Musíme stavět rychleji, levněji a chytřeji
Souhlasím s vámi, ale nezapomněl jste taky na jednu důležitou věc a tou je kvalita? Proč jsou u nás silnice a mnohdy i dálnice v tak hrozném stavu? A k té rychlosti, do teď jsem nepochopil, proč u nás výstavba tak dlouho trvá? Vždyť nejsme schopni ani dodržet původní termíny - viz třeba dálnice do Polska. Jak to, že to Poláci zvládli? Jezdím tam a vím, že na stavbě makali ve dne v noci. Proč to nejde i u nás?
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Odpověď
děkuji za trefný dotaz – a hlavně za zájem o věc. Souhlasím s vámi, že nestačí stavět rychle a levně – kvalita musí být vždycky na prvním místě. V tom se jednoznačně shodneme. Pokud máte konkrétní dálnici nebo silnici, která je podle vás opravdu v hrozném stavu, napište mi prosím – nechám to osobně prověřit.
Samozřejmě vnímám, že v některých případech v minulosti problémy s kvalitou byly, ale v takových případech ŘSD aktivně uplatňuje reklamace u dodavatelů a trvá na nápravě. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl odvádí skvělou práci a nenechá to být.
Co se týče toho, proč výstavba u nás dlouho trvá – hlavní problém nebyla samotná výstavba, ale příprava a povolování. A právě v tom jsme v minulých letech udělali obrovský krok vpřed. Bývalá vláda hnutí ANO – konkrétně i díky práci Karla Havlíčka – prosadila řadu legislativních změn, které celý proces zásadně zjednodušily a zrychlily.
Inspirovali jsme se právě v Polsku, které jste zmínil. Osobně jsem se sešel s tehdejším polským ministrem dopravy Adamczykem a společně jsme analyzovali, co jim pomohlo výrazně urychlit výstavbu. Jejich zkušenosti jsme přenesli i k nám – konkrétně například ve formě tzv. mezitímního rozhodnutí. I díky tomu dnes máme v zákonech nástroje, které udělaly definitivní tečku za dobou, kdy se na výstavbu čekalo roky.
Dnes už není problém, že bychom neměli co stavět. Naopak – pokud jezdíte po Česku, nelze si nevšimnout, jak masivně se staví. Například dálnice D35 je aktuálně největší dopravní stavbou ve střední Evropě.
Co ale problém bohužel je – že současná vláda nebyla dostatečně ambiciózní v zajištění nových forem financování. V tomto ohledu čeká na příští vládu kus práce.
Děkuji, že se zajímáte a přeji Vám hezký den.
Martin Kolovratník