ÚOHS: Pošta pochybila při nákupu automobilů

29.06.2010 5:16

Předseda ÚOHS potvrdil chyby v tendru České pošty na nákup dodávek

ÚOHS: Pošta pochybila při nákupu automobilů

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj potvrdil svým druhostupňovým rozhodnutím zrušení veřejné zakázky státního podniku Česká pošta na nákup dodávkových automobilů. Předseda ÚOHS odmítl v rozkladovém řízení námitky společnosti A. Charouz, spol. s r.o. týkající se zejména nedostatečného vymezení předmětu zakázky a kvalifikačních předpokladů.

Podle prvostupňového rozhodnutí Úřadu Česká pošta pochybila v zakázce „Automobily N1 dodávky 6 - 14 m3", když v zadávacích podmínkách stanovila, že v rámci plnění jednotlivých zakázek zadávaných na základě rámcové smlouvy se mohou měnit požadavky na technické parametry kupovaných vozů. Fakticky si tak zadavatel vyhradil právo odebírat i vozidla jiných parametrů, než která byla vymezena v zadávací dokumentaci. Toto ustanovení je zásadním porušením zákona o veřejných zakázkách a mohlo podstatným způsobem ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky.

Zadavatel dále požadoval, aby uchazeči doložili seznam významných dlouhodobých dodávek vozidel obdobného typu pro jednoho objednatele v letech 2006-2008. Požadavek na realizaci referenční zakázky jednomu objednateli je přitom v případě postupných dodávek na základě rámcové smlouvy nepřiměřený, neboť dodavatel by mohl prokázat splnění odpovídající kvalifikace i více dodávkami probíhajícími v jeden časový okamžik více objednatelům.

Při hodnocení ekonomické výhodnosti nabídky zadavatel posuzoval výši nabídkové ceny, maximální termín dodání vozidel a kvalitu plánu organizace plnění zakázky. Nabídková cena měla mj. uvádět i cenu za 50 kusů vozidel od každého ze sedmi typů požadovaných automobilů. Tento požadavek byl nicméně v rozporu s předpokládaným počtem odebraných vozidel, neboť u některých typů zadavatel předpokládá odebrání výrazně menšího počtu kusů. Uchazeči o zakázku tak oceňovali objem dodávek, který ve skutečnosti nebudou realizovat, a výše nabídkové ceny tedy nebude odpovídat reálnému odběru. Cena za dva kusy automobilů může být v konečném důsledku jiná, než cena za 50 kusů vozidel, neboť se v ní nemusejí projevit množstevní slevy a jiné faktory. Takto zvolené hodnotící kritérium tedy nevyjadřuje ekonomickou výhodnost nabídek.

Vzhledem k rozsahu pochybení nalezených v zadávací dokumentaci nemohl Úřad přistoupit pouze ke zrušení rozhodnutí zadavatele o vyloučení jednoho z uchazečů a pro zajištění transparentnosti musel zrušit zadávací řízení jako celek.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ÚOHS

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Kupka: Chceme bezpečnou a užitečnou infrastrukturu pro všechny účastníky silničního provozu

10:21 Ministr Kupka: Chceme bezpečnou a užitečnou infrastrukturu pro všechny účastníky silničního provozu

Výbor Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) schválil pravidla pro poskytování příspěvků např…