Ing. Květa Matušovská

  • KSČM
  • Pardubický kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,13. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

13.10.2013 14:25:14

Dočerpáme peníze z operačního programu doprava????

Dočerpáme peníze z operačního programu doprava????

.


V době, kdy se na politické scéně nemluví o ničem jiném než o nové sněmovně, předčasných volbách a Rusnokově vládě, mi dovolte připomenout i jiné téma, které mě, jako bývalou členku podvýboru pro dopravu, velice tíží. Tím problémem je, zda dočerpáme peníze z operačního programu doprava.

Česká republika v rámci OPD 1 (operačního programu doprava) mohla získat na realizaci dopravních staveb 148 mld. Kč. Ke konci března se vyčerpaná částka pohybovala kolem 112 mld. Kč. Pokud mohu mluvit za sebe, jako bývalou poslankyni a kandidátku za KSČM v prvním volebním období, byl prvním problémem, díky kterému došlo ke zpoždění v čerpání OPD, nástup bývalého ministra dopravy JUDr. Víta Bárty a jeho neuvážené kroky jako zastavení přípravy staveb a jejich zakonzervování. Díky němuž došlo k výpadku připravovaných projektů. Tento výpadek se nám nedaří dodnes nahradit. Hrozí tak reálné nebezpečí, že peníze nevyčerpáme. Druhým problémem, který začal též v tomto volebním období, je zákon o veřejných zakázkách, který platí od minulého roku. My, poslanci za KSČM, jsme tento zákon nepodpořili, a jak jsme předpokládali, zákon už nevadí jenom nám, ale také i koalici a ráda by ho co nejdříve novelizovala. Ptáte se proč?

Zbytečně prodlužuje odvolání neúspěšných uchazečů proti výsledkům výběrového řízení (neumožňuje uzavření smluv díky námitkám neúspěšných uchazečů k ÚOHS (Úřad pro ochranu hospodářské soutěže), zdržení v rámci povolávacích procesů - odvolávání účastníků územního a stavebního řízení, problematické majetkoprávní přípravy - výkupy pozemků pro stavbu, atd).

Konkrétní objemy vypsaných a následně zrušených tendrů ve veřejném sektoru jdou do desítek mld. Kč. To je nejvíce likvidační nejen pro stavební podniky, ale i pro firmy, které se zabývají zabezpečovacími a informačními technologiemi.

Celé projekty z OPD 1 musí být dokončeny a zprovozněny – pokud tedy nejsou rozděleny do 2 fází -  nejpozději do 30. 3. 2017, avšak výdaje jen do roku 2015, jinak musí být uhrazeny z národních zdrojů České republiky.

Dále se velice intenzivně připravuje OPD 2 pro období 2014 – 2020. Finanční prostředky pro ČR nebyly ještě konkrétně stanoveny, ale předpokládají se okolo 100 miliard korun. Novinkou je to, že OPD 2 oproti předchozímu operačnímu programu přinese pouze 4 prioritní osy a ne sedm, jako měl předchozí operační program. Další potěšující zprávou je to, že bude možné využít finanční nástroj CEF – financování transevropských infrastrukturních sítí EU, který svým zaměřením částečně navazuje na dosavadní TEN – T (transevropskou dopravní síť). Pro Českou republiku by mělo být v rámci CEF vyčleněno 1,1 miliardy eur (pouze železniční projekty). Jediné, co není jasné, je to, jestli se budou moci kombinovat finanční prostředky OPD 2 a CEFu.

Proto bych ráda připomněla, a to jakékoliv vládní garnituře, aby nezapomínala na tyto peníze, které mohou pomoci rozšířit nebo zmodernizovat naši dopravní infrastrukturu, a tím ovlivnit bezpečnost a spokojenost občanů České republiky.

Květa MATUŠOVSKÁ vedoucí kandidátka pro volby do PS PČR (KSČM)

 
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout