JUDr. Stanislav Grospič

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,3. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

18.03.2010 8:11:00

Je naše republika polokolonií?

Je naše republika polokolonií?

Reakce na článek německého týdeníku Spiegel

Německý týdeník Spiegel přišel s tvrzením, že jedním z důvodů, proč současný předseda představenstva Škoda Auto, a. s., Reinhard Jung odchází »do důchodu«, je skutečnost, že vozy vyráběné ve Škodovce stále agresivněji konkurují mateřské značce Volkswagen (VW).

Hospodářské noviny ve vydání z 12. března věnovaly této skutečnosti pozornost palcovým titulkem »Německý tisk: Škoda ohrožuje VW«.

Položme si otázku. Je nebo není Česká republika polokolonií? Tato otázka přivádí k zuřivosti pravicové novináře i politiky, ale mnohdy »cudně« uráží i politiky na levici, kteří tzv. rádi »rozumí« objektivním důvodům současné ekonomické globalizace a potřebám vytváření vhodných podmínek pro zahraniční kapitál v naší republice.

Doposud se na pozici největší české firmy držela mladoboleslavská firma Škoda Auto, a. s. Provozní zisk mladoboleslavské automobilky však za rok 2009 klesl o dvě třetiny. Škoda Auto vykázala za loňský rok tržby ve výši 181 miliard Kč, v roce 2008 to bylo 200,2 miliardy Kč. Prodej vozů firmě klesl z počtu 626 tisíc prodaných vozů v roce 2008 na 552 tisíc v roce 2009. Tím se tržby propadly o 11,7 procenta. Tato skutečnost znamená, že místo největší české firmy Škoda Auto, a. s., zaujala společnost ČEZ, a. s. Té naopak tržby oproti roku 2008 v roce 2009 stouply z 181,6 miliard Kč na 196,4 miliardy Kč.

Možná by se nad touto skutečností dalo mávnout rukou a jen pokrčit rameny se slovy: Je hospodářská krize a automobilový průmysl jí trpí dlouhodobě a výrazně, tedy situace Škody Auto není nic překvapujícího. Zcela určitě je automobilový průmysl celosvětově jedním z nejvíce krizí zasažených průmyslových odvětví. Koncern Volkswagen, do jehož skupiny Škoda Auto, a. s., patří, není rozhodně výjimkou. Udržet krok s konkurencí v době hospodářské krize, a tím udržet i potřebnou míru soukromokapitalistického zisku pro rentiéry koncernu dá určitě hodně starostí. Zvlášť, když šrotovné v SRN vyčerpalo své možnosti a dlouhodobější oživení výroby ani zaměstnanosti nepřineslo. Ukázalo se pouze jako opatření dočasné, které pomohlo i Škodovce. Vedení koncernu proto hledá jinou »strategii« vůči svým jednotlivým členům. Šéfa Volkswagenu Martina Winterkorna podle již zmiňovaného týdeníku Spiegel rozladilo, když srovnávací test uveřejněný v časopise Auto Bild stanovil Škodu Superb v kvalitách a nejrůznějších vychytávkách kvalitativně výše nad Volkswagenem Passatem.

Původ kapitálu rozhoduje o vlastnické skupině VW, tím pádem není naprosto jedno, zda si zákazníci koupí raději škodovku místo volkswagenu. Mateřský koncern sice může, a také vydělává na Škodě víc, ale zisk takto ušlý VW celková pozitiva pro vlastníky skupiny VW maže. Za rok 2009 byl provozní zisk Škody Auto, a. s., 2,8 procenta, dříve provozní zisk této firmy přesahoval až 9 procent. Doby, kdy tedy mladoboleslavská Škodovka plnila svými obrovskými zisky pokladnu VW, jsou pryč. Vlastníkům VW prostě vadí současný poměr naší české koruny k euru, protože jim snižuje soukromokapitalistické zisky zvyšováním nákladů na výrobu. To je relativní právě z pohledu jejich zisků, ty navíc dávno neplynou do České republiky, ale především do SRN.

Vadí jim i růst mezd českých zaměstnanců, především dělníků ve Škodě. I zde je krásně vidět licoměrnost zahraničního kapitálu. Ve Škodě Auto, a. s., platí to, co v celé republice, dvě třetiny zaměstnanců zdaleka nedosahují na průměrnou mzdu, byť vyšší, než je průměrná mzda v České republice, a zdaleka nedosahují průměrné mzdy například dělníka v mateřském závodě Volkswagenu v SRN. Kapitalismus ale je o maximálním stlačování ceny pracovní síly. Koncern VW prostě chce jít tam, kde bude cena pracovní síly levnější, v tomto případě na Slovensko, kde se má nový malý model nesoucí značku Škoda vyrábět. Pravicový tisk otevřeně přiznává to, co vlastníci VW tají a mlží, že nový šéf Škody Auto, a. s., kterým by měl být Winfried Vahland, bude usilovat o splnění úkolu, za kterým byl do Škody vyslán, tj. navrátit značku Škoda zpátky do stínu značky VW.

V prosinci 1990 vláda rozhodla o »strategickém prodeji« Škodovky koncernu VW. Od 16. dubna 1991, necelé dva roky od politického převratu, zahájil činnost společný podnik, tehdy pod názvem Škoda, a. s. V době hospodářské konjunktury expandoval a vlastníkům VW to nevadilo. Hodily se jim naopak zisky z této expanze do koncernové pokladny. Český stát a česká společnost však o ně přišla. Náplastí za to byla zaměstnanost a relativní růst mezd.

Dnes Škoda v důsledku hospodářské krize a na pokyn vlastníků VW omezuje výrobu, zkracuje pracovní týden, snižuje stavy zaměstnanců a propouští, zatím především agenturní personál. Český stát ztratil k této automobilce všechna vlastnická práva. Přesto by stát mohl, tak jako vlády jiných zemí Evropské unie, intervenovat ve prospěch svých firem.

Zda Škoda udrží zaměstnanost, bude do velké míry záležitostí odborů. Co se však ukazuje i na příkladu vlajkové lodi české ekonomiky, ať se to komu líbí či ne, že Česká republika je ve skutečnosti opravdu polokolonií, ve které rozhoduje zahraniční kapitál. Z pohledu komunistické strany však takto nemohou být důsledně hájeny zájmy ani České republiky a ani pracujících.

Stanislav Grospič, místopředseda ÚV KSČM
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama