Bc. Lucie Šafránková

poslankyně, místopředsedkyně Výboru pro sociální politiku
  • SPD
  • Jihomoravský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,2. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

26.04.2021 17:46:24

Podpořme naše zdravotně postižené spoluobčany!

Podpořme naše zdravotně postižené spoluobčany!

Od počátku své práce v hnutí SPD se důsledně věnuji snaze o zlepšení sociálních práv a ekonomických a životních podmínek našich zdravotně postižených spoluobčanů.

  Problémových oblastí je více…

Jde o velmi širokou oblast problematiky. Je nutné provést reformu celého systému invalidních důchodů, které jsou obecně nastaveny velmi nízko a mnohdy absolutně nedostačují k důstojnému životu.

To předpokládá i významné změny v podobě a fungování tzv. lékařské posudkové péče, která o přiznání (a výši) invalidních důchodů rozhoduje.

V loňském roce jsem podala novelu zákona o sociálních službách, kde navrhuji razantně zvýšit tzv. příspěvek na péči pro osoby, které jsou závislé na pomoci jiných osob. Jejich současná výše je absolutně nedostatečná, je nemožné, aby si z ní naši zdravotně handicapovaní spoluobčané mohli hradit kvalitní a nezbytné pečovatelské a asistentské služby.

Příspěvek na mobilitu je nepřijatelně nízký!

Nyní se snažím invalidům a zdravotně postiženým pomoci návrhem na změnu zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením. Konkrétně navrhuji, aby byl zvýšen tzv. příspěvek na mobilitu z 550 korun. na 750 korun měsíčně.

Příspěvek na mobilitu je sociální dávka, na kterou mají nárok ti občané se zdravotním postižením (konkrétně s postižením pohyblivosti či orientace), kteří jsou současně držiteli průkazů ZTP popř. ZTP/P přiznaných dle právních předpisů účinných od 1. ledna roku 2014.

Zároveň musí jít o osoby, které se pravidelně a opakovaně  každý měsíc dopravují (anebo jsou dopravovány) individuální  automobilovou dopravou resp. prostřednictvím veřejné dopravy.

Tento příspěvek byl zvyšován naposledy na začátku roku 2018, tedy před více než třemi lety. A i tak je jeho výše (550 korun měsíčně) z hlediska účelu. Ke kterému má sloužit, absolutně nedostatečná.  

Od té doby navíc došlo jak k významnému nárůstu cen pohonných hmota dalších nákladů na individuální automobilovou dopravu a rovněž tak i k navýšení jízdného ve veřejné dopravě, městské, ale zejména té meziměstské, autobusové i vlakové. A to nad rámec průměrné standardní inflace -  a také k výraznému růstu dalších životních nákladů (nejen) zdravotně postižených občanů, včetně nákladůna zajištění pro ně nepostradatelných sociálních služeb.

Zvýšení příspěvku na mobilitu je jednou z cest, jak tento růst nákladů našim zdravotně postiženým občanům alespoň částečně  kompenzovat. I s ohledem na to, že doprava - ve smyslu životně  nutné mobility -  je pro tyto osoby naprostou (často každodenní) nezbytností, např. spojenou s cestou do zaměstnání, k lékaři,na úřady apod.

Příspěvek na mobilitu v současné podobě existuje od 1. 1. 2012, když nahradil příspěvek na provoz motorového vozidla a příspěvekna individuální dopravu, které byly do té doby vypláceny jednou ročně. Příspěvek na provoz motorového vozidla činil pro držitele průkazu ZTP 6 000 Kč ročně (500 Kč měsíčně) a pro držitele průkazu ZTP/P pak 9 900 Kč ročně (825 Kč měsíčně). Příspěvek na individuální dopravu pak dosahoval výše 6 500 Kč ročně (541,66 Kč měsíčně).

Zejména pro držitele průkazu ZTP/P byla tedy změna nastavení tohoto příspěvku velmi markantní a velmi negativní a jeho současné částka se ani zdaleka neblíží jeho tehdejší úrovni. Což je naprosto nedůstojné a je třeba to urychleně změnit!

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama