PaedDr. Ivana Dobešová

  • BPP
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,11. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

08.06.2016 14:17:54 - Palák

školské osnovy

Neměly by se na ZŠ více probírat novodobé dějiny? Proč se děti neučí víc o tom, co je islám a jak dnes funguje rozdělení moci ve světě, o komunistech, kteří tu stále jsou? To je podle mě to podstatné. Umět se orientovat v aktuálním dění.

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

13.06.2016 19:32:57 - PaedDr. Ivana Dobešová
 

Dobrý den,

nejdříve mi dovolte poděkovat za Vaši otázku, protože se týká velmi důležité problematiky, o které jsou občas na různých fórech sice vedeny diskuse, ale přesto jí není systémově věnována dostatečná pozornost.

 

Naprosto s Vámi souhlasím v tom, že je skutečně potřebné, a pro budoucí vývoj naší společnosti velmi důležité, aby znalosti a vědomosti o naší moderní historii byly jedněmi z nejdůležitějších, které školy svým žákům předávají. Zároveň je důležité, aby všechny události byly předávány žákům v co  nejširším kontextu jak v rámci našeho státu, tak v kontextu evropských, ale i světových souvislostí. Samozřejmě vždy přiměřeně jejich věku. V informační společnosti, kde jsou žáci, a koneckonců my všichni, vystaveni obrovskému množství informací, často velmi protichůdných, musí žáci na školách mít učitele, kteří jsou nejen odborníky a těmi, kteří předávají poznatky a vědomosti, ale zejména by měli být průvodci, kteří ukazují cestu, vysvětlují souvislosti, vedou žáky ke kritickému myšlení, vedou je k tomu, aby sami vyhledávali informace a uměli se v nich orientovat. Znamená to také nevyhýbat se žádným tématům, a to ani těm, která zmiňujete.   Vždy platilo, platí a bude platit, že ten, kdo se nepoučil z historie, je odsouzen k opakování starých chyb.

 

Za sebe Vám mohu slíbit, že stejně jako doposud budu tuto problematiku vždy akcentovat a zdůrazňovat její klíčový význam pro budoucí zdravý vývoj naší společnosti. Hlavní roli ve škole vždy hrají učitelé. Proto vítám všechny snahy jak jim v jejich práci pomoci a vést je nejen k jejich profesnímu růstu, ale i k odvaze hovořit o obtížných tématech naší nedávné historie, ale i současnosti. Protože není problémem nedostatek času k výuce těchto témat. Časová dotace během studia na základních školách je dostatečná. Problémem je často vlastní výuka, prolínání témat i do ostatních předmětů a jejich propojení, problémem bývá probuzení zájmu žáků o danou problematiku, problémem bývá i  využívání moderních výukových metod apod.  Proto je třeba zlepšovat přípravu učitelů v této oblasti a to nejen již při jejich studiu na vysokých školách, ale zejména pak v průběhu jejich praxe na školách formou intenzivního dalšího profesního vzdělávání. Jsem v tomto směru poměrně optimistická, protože tak jak silně a dlouhodobě tuto oblast podporuji, vidím pozitivní posun v myšlení lidí, kteří se školstvím zabývají, a věřím, že to brzy výrazněji začne projevovat i ve výuce.

 

S pozdravem

Ivana Dobešová