MUDr. Olga Sehnalová, MBA

  • Zlínský kraj
  • náměstkyně hejtmana
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,07. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

28.06.2011 15:21:16

Vyšší ochrana seniorů díky nové směrnici

Vyšší ochrana seniorů díky nové směrnici

Poslanci Evropského parlamentu minulý týden schválili směrnici o právech spotřebitelů.

Tato nová legislativa přináší spotřebitelům mnoho novinek, které posilují jejich spotřebitelská práva. Pro české spotřebitele, především seniory, je ale velmi důležité, že tato směrnice ruší výjimku u smluv uzavíraných tzv. na dálku či mimo obchodní prostory. Právě ta byla hojně zneužívána podomními prodejci nebo na některých předváděcích akcích pro seniory a připravovala tak spotřebitele o právo na odstoupení od smlouvy.

Jak tato nekalá praktika fungovala v praxi, popisuje na konkrétním příkladu vrchní rada České obchodní inspekce Zdeněk Krul: "Pan František žije na vesnici sám se svou pětaosmdesátiletou matkou, která trpí bércovými vředy. Maminka se sice dokáže s obtížemi pohybovat po jejich rodinném domku, jinak je ale plně odkázána na jeho pomoc. Proto ho velmi udivilo, když jednoho dne našel v kuchyni krabici s biolampou. Od maminky se dozvěděl, že u nich zazvonil nějaký pán, který tvrdil, že jí dokáže pomoci s její chorobou. Maminka se nechala přesvědčit a rozhodla se přístroj koupit i přes jeho velmi vysokou cenu a podepsala jak kupní smlouvu, tak smlouvu o spotřebitelském úvěru. Pan František se sice pokusil jménem maminky od obou smluv odstoupit v zákonem stanovené 14-ti denní lhůtě, prodávající ovšem odmítl toto odstoupení akceptovat s poukazem na to, že na formuláři kupní smlouvy bylo zaškrtnuto okénko, dle kterého si jeho maminka sjednala návštěvu obchodního zástupce za účelem uzavření objednávky."

Tento problém okomentovala i česká europoslankyně Olga Sehnalová: "V poslední době se stále častěji lidem stává, že u jejich dveří zazvoní někdo, kdo jim nabízí například levnější dodávky energií, plynu či cokoliv jiného. Většina občanů v produktivním věku si dokáže jejich nabídky vyhodnotit, poněkud složitější to ovšem bývá u seniorů. Proto jsem také velmi ráda, že schválená směrnice zajistí vyšší ochranu občanů, na které se tyto praktiky především zaměřují."

Pro další příklad nemusíme chodit daleko: "Pana Jaroslava přemluvili kamarádi, aby se společně zašli podívat na předváděcí akci konanou v blízkém kulturním domě. Pan Jaroslav sice neměl v úmyslu cokoliv kupovat, když se však dozvěděl, že vyhrál zboží za 110.000,- Kč, byl mile překvapen. Je pravdou, že se poněkud zarazil, když na formuláři nazvaném Kupní smlouva, uviděl částku 35.000,- Kč, akceptoval ovšem vysvětlení, že z tak vysoké výhry je třeba zaplatit darovací daň. Poté, co mu zástupci prodávajícího dovezli zboží až před dům, bez dalšího čtení podepsal předložené doklady. Až později zjistil, že vedle kupní smlouvy podepsal rovněž smlouvu úvěrovou a formulář „Objednávka návštěvy dodavatele za účelem objednávky zboží“, kterým se vzdává práva na odstoupení od smlouvy v zákonem stanovené 14-ti denní lhůtě," dodává Zdeněk Krul.

"Tyto dva příklady jsou jen drobnou ukázkou praktik, o kterých jsem se dozvěděla na seminářích, které jsem pro seniory pořádala nedávno ve Zlínském kraji. Je až neuvěřitelné, jak některé firmy a podnikavci dokáží profitovat na lidské důvěřivosti, nevědomosti a často i bezbrannosti. Nová směrnice jim tyto praktiky snad již konečně zatrhne," dodává europoslankyně Olga Sehnalová.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama