Bc. Roman Onderka, MBA

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,87. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

21.04.2011 16:25:43

Radek Šmerda – nový ministr dopravy nebo další loutka ve hře Víta Bárty?

Radek Šmerda – nový ministr dopravy nebo další loutka ve hře Víta Bárty?

Ministra dopravy Víta Bártu vystřídal ve vedení resortu jeho náměstek Radek Šmerda.

Vzhledem k dosavadnímu fungování resortu, kdy se Vít Bárta hájil bojem proti tzv. betonové lobby, ale mezi tím stihl například zpoplatnit dálnici D1 v okolí Brna, která nahrazovala dosud chybějící vnější městský okruh, a fakticky tak znepříjemnit život desítkám tisíc obyvatel Brna, nepovažuji stávající výměnu za ideální. Současné výroky Radka Šmerdy o tom, že je pouze provizorním ministrem a s Vítem Bártou se bude nadále radit ve vedení resortu, jsou podle mého názoru důkazem, že Vít Bárta o svůj vliv rozhodně nepřijde.

Dosud zveřejněné informace o prorůstání Bártovy bývalé bezpečnostní agentury ABL do struktury veřejné správy jsou dosti závažným obviněním na to, aby měl mít Vít Bárta jakýkoliv vliv na řízení kteréhokoliv resortu. Mám obavu, že ačkoliv zde máme nového ministra, může se v krátkém čase ukázat, že je pouhou další Bártovou loutkou. To by samozřejmě pro rozvoj dopravní infrastruktury v naší zemi nemohlo mít dobrý vliv.

Závažná obvinění proti Vítu Bártovy navíc dnes jen potvrzují informace Mladé fronty Dnes, která zveřejnila zjištění Nejvyššího bezpečnostního úřadu, totiž, že Bártův bývalý náměstek a zaměstnanec ABL Martin Sýkora pobíral „boční“ stotisícový plat za nepříliš zřejmé poradenské služby u firmy, která spolupracovala právě s ABL. Z vyjádření majitele dotyčné firmy ostatně vyplývá, že spolu neměli uzavřenu ani standardní smlouvu, což samozřejmě budí další podezření.

Jestliže sám Radek Šmerda tvrdí, že v pozici ministra dopravy budou působit pouze krátkou dobu (proslýchá se, že Vít Bárta by se mohl vrátit již za měsíc), neumím si představit, že za plného vědomí své „dočasnosti“ bude vést ministerstvo dopravy na základě nějaké hlubší koncepce. Přestože zásadně nesouhlasím s tím, aby ministerstvo dopravy fungovalo na základě současného Nečasova politického obchodu jako holubník, budu doufat, že nový ministr Šmerda bude schopen jednat koncepčně.

Jako stínový ministr dopravy ČSSD bych si primárně přál, aby nový ministr dopravy předně resort stabilizoval, uplynulých několik týdnů ministerstvu dopravy a ani dalším vládním institucím nepřálo. Obecně věřím, že nový ministr již nebude pokračovat v zastavování klíčových dopravních projektů a naopak doufám, že některá ne zrovna šťastná rozhodnutí svého předchůdce přehodnotí, např. absolutně nevyhovující  tzv. Superkoncepci dopravy ČR. Doufám, že přijde čas na nastartování PPP projektů a důsledného čerpání evropských finančních prostředků.

Byl bych také rád, kdyby se ministerstvo nezaměřovalo pouze na výstavbu a rozvoj dálniční sítě, byť se jedná o důležitá témata. Očekávám širokou debatu s opozicí a odbornou veřejností nad dopravní koncepcí, jejíž podobu jsme zatím neměli šanci příliš posoudit. Jako další priority pro nového ministra rozhodně spatřuji v oblasti železniční dopravy a také v mýtném systému.

Roman Onderka, stínový ministr dopravy za ČSSD

 

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama