Propagované elektromobily mají jednu velkou vadu. Při nehodě jdou těžko uhasit

08.11.2019 10:20

Ekologicky šetrná vozidla mají svá velká úskalí. Odhalil je případ požáru elektromobilu značky Tesla po nehodě v Rakousku. Zatímco uhašení klasického vozu se spalovacím motorem trvá většinou několik minut, uhašení baterií elektromobilu bylo pro desítky hasičů otázkou hodin. Alarmující je fakt, že čím více aut poháněných bateriemi jezdí po silnicích, tím vyšší je riziko, že některé z nich nabourá nebo může začít hořet, píše server iDNES.cz.

Propagované elektromobily mají jednu velkou vadu. Při nehodě jdou těžko uhasit
Foto: Autodrom Most
Popisek: Kurz bezpečné jízdy s elektromobilem na Autodromu Most

V rakouském Tyrolsku muselo teslu hasit na pět desítek hasičů poté, co její řidič s autem narazil do stromu. Vozidlo pak muselo být na 72 hodin uloženo do speciálního kontejneru s vodou, aby nevzplanulo znovu.

U elektromobilů musí mít každý na paměti, že je tam okruh vysokého napětí. Systém elektrických vozidel by měl být konstruovaný tak, aby se při nehodě tento okruh sám odpojil, upozorňuje profesionální hasič Zbyšek Zuber, který je v Plzeňském kraji lektorem vyprošťování.

„Stoprocentní jistotu máte až v okamžiku, kdy otočíte klíčkem ve spínací skříňce do polohy nula a zapnete nebo zatáhnete parkovací brzdu, když vyjmete speciálně označenou pojistku vysokonapěťového obvodu a rozpojíte speciální konektor v místě takzvaného záchranářského odpojení nebo servisní pojistku. Hasiči musejí ještě odpojit i klasickou baterii pro spotřebiče vozidla na 12 voltů, nesmí na to zapomenout,“ vysvětluje Zbyšek Zuber.

Zvládnout požár auta na elektrický pohon je pro hasiče velice náročný zásah. V osobních vozech jsou akumulátory kvůli správnému rozložení váhy většinou ve spodní části auta, navíc ve speciálních kontejnerech zdola i shora krytých plechy, aby byly co nejvíce chráněné před poškozením.

Více se tak objevují zprávy o nehodách elektroaut, která vzplála, a zemřeli v nich lidé. Letos v lednu přinesla média informaci o žalobě amerických rodičů na společnost Tesla za to, že při nehodě uhořel jejich syn i se spolujezdcem.

Automobilku žalovali za nedbalost. Požár prý způsobila vadná baterie vozu. Podle předběžného vyšetřování jel řidič před nehodou rychlostí téměř 140 kilometrů v hodině a vůz naboural do zdi. Představitelé Tesly argumentovali, že nehodu v tak vysoké rychlosti by nevydrželo žádné auto.

I čeští záchranáři se začínají připravovat na případy, jak u takových nehod zasahovat, jelikož každý výrobce může mít systém řešený trochu jinak.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Blanárova schůzka se „zakázanými“ médii. Co padlo za dveřmi? Analytik zná odpověď

5:00 Blanárova schůzka se „zakázanými“ médii. Co padlo za dveřmi? Analytik zná odpověď

TÝDEN V MÉDIÍCH Petr Fiala neměl žádné kmotry v pozadí, nikdo mu zadarmo nic nedal a musel se adapto…