlám to opakovat stejně neústupně, jako kdysi Říman Cato starší svou slavnou větu „Ostatně soudím, že Kartágo musí být zničeno!“ 

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama