ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,74. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

20.01.2011 10:48:00

Chytří se nebojí zeptat, když něco nevědí

Chytří se nebojí zeptat, když něco nevědí

Už za vlády Mirka Topolánka byl nastartován – a nyní se rozšiřuje – program postupného snižování administrativní zátěže podnikatelů.

Zejména v letech těsně po roce 1989 se lidé vrhali do podnikání doslova bezhlavě. Nejen, že si často neuvědomovali, co všechno to pro ně ve skutečnosti znamená, ale často si vybírali obory, o kterých prakticky nic nevěděli, jen si mysleli, že by se na tom dalo vydělat. Asi pro to není k dispozici žádný výzkum veřejného mínění, ale je podle mě jasné, že i tento "horempádem" přístup měl značný podíl na obecném pohledu veřejnosti na podnikatele.

Doba se ale změnila, konkurence časem odstavila ty, kteří se neuměli nebo nechtěli chovat k zákazníkům tak, jak zákazníci chtějí, kteří nezvládali řídit své finance, kteří nebyli schopni plnit různé své zákonné povinnosti, především daňové, ale i odborné, týkající se předmětu jejich podnikání.

Také stát se časem měnil. V polovině minulého desetiletí pochopil, že není možné na podnikatele navalovat jednu povinnost za druhou jen proto, že to pan Telička dohodl v Bruselu nebo se ani nepokusil získat výjimku, jen aby uzavřel všechny kapitoly při vyjednávání o vstupu naší země do EU jako první. Už za vlády Mirka Topolánka byl nastartován – a nyní se rozšiřuje – program postupného snižování administrativní zátěže podnikatelů.

Aby však stát zůstal státem, nemůže se úplně všech podmínek a omezení vzdát, musí být schopen vynutit si na podnikatelích plnění zákonných ustanovení například ve vztahu k bezpečnosti práce, ochrany životního prostředí, dodržování norem a podobně. Dříve nebo později narazíme na hranice, za které už se žádné zásadní snižování administrativy nemůže odehrát.

Stát ale tím více může podnikatelům (alespoň těm chytrým, kteří se nebojí zeptat, když něco nevědí) pomáhat tak nějak z druhé strany, totiž poradenstvím, aby jim jejich roli usnadnil, pomohl se jim vyznat v každodenní realitě jejích práv a povinností. S radostí mohu prohlásit, že systém, jaký jsme v uplynulých měsících dokončili, je v celé EU unikátní.

Podařilo se nám totiž jako první členské zemi EU vytvořit jednotný informační a poradenský systém pro podnikání doma i v zahraničí, který by měl českým firmám pomoci co nejlépe využívat možnosti jednotného evropského trhu. Sjednocení informačních systémů zlepšilo přehlednost poskytovaných služeb a usnadnilo situaci podnikatelům, kteří museli dosud informace získávat na různých místech – v systémech JKM, ProCop a Solvit.

Jednotná kontaktní místa (JKM) zřídilo MPO už před rokem na základě směrnice o službách. Jejich úkolem je pomáhat českým podnikatelům se startem podnikání v ČR a hlavně v zahraničí. Zatímco v řadě zemí EU s jejich zřizováním ještě ani nezačali, v Česku existuje už sedmnáct poboček ve všech krajích. Za zmínku stojí, že česká JKM mluví nejen česky, ale i anglicky (není to v ostatních zemích EU zvykem) a je možné s nimi komunikovat i po internetu (www.businessinfo.cz).

Druhý integrovaný systém, ProCop (Product Contact Point), se zaměřuje na informace o produktech a poskytuje podnikatelům rady k certifikátům a normám, které platí v EU často plošně a není třeba je v každé zemi získávat zvlášť.

Konečně třetí a nejstarší službou je Solvit, který pomáhá řešit problémy se zahraničními úřady. A podle Evropské komise je právě český Solvit jedním z nejlepších v EU – úspěšně vyřeší až 80 % všech případů. Na vyřízení jednoho dotazu přitom Češi čekají v průměru 19 dní, zatímco průměr EU je 60 dní.

Příkladem služeb Solvitu je i nedávný případ české učitelky dlouhodobě pracující v Německu, která se na české úřady obrátila kvůli mzdové diskriminaci. Vzhledem k tomu, že evropské právo zakazuje diskriminaci na základě státní příslušnosti, poskytl Solvit klientce dostatečné argumenty pro jejího německého zaměstnavatele (státní gymnázium), aby uznal její devítiletou praxi v České republice a dorovnal ji plat do náležité výše. Vedle problémů s uznáváním odborné kvalifikace ale projekt pomáhá s vracením DPH z jiného státu nebo s obstrukcemi při uvádění výrobku na nový trh. Podle posledních statistik český Solvit díky neformálnímu řešení sporů ušetřil za jediný rok firmám i občanům 320 milionů korun.

Hlavním přínosem jednotného informačního a poradenského systému je, že podnikatel už nemusí zvažovat, který z poradenských systémů pro svou aktuální potřebu využít. Prostě zadá dotaz a odborníci se budou snažit dotaz ve lhůtě do 30 dnů vyřešit. Kde ho zadá? Především na každém Jednotném kontaktním místě, která fungují ve všech krajských městech. Zajistit odpovědi na otázky podnikatelů budou ale připraveny také obchodně-ekonomické úseky našich ambasád a zahraniční kanceláře agentury CzechTrade v zemích EU. Celkem jsme tak otevřeli 52 kontaktních míst v Česku i v zahraničí. Více – včetně možnosti elektronického kontaktu - na portálu BusinessInfo.cz.

Ing. Martin Kocourek, ministr průmyslu a obchodu

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama