Ministerstvo obrany České republiky pod vedením Jany
Černochové opět dokazuje, že dlouhodobá koncepce a strategické plánování ve
vyzbrojování armády zůstává spíše iluzí než realitou. Nejnovějším příkladem je
oznámení o možném zrušení plánovaného nákupu francouzských děl NATO CAESAR,
které měly doplnit a nahradit dosluhující dělostřelecké systémy české armády.
Tento krok jen potvrzuje hlubší systémové problémy v přístupu českého státu k
obranným akvizicím.
Nekoncepční rozhodování a ztráta důvěryhodnosti
Případ děl NATO CAESAR není první, kdy ministerstvo obrany nejprve oznámí
významnou zakázku, aby ji později potichu revidovalo či úplně zrušilo. Takový
postup nejenže podrývá důvěru veřejnosti a zahraničních partnerů, ale zároveň
vytváří nepředvídatelné prostředí pro obranný průmysl. Nákup děl byl přitom
dlouhodobě prezentován jako součást modernizace dělostřelectva a sladění s
aliančními standardy NATO. Pokud se nyní od tohoto záměru ustupuje, jaký je
alternativní plán? A co bude s prostředky, které už byly na přípravu této
akvizice vynaloženy? A jak to bude s municí která je rozdílná od té
současné?
Chybějící transparentnost a otevřená komunikace
Ministerstvo obrany opakovaně čelí kritice za nedostatečnou transparentnost
výběrových řízení a neochotu veřejně diskutovat jednotlivé zbrojní projekty.
Klíčová rozhodnutí se často odehrávají za zavřenými dveřmi a bez konzultací s
odbornou veřejností či Výborem pro obranu Poslanecké sněmovny PČR. V případu
děl CAESAR veřejnost dodnes nezná důvody, proč mělo k nákupu dojít – a nyní se
stejně mlhavě hovoří o jeho zrušení. Chybí nejen detailní analýzy potřeb
armády, ale i veřejně dostupné srovnání alternativních řešení.
Nedostatek koordinace a závislost na zahraničních dodavatelích
Zbrojní politika by měla být součástí širší národní bezpečnostní strategie,
která kombinuje domácí obranný průmysl, alianční spolupráci a technologickou
soběstačnost. Místo toho se ale často rozhoduje ad hoc – jednou se sáhne po
Francii, podruhé po Německu, jindy po Spojených státech. Tato roztříštěnost
způsobuje nejen provozní problémy při údržbě a výcviku, ale i neefektivní
vynakládání financí. V mnoha případech přitom nebylo jasné, zda vůbec byla
posouzena možnost zapojení českých firem.
Dopady na armádu
Chaotické nákupy a jejich rušení mají přímý dopad na bojovou připravenost
Armády ČR. Zpoždění či zrušení plánovaných dodávek znamená, že vojáci musejí
sloužit s technikou, která je často desítky let stará a neodpovídá současným
standardům. Mnohdy je nepojízdná. Modernizace armády tak stagnuje, přestože se
často politicky prezentuje jako prioritní oblast.
Závěr: Potřeba nové koncepce
Situace kolem děl CAESAR je jen dalším článkem v řetězci nekoncepčních a
neprůhledných kroků, které v oblasti obranných nákupů sledujeme už léta. Pokud
chce Ministerstvo obrany obnovit důvěru a skutečně modernizovat armádu, musí
zásadně změnit přístup – více promyšleně plánovat, více vysvětlovat a více
zapojovat domácí kapacity. Jinak se bude historie s opakovaným rušením zakázek
jen opakovat – a armáda zůstane stále v čekárně na skutečné modernizační
impulzy.
21.07.2025 21:59:45
Vích (SPD) Děla NATO asi nebudou.

Zatím děla Caesar u nás existují pouze v prototypech, a to měla již dávno být zavedena do armády. Teď to vypadá na další stopku.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout