ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,21. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

18.07.2011 16:22:24

O důchodech, vlkovi a koze

O důchodech, vlkovi a koze

V kauze „českých důchodů pro Slováky“ se již prý se se svými nároky začínají hlásit první Slováci (viz LN 14. 7.).

Aby ne, když náš Nejvyšší správní soud naprosto zbytečným položením tzv. předběžné otázky Soudnímu dvoru EU jako by zadal inzerát do slovenských novin: Slováci, kteří za doby federace pracovali pro československý podnik, se mohou přihlásit u českých úřadů o vyrovnávací příspěvek ke svému nižnímu slovenskému důchodu.

 Nutno říct, že neomluvitelně selhal i český stát. Když totiž Soudní dvůr EU o „českých důchodech pro Slováky“ (případ Landtová) rozhodoval, prakticky vůbec jsme se nehájili! Jediná obhajoba české soudní praxe přiznávající vyrovnávací příspěvek k důchodu českým občanům tak paradoxně zazněla od slovenské vlády. U Soudního dvora EU, jehož rozhodnutí jsou často politicky motivována a ve znamení snahy získat absolutní kontrolu nad národním právním řádem, přitom obzvlášť platí, že bez aktivní a důrazné obhajoby šance na úspěch rapidně klesá.

 Českému státu lze konkrétně vyčíst, že nevyužil možnosti odkázat na povinnost orgánů EU respektovat národní identitu členských států, kterou nově zavedla Lisabonská smlouva. Tato obrana přitom nemusela být bez šance – před pár měsíci s ní uspěla rakouská vláda, když s její pomocí obhájila vnitrostátní zákaz používání šlechtických titulů napadený ze stejného důvodu, tedy diskriminace na základě státní příslušnosti. Jak je třeba číst rozsudek I když však Soudní dvůr EU rozhodl jinak, než bychom si přáli a představovali, není důvod malovat čerty na zeď. Jeho výrok totiž zůstává ve velmi obecné rovině a dává českým orgánům široký prostor k uvážení. Dal by se popsat slovy „evropský vlk se nažral a česká koza zůstala celá“. Velmi nyní bude záležet na tom, jak se k němu české orgány postaví a jak s ním budou zacházet ve své rozhodovací praxi.

 Soudní dvůr EU totiž pouze uvedl, že přiznání českého vyrovnávacího příspěvku k nižšímu slovenskému důchodu nelze podmiňovat českým občanstvím a bydlištěm na území ČR. Z toho pouze vyplývá, že osoby nemající občanství ČR nebo nemající bydliště na území ČR (zejména se bude jednat o Slováky, kteří za doby federace pracovali v československých podnicích) nelze z možnosti získat příspěvek předem vyloučit. V žádném případě to neznamená, že by jim bylo nutno tento příspěvek automaticky přiznat! Pokud budou české orgány papežštější než papež a místo individuálního posuzování případ od případu budou slovenským žadatelům přiznávat vyrovnávací příspěvky plošně – ano, potom lze mluvit o katastrofických dopadech na státní rozpočet – bude to jen a jen jejich odpovědnost.

 Rozsudek Soudního dvora EU je třeba číst tak, že případným slovenským nárokům pouze pootevřel dveře, a bude jen na českých orgánech, koho jimi nechají projít. Pokud jen Slováky nacházející se ve srovnatelné situaci jako čeští žadatelé (tzn. ty, kteří pracovali na českém území pro zaměstnavatele se sídlem na Slovensku), půjde o několik tisíc osob a dopady na český státní rozpočet budou zanedbatelné.

 Pokud však české orgány pootevřené dveře aktivisticky rozevřou dokořán i pro ostatní Slováky, kteří za dobu svého zaměstnaneckého poměru třeba ani nevytáhli paty ze Slovenska, nastane průšvih a český erár bude krvácet.

 O autorovi| Jan Březina, europoslanec za KDU-ČSL
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama