ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,13. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

19.07.2014 17:15:16

Z úředníků nevolníci

Z úředníků nevolníci

Protože nechci, aby se z úředníků ve státní správě stali nevolníci, podala jsem včera na mimořádné schůzi Poslanecké sněmovny tři pozměňovací návrhy k zákonu o státní službě.

 Zákon o státní službě má za cíl zajistit kvalitní výkon státní správy na dlouhé roky dopředu. Má eliminovat stávající negativní vlivy působící ve státní správě. Jedná se zejména o odpolitizování státní správy, zajištění její stability a efektivity bez působení vnějších vlivů, vyplývajících z momentální politické situace. Zároveň má nastavit spravedlivý systém odměňování.

Podívám-li se však na jednotlivé paragrafy, docházím k závěru, že ne všechny jsou napsány ve prospěch kvality tohoto zákona. Nebojím se říct, že díky tomuto zákonu vzniknou z úředníků nevolníci! A tomu jako poslankyně Parlamentu nemohu tiše přihlížet! Proto podávám tyto pozměňovací návrhy:

Můj první pozměňovací návrh se týká paragrafu 48:

Ve stávajícím komplexním pozměňovacím návrhu zákona je stanoveno, že státní zaměstnanec může být na dobu nezbytně nutnou přeložen k výkonu služby, nejdéle však na 180 dnů v kalendářním roce. S jeho souhlasem lze tuto dobu prodloužit o dobu 180 dnů.

Navrhuji, aby mohl být zaměstnanec přeložen na dobu nezbytně nutnou, předem určenou, nejdéle však na dobu 60 dnů v kalendářním roce. Se souhlasem zaměstnance lze dobu jeho přeložení prodloužit o 60 dnů.

Můj druhý pozměňovací návrh se týká ustanovení § 63 v tomto znění:

Je-li státní zaměstnanec v důsledku odvolání ze služebního místa z různých důvodů převeden na jiné služební místo, a protože žádné není volné, zařadí se mimo výkon služby, nejdéle však na 12 měsíců. Ode dne zařazení mimo výkon služby činí plat státního zaměstnance 50 % měsíčního platu a tato část platu se zvýší o 10 % platu na každou státním zaměstnancem vyživovanou osobu, nejvýše však do výše 80 % měsíčního platu.

Navrhuji, mohl být zaměstnanec převeden na jiné služební místo, nejdéle však na 12 měsíců a za 80% měsíčního platu.

Třetí pozměňovací návrh se týká služebního hodnocení státního zaměstnance v paragrafu 161.

Ten zcela minimalizuje použití opravných prostředků ze strany zaměstnance v případě, že s výsledky služebního hodnocení nesouhlasí. Komplexní pozměňovací návrh neumožňuje státnímu úředníkovi odvolat se proti služebnímu hodnocení, tudíž nemůže využít řízení ve služebních věcech a ustanovení správního řádu o správním řízení. Proto chceme toto ustanovení vyjmout ze zákona.

Pokud nebudou odsouhlaseny zmíněné pozměňovací návrhy, dojde k výraznému zhoršení pozice státního zaměstnance. Komplexní návrh je i v rozporu se stanoviskem plenárního zasedání Rady Hospodářské Sociální Dohody ze dne 30. 6. 2014, ve kterém je mimo jiné uvedeno, že novela zákona o státní službě nemá obsahovat ještě přísnější úpravu povinností a omezení státních zaměstnanců, než je tomu u příslušníků ozbrojených sborů. Což bohužel obsahuje!

Pokud má vzniknout dobrý zákon, musí být řádně připraven a projednán. Ale současný komplexní pozměňovací návrh je projednáván nestandardním způsobem, který má zajistit urychlené projednání, aby vláda splnila svůj cíl v této oblasti. Skrývá v sobě řadu rizik a povede k zásadnímu zhoršení postavení státních zaměstnanců.  Nechci, aby se státní zaměstnanci dostali do pozice naprosto závislých lidí na vůli svých nadřízených, a proto jsem předložila tyto pozměňovací návrhy.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama