Ministerstvo práce a sociálních věcí

ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,82. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

02.06.2011 11:50:58 - Zuzka

Koncepce financování na bázi „objednávky“ veřejné služby v budoucnu

Jaký klíč k rozdělování peněz má vaše ministerstvo pro organizace, které pomáhají týraným a opuštěným dětem?

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

07.06.2011 10:30:04 - Ministerstvo práce a sociálních věcí
 V současné době jsou organizace, které se věnují péči o ohrožené děti, podporovány několika způsoby v závislosti na tom, jaký charakter služba má:  

1.    Poskytovatelé sociálních služeb registrovaní dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, jsou finančně podporováni v rámci dotačního řízení MPSV. Vzhledem k vysokému počtu poskytovatelů sociálních služeb (cca 4 500) je nastaven mechanismus, že všechny žádosti hodnotí nejprve kraje, které zároveň navrhují výši podpory pro jednotlivé poskytovatele. Kraje by měly přitom vycházet z střednědobých plánů rozvoje sociálních služeb, které povinně zpracovávají.
2. Další poskytovatelé služeb (kteří pracují např. na základě pověření dle zákona 359/1999 Sb., o sociální právní ochraně dětí) jsou podporováni v rámci dotačního řízení na podporu rodiny. Služby pro ohrožené děti jsou jednou ze čtyř podporovaných oblastí tohoto dotačního řízení. O výši dotace rozhoduje komise, jejímiž členy jsou kromě pracovníků MPSV také zástupci odborné veřejnosti a neziskových organizací. V letošním roce činí celkový objem dotačního řízení 120 mil. Kč.
3.  Specifickým poskytovatelem služeb jsou zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. Tato zařízení jsou podporována státním příspěvkem, jehož výše je stanovena zákonem č.  359/1999 Sb., o sociální právní ochraně dětí, a činí 10,80 násobek životního minima dítěte.
   Financování poskytovatelů služeb v oblasti sociálně-právní ochraně dětí je v současné době nesystémové, dotační řízení s ročním cyklem nezajišťuje jejich potřebnou stabilitu. S ohledem na to, že dle platného zákona nese náklady na poskytování sociálně-právní ochrany stát, je do budoucna koncipováno financování na bázi „objednávky“ veřejné služby. Obce a kraje, respektive orgány sociálně-právní ochrany, by měly vlastní rozpočet (státní dotaci), v jehož rámci by mohly tyto služby objednávat. Tento systém zajistí pružnou reakci na potřeby rodin. Příkladem tohoto typu financování je státní příspěvek na výkon pěstounské péče, který je předmětem předkládané novely zákona o sociálně-právní ochrany dětí. Pokud se tento institut úspěšně ověří v praxi, bude navrhováno jeho rozšíření pro financování dalších typů služeb v oblasti péče o ohrožené děti a rodiny.
S pozdravem Mgr. Petr Sulek
tiskové oddělení  MPSV