Ing. Antonín Seďa

  • SOCDEM
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,08. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

14.05.2020 16:14:26 - laco

Výstavba přehrad

Před pár dny přišlo ministerstvo zdravotnictví s plánem výstavby 31 nových přehrad. K tomu trochu faktů z wikipedie: Z třiceti největších přehrad, které se nacházejí v ČR jich bylo 24 postaveno v dobách socializmu, 4 za 1. republiky a 2 (Slezská Harta a Hněvkovice) za stávajícího demokratického režimu, přičemž byly rozestavěny v dobách socializmu v letech 1986 a 1987. V průměru tak bylo za socializmu postaveno za deset let 6 přehrad, za současného režimu za deset let 0,66 přehrady. Sedm největších přehrad (Lipno, Orlík, Nové Mlýny, Švihov, Nechranice, Slapy, Rozkoš) bylo postaveno za socializmu. Od záplav na Moravě není stávající demokratický kapitalistický režim schopen postavit dvě přehrady – Nové Heřminovy a přehradu na Vláře. Ještě připomenu největší přehrady na Slovensku postavené za socializmu – Gabčíkovo, Oravská přehrada, Liptovská Mara, Vážská kaskáda, Domaša, Zemplínská Šírava. Myslíte si, že je stávající režim schopen postavit plánované přehrady v průběhu příštích let?

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

15.05.2020 6:39:54 - Ing. Antonín Seďa
 Nejprve oprava, bylo to ministerstvo zemědělství a výstavba přehrad je dlouhodobým záměrem, jako jedno z opatření v boji proti suchu.  problém každé demokratické společnosti je v tom, že nelze "nařídit" shora výstavbu a bez ohledu na občany, ekologické organizace či ochranu přírody a krajiny, ji postavit. To se dá v autoritářských zemích, proto se daly poslavit největší přehrady s největšími negativními dopady na životní prostředí v období vlády jedné strany. Druhým problémem je složitý stavební zákon, systém třístupňových soudů a v současné době i možnost odvolání do Bruselu. Třetím pohledem je dnešní daleko větší důraz na ochranu životního prostředí, než byl v dobách minulých. To, co je podstatné nejen pro stavbu přehrad, ale i dalších například dopravních staveb, je jejich příprava. To znamená souhlas zainteresovaných orgánů, včetně obcí a těch, kteří jsou součástí stavebního řízení. Pokud vím, tak ministerstvo zemědělství těchto 31 nových přehrad projednalo s ministerstvem životního prostředí, takže tady by problém neměl být. Ale s ohledem na finanční náročnost a dělku stavebního řízení předpokládám postupnou stavbu cca dvou až tří velkých přehrad v naší zemi. Cestou k zadržování vody v krajině jsou mimo přehrad, které slouží spíše jako zásobárna pitné vody či protipovodňová opatření, jsou menší rybníky, mokřady, remízky a zalesňování krajiny. Takže ano, ČR je schopna stavět přehrady, ale je třeba je nastavit jako jednu z priorit vlády a současné politiky v boji proti oteplování klimatu a suchu.