Mgr. Marta Semelová

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,62. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

01.06.2014 17:38:03 - Kysilková Adéla

problémy školství

Zajímalo by mě, zda jste sledovala dnešní Partii na téma školství a zajímalo by mě zda máte nějaké řešení problémů, které jste zde třeba postrádala?

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

09.06.2014 12:35:48 - Mgr. Marta Semelová
 

Dobrý den, Partii na téma školství jsem se zájmem sledovala. Souhlasím s tím, že školství je dlouhodobě ve špatném stavu, což potvrzují i výsledky mezinárodních srovnání. Příčin tohoto stavu je celá řada. Rozbití kvalitního vzdělávacího systému založeného na vědeckých poznatcích, odbornosti, zkušenostech a tradici, nekritické přebírání zahraničních vzorů, rozvoj soukromého a církevního školství a různých alternativních vzdělávacích programů, které úroveň vzdělání snižovaly, likvidace jednotných osnov základní školy, degradace a rušení učňovského a technického školství, bezmezná podpora gymnázií či honba za co největším počtem maturantů a vysokoškoláků... to jsou některé z příčin dnešní situace. K tomu celkový úpadek morálky a kultury, převracení hodnot, kdy slušnost a poctivost nahradilo božství peněz a zisku, arogance, drzé lokty a silné svaly. Vzorem se stali hrdinové slaboduchých novel a politici či různí manažeři bez skrupulí, kteří to se svou vulgaritou v přímém přenosu dotáhli na vysoké posty, odkud se vysmívají obyčejným lidem.

Napravit chyby, k nimž nejen ve školství za těch 25 let došlo, nebude jednoduché. Je zapotřebí začít od nejnižšího vzdělávacího stupně, tedy od předškolního vzdělávání. To znamená rozšířit kapacity mateřských škol, které jsou zárukou kvalitního předškolního vzdělávání. Dětské skupiny, které se mají stát pouhopouhými "hlídárnami", jsou krokem, který dnešní špatnou situaci ještě prohloubí. Na úrovni základního školství se musí sjednotit učivo a stanovit ročníkové výstupy, tedy to, co mají žáci na konci každého ročníku znát a umět. Podporu si zaslouží učňovské školství, ne každý může mít maturitu, zato může být špičkovým řemeslníkem. Kromě učňovského školství je nutno dát podporu i školství odbornému technickému. Změnit se musí financování, zvýšit peníze ze státního rozpočtu, zlepšit čerpání peněz z evropských fondů, hledat vnitřní rezervy (audit ukázal, že je to možné), změnit způsob financování regionálního školství tak, aby školy nemusely bojovat o žáka a snižovat laťku při přijímání na střední školu, v průběhu studia i při jeho zakončení. Osobně bych přestala financovat soukromé a církevní. Nevím, proč bychom měli financovat soukromé školy, kdy se na většině z nich vybírá školné, když nám chybí peníze ve školství veřejném. Kromě toho je středních škol v souvislosti s demografickým vývojem moc, střední školy se potýkají s nedostatkem žáků, takže kraje musí přicházet s tzv. optimalizací, kdy se veřejné školy slučují a ruší, zatímco na soukromé nejsou páky.

Některé z těchto návrhů, ale i další, jsem předkládala v minulém volebním období při projednávání novely školského zákona, jiné jsem předložila v návrhu novely zákona o financování soukromých škol. Ten nakonec nebyl projednán z důvodu rozpuštění sněmovny, k přijetí dalších nebyla politická vůle.