Trumpův vzkaz Evropě: Hrajte férově, nebo zaplaťte

18.05.2025 10:40 | Monitoring

Američané si na pozadí jednání o podobě vzájemného obchodu stěžují na evropské bariéry, jimž dle nich musí tamní automobilky čelit při vstupu na unijní trh. Ekonomický poradce Donalda Trumpa Peter Navarro shrnul, že dle něho ani zdaleka nejde jenom o cla, ale problém vidí i v našich daních. „Mercedesy a BMW zaplavují naše trhy svými vozy – zatímco americké vozy jsou cenově vytlačovány z Evropy,“ stěžuje si se slovy o údajně „zmanipulované hře“ ze strany EU. „Trumpova cla fungují. Evropští výrobci automobilů se hlásí k jednacímu stolu,“ míní.

Trumpův vzkaz Evropě: Hrajte férově, nebo zaplaťte
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Budovy a montovny Škoda Auto v Mladé Boleslavi

Zatímco stále probíhají mezi Evropskou unií a Spojenými státy jednání o budoucím nastavení společného obchodu a EU se potýká s 10% cly, vyhlášenými Trumpem coby „reciproční“, na většinu obchodu, automobilový průmysl je na tom hůře.

Na pozadí amerického dočasného snížení cel o polovinu – které by mohlo skončit, pokud se do 8. července nepodaří dosáhnout dohody mezi Bruselem a Washingtonem – se totiž neuskutečnila žádná výjimka pro evropské vývozce oceli, hliníku a automobilů a ti tak aktuální čelí clům až ve výši 25 %.

Evropská komise proto již v první půli květnu navrhla protiopatření až ve výši 95 miliard eur amerického dovozu, která zavede, pokud jednání s USA nepřinese odstranění zvýšených cel uplatňovaných Američany i na automobilový průmysl. Dle agentury Reuters se EU v případě ztroskotání jednání zaměří na americké víno, bourbon a další lihoviny či také ryby, letadla, auta a autodíly, chemikálie, elektrická zařízení, zdravotnické výrobky a stroje.

Dle Evropské komise tato tvrdá reakce na americké kroky proti společnému obchodu není aktuálně na stole, jelikož Brusel chce se Spojenými státy vyjednat řešení, jedná se však o přípravu pro případ, kdy by se v červenci s USA dohoda nezdařila.

Komise uvádí, že se aktuálně americká cla nyní vztahují na 70 % obchodu, proudícího z EU do USA, a při případném uvalení cel, nad kterými Američané přemýšlejí, by se tento podíl mohl zvýšit až na 97 %.

Podle ekonomického poradce Donalda Trumpa a jednoho z „otců“ aktuální ochranářské politiky Spojených států Petera Navarra však mají mít zvýšená cla na Evropu v oblasti automobilového průmysl své opodstatnění. „Přemýšleli jste někdy, proč nevidíte Ford Mustang, Jeep Wrangler nebo Chevrolet Silverado projíždět Paříží, Římem nebo Berlínem? Není to proto, že by Evropané nemilovali americká auta. Je to proto, že Evropská unie zmanipulovala hru,“ tvrdí.

Navarro míní, že to dokládá, že EU měla nastavená 10% cla na americká auta, kdežto USA si před Trumpem „účtovaly z těch svých jen 2,5 %“.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radek Kotas

JUDr. Daniela Kovářová byl položen dotaz

Myslíte, že nejdiskriminovanější skupinou jsou senioři?

Určitě jejich pozice není dobrá, ale jsou na tom hůře, než matky s dětmi, obzvláště pokud jde o samoživitelky? V jejich případě se i s ohledem na rodinu a na podmínky, které si zaměstnavatelé kladou dost diskriminováni, navíc senioři (důchodci) mají aspoň většinou dobré důchody, ať mi nikdo netvrdí,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů: