Evropská komise má podle plánu připravit na příští rok revizi systému ETS 1. Ve hře však není změkčení, po němž volají čeští průmyslníci, ale spíš zpřísnění povolenkové regulace. A to i přesto, že paralelně se chystá další systém povolenek, zpoplatňujících silniční dopravu a vytápění (tzv. ETS 2). Odpovídá to plnění greendealových cílů. To vše brutálně zdraží již nyní drahé energie a potopí to evropský průmysl a ekonomiku, protože bude nekonkurenceschopný.
Brusel chce například rozšířit okruh firem, jež původní povolenky musí nakupovat. Nově by k nim mohly přibýt spalovny komunálního odpadu nebo menší technologie, které dnes povolenky nakupovat nemusí a nezasáhnou je ani od roku 2027 chystané povolenky ETS 2, informovaly SeznamZprávy.
Povolenky jsou ale také jedním z hlavních důvodů, proč je elektřina v Evropě dražší než v USA či v Číně. Systém EU ETS 1 byl spuštěn v roce 2005 pro energetiku a emisní průmysl. V roce 2013 do něj byly zařazeny aerolinie, později i námořní doprava. V roce 2027 se má rozjet systém EU ETS 2, který má zpoplatnit emise ze silniční dopravy a vytápění budov a má přinést zdražení o desítky procent!