David Štěpán

  • DOMOV
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,39. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

07.08.2014 13:25:06

Jak řešit otázku závaznosti místního (obecního) referenda.

Jak řešit otázku závaznosti místního (obecního) referenda.

V těchto dnech, kdy losováním dokončujeme složení kandidátních listin pro nadcházející komunální volby v Praze, probíráme praktické kroky k naplnění přímé demokracie uplatněním referend k důležitým otázkám na místní a obecní úrovni.

Nejvíce diskutovanou otázkou je hranice volební účasti občanů v takovém referendu, od které je považováno za závazné. Pokud bychom trvali na 50% účasti, je jen málo pravděpodobné, že by tato hranice byla dosažena. Vždyť i samotná volební účast v komunálních volbách již klesla pod padesát procent. Naopak zrušení jakékoliv hranice by bylo naopak cestou k anarchii, což je možná ještě nebezpečnější.

Proto navrhujeme tuto cestu: Vzhledem ke klesající volební účasti občanů ve všech volbách, komunální nevyjímaje, je možno hranici pro závaznost referend v průběhu volebního období stanovit na 51% těch, kteří v posledních volbách rozhodli o složení zastupitelstva. To by tedy znamenalo, že například závazné referendum v Praze by bylo takové, ve kterém by hlasovala nadpoloviční většina těch voličů, kteří hlasovali v komunálních volbách.

Příklad: V roce 2010 volilo v hlavním městě Praze 44,43% oprávněných voličů, pokud by bylo vypsáno celopražské referendum, byla by  potřebná volební účast zhruba 23%.

Ale například v Černošcích, kde volební účast byla 69,02% by referendum bylo závazné při minimálně 35% volební účasti.

Takto zvolený systém závaznosti volební účasti v referendu má hned několik pozitivních efektů.

1) Zvyšuje to zodpovědnost občanů. Ti občané, kteří ve volbách odevzdali své hlasy politickým stranám, které je pak následně zklamou, mohou rozhodnout o korekci jejich špatných rozhodnutí. Tedy minimálně nadpoloviční většina těch, kteří cítí spoluzodpovědnost za to, jak jimi zvolení zastupitelé plní své předvolební sliby, je také mohou odvolat.

2) Motivuje to občany k účasti ve volbách. Pokud se totiž začne opět zvyšovat v důsledku zavádění prvků přímé demokracie volební účast, bude mnohem složitější během volebního období obecním referendem například revokovat rozhodnutí zvolených zastupitelů, kteří budou mít silný mandát z voleb.

A zároveň se tímto způsobem odstraní riziko diktátu menšiny, kdy by závazné bylo i referendum, v němž by účast byla například jen 5%. Tento návrh předkládám všem občanům k diskusi.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout