Ing. Bc. Miroslav Krejča, CSc.

ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,72. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

21.08.2012 11:53:48

Metoda „per partes“ v politice

Metoda „per partes“ v politice

Senát se na své srpnové schůzi zabýval zákonem novelizujícím téměř dvě desítky zákonů, které mají bezprostřední dopad na každého z nás.

V této komplexní novele jsou značně chaoticky předloženy představy MF, jak více vybrat do státní kasy a jak omezit výdaje státu. Když bychom postupovali metodou „per partes“, která je osvědčená např. v matematice, možná bychom nalezli více shody nad některými návrhy. Jako celek je ale tento návrh zákona naprosto nepřijatelný, navíc lze pochybovat o schopnosti jeho autorů predikovat dopady jeho případného  přijetí. Ostatně se to témuž týmu z MF již jaksi nepodařilo při predikci zvýšení výběru daní po posledním zvednutí DPH od začátku tohoto roku – za první polovinu  roku se „sekli“ jenom o 20 miliard. Prkotina?

Proč znevýhodňujeme pracující důchodce jiným modelem zdanění jejich příjmu? Jsou to snad občané z jiné planety? Nebýt jich, tak bude řada činností a profesí vykonávána mnohem komplikovaněji. – Proč zvyšujeme daň z převodu nemovitostí, daň dědickou a darovací? Vždyť tu opakovaně zdaňujeme něco, co již bylo zdaněno při pořizování tohoto majetku. –  Proč zvyšujeme DPH, když se poslední zvýšení jejích sazeb ukázalo jako naprosto neefektivní, či dokonce kontraproduktivní? Nelze než nesouhlasit s výrokem prezidenta Václava Klause na vrcholu české nejvyšší hory: „Zvýšení všech daní a DPH zvláště poškozuje naši ekonomiku, brzdí ji. Je to nerozumný tah. Jsem zásadně proti tomu, aby tato vláda zvyšovala daně“. Uvědomujeme si vůbec, jaké komplikace zvýšením daňové zátěže způsobíme nejen občanům s nižšími příjmy, ale i malým a středním podnikatelům a jaké to bude mít důsledky? – A i kdybychom nakrásně vybrali na jakýchkoli daních více? Dokážeme s nimi efektivně naložit a ne je opět rozkrást či utratit za naprosto nesmyslné či předražené projekty?

           Takto bychom mohli postupovat dál a dál. Ale abych jenom nekritizoval. Lze si například představit poněkud jiný model všemožných příspěvků a sociálních dávek. Určitě nikdo z nás nemiluje některé naše spoluobčany, kteří si z nedokonalého sociálního systému udělali dobrou živnost – protože proč by pracovali a odváděli daně, když se mají lépe zneužíváním našeho systému a čerpáním všemožných dávek. Ale to je především chyba nás – zákonodárců a exekutivy, že není schopna předložit relevantní novely zákonů a zákony do legislativního procesu.

Pokud bychom postupovali metodou „per partes“, a každé přijaté opatření vyhodnotili a dle potřeby korigovali, mohli bychom sice pomalu, ale relativně bezpečně, postupovat ke stabilizaci našich veřejných rozpočtů. V případě tohoto komplexního návrhu bez světla na konci tunelu jsem ale nemohl jinak, než hlasovat pro zamítnutí tohoto návrhu zákona. Premiér této země pronesl v reakci na rozhodnutí Senátu, že „odmítání zvýšení DPH je na hraně debility“. Já si zase dovolím drobnou repliku: Řada našich politiků se za touto hranou pohybuje už dlouhodobě.  A rekrutují se ze všech politických stran.

20.8.2012 Miroslav Krejča

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout