Jana Vaňhová

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,24. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

27.08.2010 14:43:00

Emise u objízdných tras ničí každonenně zdraví obyvatel

Emise u objízdných tras ničí každonenně zdraví obyvatel

Zdravotní ústav vyhodnocuje vzorky emisí z objízdných komunikací D8.

Ústecký kraj objednal v červenci u Zdravotního ústavu v Ústí nad Labem zhotovení studie, která zhodnotí kvalitu ovzduší na objízdných trasách rozestavěného úseku dálnice D8 přes České středohoří. Předběžné výsledky naznačují, že se pravděpodobně potvrdí obavy z nadměrně znečištěného ovzduší.

Ve Velemíně a v Lovosicích probíhal počátkem srpna odběr vzorků a nyní se dokončuje kvantitativní a kvalitativní analýza ultrajemných prachových částic. Měřily se i další emise škodlivých a rizikových látek. Na obou uvedených lokalitách bylo odebráno celkem 780 vzorků.

Podle odborníků ze zdravotního ústavu je nejnebezpečnější vdechování ultrajemných částic o velikosti pouhých desítek nanometrů, na nichž jsou adsorbovány velmi škodlivé látky pocházející z dopravy. Na nanočásticích ulpívají jak škodlivé organické látky, tak těžké kovy, které rovněž mohou působit negativně na lidské zdraví. Dosud provedené analýzy například ukazují, že obsah dioxinů z prachových částic odebraných v Lovosicích dosahuje rizikových hodnot.

Výsledky všech analýz budou použity jako podklad pro hodnocení kvality ovzduší a možných zdravotních rizik ve vybraných lokalitách, které jsou zatíženy nadměrným silničním provozem v důsledku nedokončené stavby dálnice D8 v úseku Lovosice - Řehlovice.

„Lidé v okolí objízdných tras trpí nadměrným silničním provozem, který se zákonitě musí projevit na životním prostředí a jejich zdravotním stavu. Dosud nikdo nezadal podobnou studii, která by změřila množství prachových částic a dalších rizikových látek, kterým jsou obyvatelé postižených obcí každý den vystavováni," uvedla Jana Vaňhová, hejtmanka Ústeckého kraje. Výsledky studie by měly sloužit jako argument pro rychlé dokončení dálnice a proti některým ekologickým organizacím, které záměrnými obstrukcemi a podáváním žalob blokují dostavbu D8.

Studii o ekonomických a demografických dopadech protahování dostavby D8 zpracovala pro Ředitelství silnic a dálnic ČVUT. Podle tohoto znaleckého posudku žije v území o šířce do půl kilometru podél současně využívaných silnic I. třídy, které by měl nahradit rozestavěný úsek dálnice D8,  téměř 40 000 obyvatel, postihující hluk a exhalace z velké dopravní zátěže. To je čtyřicetkrát více, než by byl počet dotčených obyvatel při dokončení dálnice D8. Celospolečenské ztráty z nedokončení úseku D8 dle studie pak činí ročně 677 milionů korun.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama