Britský premiér Boris Johnson má v plánu příští týden oznámit zákaz prodeje nových aut na benzin a naftu od roku 2030, tedy o pět let dříve, než bylo prý původně v plánu. Můžeme se děsit, že s tímto šíleným nápadem přijde také Evropská unie a začne tlačit k tomuto závazku členské státy? A co to pro nás bude znamenat? Kdo si bude elektromobil moc dovolit? A jaká zátěž pro životní prostředí nás se zeleným šílenstvím čeká.
Těžba kobaltu se pojí s dětskou prací
K tomu, aby elektromobily jezdily jsou potřeba baterie, které obsahují kobalt a lithium. Kobalt je zásadní pro výrobu lithium-iontových baterií. Přidání kobaltu do baterií má vliv na jejich kapacitu, snížení hmotnosti a délku nabíjení. Prodlužuje i životnost baterií. Kde se ovšem kobalt bere? Šedesát procent světových zásob kobaltu se nachází v Kongu. Až dvacet procent těžby se vykonává primitivním způsobem pouze ručně. V doslova hororových podmínkách, v úzkých tunelech, pracují děti, které riskují zavalení i závažná plicní onemocnění. Kobalt se pak dostává do výrobků globálních firem po celém světě. Působení v rozvojových zemích je pro západní technologické giganty nezbytnou součástí podnikání. S jejich tamním působením se ale pojí i řada problémů a jedním z nich je právě dětská práce.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLČlánek byl převzat z Profilu Karla Maříková
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV