Ing. Zdeněk Nekula

  • KDU-ČSL
  • Těšetice
  • starosta obce
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,77. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

06.04.2022 16:39:00

Cílem směrnice je ochrana proti nekalým obchodním praktikám odběratelů

Cílem směrnice je ochrana proti nekalým obchodním praktikám odběratelů

Projev na 16. schůzi Poslanecké sněmovny 6. dubna 2022 k zákonu o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů

 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci,

dovolte mi, abych uvedl vládní návrh novely zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle. Cílem návrhu zákona, který byl vypracován ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Úřadem na ochranu hospodářské soutěže, je transpozice Směrnice Evropského parlamentu a Rady EU 2019/633 ze dne 17. dubna 2019, o nekalých obchodních praktikách mezi podniky v zemědělském a potravinovém řetězci.

Cílem této směrnice je zajištění ochrany pro zemědělce a jiné dodavatele zemědělských a potravinářských produktů proti nejzřetelnějším nekalým obchodním praktikám jejich odběratelů, typicky například obchodních řetězců. Směrnice stanovuje pravidla v oblasti uzavírání dodavatelských smluv a vymezuje seznam nekalých obchodních praktik při prodeji zemědělských a potravinářských produktů. Příslušná ustanovení zákona se proto uvádějí do souladu se směrnicí.

Nejvýznamnější změnou proti dosavadnímu znění zákona o významné tržní síle je nové vymezení okruhu dotčených subjektů. Vychází se přitom plně z textu směrnice o nekalých obchodních praktikách. Zákon o významné tržní síle totiž v současné době dopadá pouze na malé množství největších odběratelů s ročním obratem přesahujícím pět miliard korun. Nově se však zákon o významné tržní síle bude v souladu se směrnicí vztahovat na odběratele, jejichž roční obrat přesahuje dva miliony euro, což dělá 51 milionů korun.

Pro určení působnosti zákona na konkrétní obchodní vztah bude navíc třeba vzít v úvahu rovněž roční obrat dodavatele. Významná tržní síla tedy nově vychází z relativní vyjednávací síly odběratelů a dodavatelů, neboť velikost subjektů v zemědělském i potravinovém řetězci se liší. Cílem takové úpravy je ochrana malých a středních podniků. Směrnice připouští ponechat v platnosti nebo zavést přísnější vnitrostátní ustanovení. Toho návrh zákona využívá a s ohledem na zkušenosti z dosavadní aplikační praxe ponechává v platnosti zákaz několika nekalých obchodních praktik, které jsou sice nad rámec směrnice, ale v souladu s jejími cíli.

Návrh zákona byl důkladně projednán se zástupci dotčených subjektů jak na straně dodavatelů, tak na straně odběratelů. Návrh zákona byl vypracován v opravdu úzké spolupráci s Úřadem na ochranu hospodářské soutěže, který jej bude v praxi aplikovat. Návrh zákona byl kromě toho dvakrát zevrubně diskutován s odborníky v Legislativní radě vlády. Její připomínky se do návrhu rovněž plně promítly. Je třeba zdůraznit, že lhůta pro transpozici směrnice uplynula již 1. května 2021 a ze strany Evropské komise již z tohoto důvodu bylo dokonce zahájeno řízení o porušení smlouvy o Evropské unii. Z tohoto důvodu a zejména proto, že návrh zákona v současné době již plně transponuje evropskou směrnici, je nezbytné, aby zákon nabyl účinnosti co nejdříve. Proto se navrhuje, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky s návrhem vyslovila souhlas již v prvním čtení.

Předem děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama