MUDr. Zdeněk Schwarz

ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,01. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

14.04.2014 14:11:48 - Plavcová

záchranky a pohotovost

Nemyslíte si, že je také problém v tom, že je zdravotní záchranná služba někdy zneužívána? Lidé si ji zavolají, aby se nemuseli do nemocnice dopravovat sami. Stejné jako to s pohotovostí, kterou podle mě někteří zneužívají. A zde se musím přiznat, než aby strávila po doktorech celý den, taky jsem už volila ošetření úrazu na pohotovosti. Práce je přednější a nechtěla jsem si dělat problémy.

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

15.04.2014 9:18:31 - MUDr. Zdeněk Schwarz
Dobrý den paní Plavcová,

děkuji za názor a dotaz k tématu, které není tak jednostranné a jednoduché, jak se mnohdy zdá. Je smutné, že původ názoru, že pacienti jsou vykutálení a neustále zneužívají systém, pramení z řad zdravotníků, a to těch, kteří nechtějí pracovat na 100% a ve službě by chtěli mít jen klid. Nikdy jsem nezaznamenal něco podobného u jiných profesí, např. u dělníka na pásu ve Škodovce nebo u horníka na dole a nebo u soukromého prodavače v obchodě. Je také jistě obtěžuje, když ve Škodovce se pás nezastaví a přijíždí další karoserie a další díly nebo když horníkovi přijíždí další a další prázdné vagonky na uhlí a čekají nahoře až je naplní a nebo když do obchodu přichází další a další zákazníci a dokonce tvoří nekonečnou frontu… Ve zdravotnictví si konečně budou muset uvědomit, že pacient je „zákazník“, který si službu platí a má právo na kvalitní a včasnou odbornou péči. A zdravotníci nejsou v práci proto, aby posedávali na pokojích a sledovali TV nebo si povídali. Proč třeba v některých zemích nemají v nemocnicích lékařské pokoje a sesterny a také to tam funguje?

A nemám rád výraz zneužívání. Co si pod tím konkrétně představujete? Myslíte si snad, že někdo chodí k lékaři zbytečně a že ho to baví? Takových jedinců je opravdu minimum, poznal jsem v odborné praxi jen jednoho, kdy mu nejspíše dělalo dobře vyšetření per rectum a chodil často na ambulanci s bolestmi břicha… Když nefunguje dobře primární péče, když nemají občané – pacienti možnost využít zdravotní péči, protože jim „odborníci“ zrušili LSPP a tzv. pustili praktické lékaře ze systému nebo pacienty “vyhodili“ (nepřijali na lůžko, předčasně propustili atd.) z nemocnice, tak jim ani nic jiného nezbývá, než zavolat ZZS. Pokud je systém nastaven jak je, tak nic jiného ani není možné, než k pacientovi přijet, vyšetřit a ošetřit a v převážné míře transportovat do nemocnice k vyšetření a případné následné péči. Když slyším od nemocničního personálu slova o zneužití, tak se ptám, a proč jste jej přijali do péče a vyšetřovali nebo i přijali k hospitalizaci? Proč jste jej hned od dveří neposlali někam, jak požadujete po ZZS?! Světe div se, na to nikdo žádný argument již nemá a nic neodpoví. On si málokdo dovolí riskovat a vzít na svá bedra zodpovědnost za pacienta, kterého by odmítl. A z praxe známe mnohé takové případy „hrdinů“, kteří byli odsouzeni. A jak se má do té nemocnice, která je mnohdy jediné místo, kam se lidé mohou obracet se svými akutními obtížemi, dostat? Nemá auto, v noci nejede MHD a chůze noční Prahou bývá riziko. Nebo co má dělat takový starý člověk, který je sám a sotva dojde ke dveřím domu?

V každém zdravotním systému existuje část pacientů, kteří se neorientují a nevyznají v systému. Musíme si zvyknout na to, že lidé chodí k lékaři tzv. až na poslední chvíli, což bývá často nejen pozdě, ale i už jen na ZZS. A když připustím zneužití, které uvádíte, tak stejně nemá ZZS jinou možnost, než jej vyřešit. Doma jej nechat nemůžeme vždy. Málo kdo ví, že třetina případů, kteří se obrátí na linku 155 (ZOS), nechává operátorka bez výjezdu. A k tomu ještě část případů, kam vyjíždí lékař, zůstává (nechává lékař po vyšetření a ošetření) také doma.

Nejsme např. v Izraeli, kde zdravotní pojišťovna zpětně vyhodnocuje případy a v momentě, kdy se jednalo o banální případ neindikovaný pro ZZS, požaduje úhradu od pacienta zpětně. I takto se dá systém regulovat. Je mylná představa, že pacienty někam zapudíme, že zmizí apod. Nikoliv, jen si najdou jinou cestu a budou péči čerpat stejně. A situace bude horší, protože lidé jsou více nemocní, žijí déle, udržujeme je při životě léky a modernější medicínou nebo přístroji. Zároveň lidi zdravotníci neustále straší, jak mohou na banální nemoc zemřít a i jen malý příznak může vést ke smrti apod. Tak co se nyní zdravotníci diví, že lidé péči vyhledávají a vyžadují? Lidé si moderní dobu užívají plně, nakupují o svátcích nebo i v noci a stejně tak vyžadují i zdravotní péči kdykoliv. Konec konců mnoho příznaků nemocí se hlásí právě v noci nebo když si lehneme a chceme usnout, takže se nemůžeme divit, když přicházejí a žádají pomoc.

Pokud je systém nastaven tak, jak je, tak se také nemůžeme divit, že se v něm někteří umí pohybovat ve svůj prospěch, např. místo aby čekali v čekárně hodiny, tak si zavolají ZZS. Ale opět se jedná o pacienty, kteří by systém stejně využili, jen by šli jinou cestou. To se také stalo s LSPP, kde se zrušila návštěvní služba a přesunula ambulance do nemocnic. Tím se celý systém zničil a zhoršil. Nemůžeme se potom divit, že lidé volají ZZS a více využívají nemocnice.

Také musíme vzít na vědomí fakt, že medicína už není jen fonendoskop a tonometr nebo ještě teploměr, ale že máme celou škálu různých oborů a metod i přístrojů, které nejsou vždy a všude, takže mnohé pacienty musíme systémem „protáhnout“, abychom mohli zcela zodpovědně učinit závěr a stanovit správnou diagnosu i určit nejlepší léčbu. To mnohdy nejde v bytě paneláku, na ambulanci praktického lékaře nebo v sanitním voze a ani na ambulanci nemocnice, ale až na lůžku během několika dnů. Kdy tohle všichni pochopí a budou respektovat? Kdy si na to konečně zdravotníci zvyknou? Část problému způsobuje nedostatek financí ve zdravotnictví, které je sice na úrovni vyspělých zemí a mnohdy i lepší, ale financováno jen z třetiny jejich rozpočtů. A korunu tomu nasadí ministr financi s presidentem, kteří zcela nezodpovědně a zbytečně dehonestují zdravotnictví tvrzením, že je černou dírou, přestože mu ani z mála nerozumí. Ministr financí by měl spíše sehnat peníze než jen kritizovat a konečně si uvědomit, že za státní pojištěnce by měl platit odpovídající částky. Pokud největšími uživateli zdravotnictví jsou státní pojištěnci a stát za ně platí výrazně méně než platí ostatní, tak logicky bude peněz málo nebo-li tou černou dírou je v tomto případě sám stát.

A na závěr musím souhlasit i s tím, že mnozí lidé nemají jindy čas zajít k lékaři, protože musí chodit do práce nebo se starat o rodinu. A pokud jim systém umožňuje bez finančního nároku čerpat péči kdykoliv, tak se potom nemůžeme divit, že tak činí. A kdyby v nemocnicích tolik nevyšetřovali a neplýtvali, tak by možná měli i více času na pacienty, které přiveze ZZS. A ono těch pacientů od ZZS není zase tolik, aby se o ně nedokázali postarat. Naši pacienti tvoří jen 1% všech pacientů, které nemocnice za rok ošetří.

Hezký den

Schwarz