Mgr. Václav Láska

Tento profil nevytvořil Václav Láska, proto zde není aktivní
  • BPP
  • Praha 5
  • senátor
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,21. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

19.07.2017 12:57:00

V zákoně se skrývá drobný problém

V zákoně se skrývá drobný problém

Projev na 8. schůzi Senátu dne 19. června 2017 k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů

Vážený pane předsedající, pane ministře, kolegyně, kolegové.

Smyslem této novely je trošku pomoci ozbrojeným složkám, zejména tedy policii, v určité konkurenceschopnosti při náboru nových posil. A také odstranit jednu věc, která se v minulosti ukázala jako problematická. To je ta otázka dřívější povinnosti odsloužit 150 hodin přesčasů bez nároku na náhradní volno. To je věc, která byla přezkoumávána i Ústavním soudem, který na jednu stranu konstatoval, že je možné v zákoně takovéto opatření mít a vyžadovat ho, ale vedle toho také konstatoval to, že praxe ukázala, že je s tím nakládáno velmi nejednotně a díky tomu docházelo k jinému výkladu a k jiné aplikaci v rámci krajů České republiky. Tím pádem policisté, kteří sloužili v jednom kraji, byli na tom hůře než policisté v jiném kraji.

Tudíž mám zato, že nejenom s ohledem na tohle rozhodnutí Ústavního soudu, ale i obecně na koncepci této povinnosti došlo ke změně, kdy se obecně tato povinnost ruší a namísto toho jsou vcelku přesně určeny maximální přesčasy, které můžou být ukládány. A tyto přesčasy už nejsou bezplatné. Policista si buď může vybrat náhradní volno, nebo budou proplaceny. Skrývá se tam jediný drobný problém, který snad problémem nebude, a to, že zákon hovoří o tom, že hranice přesčasů tak, jak je stanovena, může být prolomena v době vyhlášení krizového stavu a nebo ve výjimečných případech ve veřejném zájmu. Což je tedy zase pojem, který nemá právní definici a malinko bych se tam mohl obávat toho, že se bude opakovat právě situace s tím zrušeným ustanovením, kdy může být pojem výjimečných případů ve veřejném zájmu vykládán různorodě. Tak, jak nám to bylo prezentováno na výboru, co by za ty případy mělo býti, tak to má logiku a nelze s tím, než souhlasit. Ale jenom možná bych malinko apeloval na to, aby tu byla určitá sjednocující metodika, aby tento termín byl vykládán všude stejně.

Z dalších opatření, která přicházejí, je tedy zavedení náborového příspěvky. I na půdě sněmovny byla určitá diskuse o tom, jestli je správné investovat nové finance do náborového příspěvku, nebo spíše do tzv. stabilizačního příspěvku. Tedy diskuse o tom, jestli více stojíme o nábor nových policistů, nebo o udržení policistů zkušených. Ten stabilizační příspěvek byl diskutován v určité podobě, že třeba co za 5 let služby, to určitý příspěvek. To je samozřejmě na diskusi. K nám přichází verze s náborovým příspěvkem, která samozřejmě má taky svoji logiku. Byly tu zmíněny i změny, které byly přijaty přímo v Poslanecké sněmovně. Tedy navýšení odškodnění pozůstalým po příslušníku, příplatek za sportovní reprezentaci a zvýšení příplatku za službu, kde může dojít k závažným rizikům.

Tedy po projednání tohoto návrhu na naší 7. schůzi výboru jsme přijali usnesení, kterým doporučujeme Parlamentu ČR schválit projednávaný návrh zákona, ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama