Ostrava rozšiřuje svůj vozový park na alternativní pohon

07.04.2019 12:43

Ekologická flotila města se ve druhé polovině letošního roku rozroste již na 65 vozidel. Město Ostrava vysoutěžilo dodavatele dalších 17 aut na alternativní pohon, tři na pohon CNG a čtrnáct elektromobilů.

Ostrava rozšiřuje svůj vozový park na alternativní pohon
Foto: Ostrava.cz
Popisek: Ostrava

Jedná se o vozy Nissan Leaf Acenta, užitkové nákladní elektromobily Alké a dodávku Nissan. Rozděleny budou mezi Městskou policii a ostravské obvody. Celkové náklady na jejich pořízení jsou 15,393 milionu korun, z toho dotace činí 5,4 milionu korun. Projekt „Ostravou na alternativní pohon II“ je spolufinancován z Národního programu Životní prostředí.

Z celkového počtu 17 vozidel je 5 určeno pro Městskou polici Ostrava (3 na pohon CNG, 2 elektromobily) a 12 elektromobilů (6 osobních, 6 nákladních) pro devět městských obvodů. Mariánské Hory a Hulváky budou mít k dispozici 3, Moravská Ostrava a Přívoz 2, a po jednom Hošťálkovice, Hrabová, Krásné Pole, Nová Ves, Ostrava – Jih, Radvanice a Bartovice a Stará Bělá.

„Ke zlepšení ovzduší v Ostravě podnikáme řadu kroků, mnohé z nich nad rámec zákonné povinosti. V oblasti dopravy je to zejména ekologizace vozového parku města. Za tři roky jsme obměnili auta pro městskou policii, která již využívá pouze vozy s pohonem na stlačený zemní plyn. Do ekologizace vozového parku města jsme v projektech Ostravou na alternativní pohon I a II nainvestovali už téměř 20 milionů korun,“ řekl k tématu ostravský primátor Tomáš Macura.

Město nabídlo obvodům spolufinancování z Fondu životního prostředí MMO v celkové výši 3 miliony korun. „Abychom k zapojení do tohoto projektu motivovali i městské obvody, nabídli jsme jim vedle státní dotace i příspěvek ve výši 200 tisíc korun na každý automobil z městského Fondu životního prostředí. Takto pořízených aut bude letos už 16,“ dodává náměstkyně pro životní prostředí Kateřina Šebestová.

Hlavním důvodem pro výměnu vozů s klasickými palivy (benzín, nafta) za elektrovozy je prokázané snížení emisí v silničním provozu. Přímo v dýchací zóně chodců nejsou produkovány žádné škodliviny. Z údajů vyplývá, že jedno elektrovozidlo oproti naftovému vozu s průměrnou spotřebou nafty 5 l/100 km při nájezdu 10 tis. kilometrů nevypustí 1305 kg oxidu uhličitého, 5 kilogramů oxidů dusíku, jeden kilogram polétavého prachu a téměř 50 kilogramů oxidů síry do ovzduší v dýchací zóně, tedy přímo v ulicích města.

Stejný záměr ekologizace se týká i vozidel MHD. Dopravní podnik již dříve deklaroval, že se do roku 2020 zcela zbaví v běžném provozu dieselových autobusů a jeho vozový park bude založen jen na elektřině, CNG a výhledově i vodíku. Z celkového počtu 297 autobusů je již dnes 155 na CNG, 7 elektrobusů, 7 minibusů na CNG (z toho 4ks budou zprovozněny ještě v první polovině r. 2019) a 3 elektro minibusy. Zbývající dieselové autobusy budou nahrazeny do konce roku 2020.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Liberec: Zastupitelstvo schválilo znovuobnovení lanové dráhy na Ještěd

13:05 Liberec: Zastupitelstvo schválilo znovuobnovení lanové dráhy na Ještěd

Zastupitelstvo města Liberec schválilo záměr znovuobnovení lanové dráhy na Ještěd ve variantě: jedna…