Ing. Jiří Strýček

  • ANO 2011
  • Moravskoslezský kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,71. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

16.10.2023 13:27:49 - sina

dálnice

Dobrý den, vím, že nejste z vládní strany, ale předpokládám, že máte lepší informace než já. Zajímá mě, jak to bude s navyšováním dálniční známky? Bude jednorázové nebo se bude zvedat i další roky? Myslíte, že stav a kapacita dálnic odpovídá zvýšení poplatku? A do třetice, proč není možné koupit i půlroční známku? Myslím, že by to dost lidí uvítalo a mám dojem, že to se vám politikům nehodí, protože z nás potřebujete dostat co nejvíc peněz

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

09.11.2023 11:53:43 - Ing. Jiří Strýček
Navýšení ceny dálničních známek je součástí vládou protlačeného konsolidačního balíčku. Sazby dálničních známek jsou nastaveny fixní částkou a vlivem růstu cenové hladiny jejich výše postupem času reálně klesá. Jejich současné zvýšení je tak z podstaty jednorázové. Cena roční dálniční známky se zvyšuje o 800 Kč z 1 500 Kč na 2 300 Kč. Od této částky se budou odvíjet i ceny dálničních známek hrazených na 30 kalendářních dnů, na 10 kalendářních dnů, na 1 kalendářní den, stejně jako cena dálniční známky hrazené za užití zpoplatněných pozemních komunikací hybridními vozidly a vozidly poháněnými zemním plynem nebo biometanem.

V březnu tohoto roku pan ministr Kupka uvedl, že dnešní zdražení souvisí i s chystaným zavedením jednodenního kuponu. Podle jeho slov, kdyby ministerstvo zavedlo jednodenní kupon se současnou cenou, tak by to podle jeho propočtů znamenalo výpadek v rozpočtu až půl miliardy korun. Je otázka, zda je zavedení jednodenního kuponu spíše odpovědí na volání motoristů, kteří dálniční síť využívají jednou, dvakrát za rok při cestě do zahraničí, nebo, a to je spíše ten důvod, zda jeho zavedení nám ukládá Evropská unie.

Pan ministr se rád v otázce zdražení dálničních známek opírá o rakouskou předlohu. Srovnání s Rakouskem je však méně přiléhavé v otázce samotné ceny a co za ní motorista dostává. U nás v přepočtu na kilometr platíme v současnosti za kilometr 0,9 Kč a budeme platit 1,56. Rakušané platí 1,09 a mají dvojnásobek délky kilometrů. To znamená, že my budeme platit dvojnásobek, ale v Rakousku mají dvojnásobek kilometrů. Za stejnou cenu se tedy řidič v ČR nedočká stejné služby jako v Rakousku.

Kilometrů dálnic je v Česku navíc poskrovnu, další úseky se budují hlemýždím tempem a kvalita některých úseků je přinejmenším diskutabilní. Zvýšení ceny celoročního dálničního kupónu rovnou o 800 Kč přichází necitlivě zrovna v této době, kdy se zvýšily snad všechny možné ostatní náklady domácností. Potraviny, energie, bydlení. Někteří řidiči zvažují, že přestanou po dálnicích jezdit a budou využívat okresní silnice. Na venkově jsou lidé závislí na autech, aby se dostali do práce. Často nemají jinou možnost než využít dálniční sítě, nebo složitě objíždět. Jaký vliv tedy v praxi bude mít zdražení na bezpečnost silničního provozu? A jaký na finanční situaci domácností? Každý ať si odpoví sám.

V přímém rozporu s aktuálním zvyšováním ceny dálničních známek jsou časté opravy již provedených stavebních prací na dálniční síti, prodlužování termínů dokončení a místy i nízká kvalita odvedeného díla. Citelné zdražení nejčastěji kupovaného ročního kuponu nás opět přivádí k myšlence, kde jsou vlastně všechny ty peníze vidět? Pomalu neproběhne oprava, aby se nemusela znovu opravovat, čtyřkilometrový zvlněný úsek D47 mezi Bohumínem a Antošovicemi se opravil až po několikaletém soudním sporu. Stavbaři dálnice D48 na Novojičínsku museli zbourat část právě dokončené dálnice. Laboratorní testy totiž prokázaly, že byla použita nevyhovující betonová směs. Délka takto postiženého úseku je zhruba dva a půl kilometru, finanční náročnost celé operace nebyla uvedena. Samostatnou kapitolou je pak oprava dálnice D1. Jak na svých stránkách uvádí Národní kontrolní úřad, jeho kontrola ukázala, že modernizace dálnice D1 není dokončena, na opravených částech zůstávají mosty a nadjezdy ve stavu ohrožujícím bezpečnost dopravy a opravenou vozovku poškozují přetížené kamiony, což zkracuje její životnost. Kontroloři dále upozornili na nekvalitní odstraňování závad, které vytváří nerovnosti na vozovce a má negativní vliv na jízdní komfort.

Zavedení jiného druhu kuponu, například půlročního, je zcela v kompetenci ministra dopravy.