Jaroslav Kubera

Zemřel dne 20.1.2020 ve věku 72 let
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,5. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

16.12.2010 12:37:00

Nebuďme za otloukánky, do kterých se každý opře

Nebuďme za otloukánky, do kterých se každý opře

Řeč na 3. schůzi Senátu PČR 16. 12. 2010.

Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové. Ústavně-právní výbor na své 3. schůzi 15. prosince po úvodním slově dr. Petra Šimerky, náměstka ministra práce a sociálních věcí, který vystoupil jako zástupce navrhovatele ke zpravodajské zprávě, senátora Jaroslava Kubery a po rozpravě doporučuje Senátu Parlamentu ČR vrátit projednávaný návrh Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy, které jsou uvedeny v příloze. Určuje zpravodajem výboru pro projednání této věci na schůzi Senátu senátora Jaroslava Kuberu a pověřuje předsedu výboru senátora Miroslava Antla, aby předložil toto usnesení předsedovi Senátu Parlamentu ČR.

Předmětem toho pozměňovacího návrhu není, jak by se mohlo zdát, nějaké zvýhodnění pro ústavní činitele, ale pouze jednak legislativně technicky, a jednak vylepšuje ten vlastně poslanecký návrh, protože to, co jsme dostali z Poslanecké sněmovny, už není vládní návrh, on byl docela výrazně a zásadně v Poslanecké sněmovně pozměněn. Např. v tom návrhu vládním je to až do roku 2014, přesto, že v rozpočtovém výhledu vlády nic takového není, v platové oblasti je v letech 2012-13 uvažováno s nulovým nárůstem platu zaměstnanců a se zmrazením platů ústavních činitelů na úroveň roku 2011. Takže ani ve vládním prohlášení žádný rok 2014 není. Proto také ústavně-právní výbor Poslanecké sněmovně navrhoval, aby v tom zákoně byl pouze rok 2011, aby byl prostor právě k tomu, abychom se navrátili k systému, protože teď jsme v situaci, která je kritizována, kde hlasujeme fyzicky o svých platech, kdy je tam uvedena částka a my o té částce hlasujeme.

Mohli bychom také tu částku zdvojnásobit a odhlasovat si ji. Samozřejmě, že cítíme s ohledem na vývoj státního rozpočtu naši povinnost se také na těch úsporách podílet, ale nemůžeme zase být za takové ty otloukánky, do kterých se každý opře, protože, vzpomeňte si, když jsme si snížili o 4 % platy, tak nám bylo slibováno, že to bude celorepublikové. A co se stalo? Vláda uhnula a zůstali jsme jenom my, kdo si je snížil. Byli to také jenom ústavní činitelé, soudci a státní zástupci, kteří dlouhá léta mají zmrazené platy, zcela nesmyslně, nebudu už tady komentovat, jak to vzniklo a kdy to vzniklo, všichni to dobře víte, vzniklo to s povodněmi, kde to žádnou souvislost s platy ústavních činitelů nemělo. Takže moje otázka na pana ministra je, jestli někdo umí spočítat, kolik soudci a ústavní činitelé věnovali státnímu rozpočtu za dobu, kdy jsou platy zmrazeny. Když se teď říká, že by byly skokově rozmrazeny.

Průměrná mzda od roku 2007, kdy byla 18.777 Kč, vzrostla na 23.099 Kč. Je proto logické, že kdyby se dodržel ten koeficient tehdy stanovený 3, tak to vyvolá dojem, že je to jakoby skokové. Skokové zvýšení. Je to podobné, jako když nějaké město, které provozuje městskou dopravu, populisticky nechává jízdné za symbolickou cenu několik let. Pak už zjistí, že už to nemůže utáhnout, a zvýší ho dvakrát nebo třikrát. Kdyby postupně, tak jak se ta situace vyvíjí, ho zvyšovalo, tak by se do takové situace nedostalo.

Nicméně to nebylo záměrem ústavně-právního výboru. Nebylo jeho záměrem žádné rozmrazení, ať už skokové nebo neskokové, jen jsme považovali za nutné, aby tam nebyla konkrétní čísla, ale aby to zůstávalo tak, jak ten systém byl nastaven, byť zcela zase nesmyslně koeficient 3 byl změněn na koeficient 2,5, ačkoli nikdo to řádně nezdůvodnil, jaký byl k tomu důvod.

Takže ten paragraf 3a) zní, že od 1. ledna 2011 do 31. prosince 2011 se platová základna, vypočtená podle § 3, odst. 3, zdůrazňuji, to je ta už vypočtená podle nového koeficientu 2,5, čili snížená, vynásobí koeficientem 0,95, což je těch 5 %, ke kterým jsme se zavázali. Takže nic si tady skokově nezvyšujeme. Jenom pro budoucí interpretaci, aby někdo zase, kdo chce vyvolávat pogromy na ústavní činitele, si to špatně nevysvětloval.

Totéž se stalo u soudců, protože ústavní stížnost hrozí velmi vážně. Vyslechli jsme i předsedu Nejvyššího správního soudu a argumenty jsou tak silné, že je vysoce pravděpodobné, a z toho vládního návrhu je vidět jakoby to sychrování "kdyby něco, tak to tam máme posychrované", ale já myslím, že my se takto chovat nemůžeme "kdyby něco", ale tomu "kdyby něco" musíme předejít. Totéž platí o státních zástupcích. A pak je tam část třetí, kdy se předkladatel ani nenamáhal s tím - aby to nebyla vláda, byla to Poslanecká sněmovna - aby, když tam dává nějakou změnu, tak ji také dotáhl dokonce, a změnil jednací řád, ve kterém je něco úplně jiného. Čili ten návrh to opravuje a dává to do pořádku. To je všechno. Není tam žádný útok dokonce se domníváme, že tento návrh je velmi přijatelný i pro Poslaneckou sněmovnu, i pro vládu, protože k ničemu dramatickému nedochází. Rok 2011 by měl být věnován tomu, abychom v budoucnosti neřešili takové jednotlivosti, jako že populisticky zdaníme náhrady, což každého právníka musí přivádět opravdu k infarktu, protože zdanění náhrad je protimluv. Je to nesmysl! Buď se náhrady započítají řádně do platu, budou součástí platu. Což ovšem přináší další komplikace, protože pak ten plat je jakoby vyšší, byť to není to, co si ten člověk odnáší domů. Ale už slyším nářky "oni mají v platu telefon a telefonují málo, tak si ušetřili a koupili si z toho televizi". Prostě ty pogromy, které jsou tady vyvolávány proti ústavním činitelům, nejsou způsobeny platy, ale jsou způsobeny tím, jak se někteří ústavní činitelé chovají a tím vyvolávají negaci. Ale na tu přece nemůžou doplácet ostatní! Odměna ústavních činitelů není o tom, jak kdo pracuje. To by bylo velmi jednoduché, ale dá se to velmi těžké vyhodnotit.

Takže to je na vysvětlenou, abychom předešli pochybným interpretacím, že se tady snažíme rozmrazit si platy v lednu. Každý dobře ví, že i kdyby se tak stalo, tak to bude pouze jeden měsíc a pak nabude účinnost ten druhý zákon. Takže to rozhodně žádným cílem není. Poslanecká sněmovna má možnost pohodlně přijmout tento náš pozměňovací návrh, který není nic proti ničemu, a učinit to, co učinit má. Děkuji za pozornost.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama