Komunistická strana Čech a Moravy

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,81. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

03.09.2009 17:53:50

Tzv. náhubkový zákon; Práce policie a současná bezpečnostní situace

Tzv. náhubkový zákon; Práce policie a současná bezpečnostní situace

Hosty tiskové konference KSČM 27. srpna 2009 byli Pavel Kováčik, předseda PK KSČM a kandidát do PS PČR, a Zdeněk Maršíček, stínový ministr vnitra a kandidát do PS PČR.

<p>Téma: <strong>Tzv. náhubkový zákon, současná bezpečnostní situace a schopnost vlády a policie zajistit veřejný pořádek a bezpečnost občanů.</strong></p> <p><strong>PAVEL KOVÁČIK, </strong><strong>PŘEDSEDA PK KSČM:</strong><strong>&nbsp;</strong></p> <p>Dámy a pánové, přeji vám hezký dobrý den.</p> <p>Vzhledem k&nbsp;tomu, že právě začíná Organizační výbor PS PČR, který bude připravovat nejbližší schůzi, a vzhledem k&nbsp;mnoha programovým nejasnostem schůze bych byl rád účasten toho výboru. Proto se&nbsp;zastavím&nbsp;u tématu tzv. náhubkového zákona, který opět začíná rozvlňovat mediální vlny způsobem, na který jsme si v&nbsp;ČR někteří možná zvykli. Já si na něj těžko mohu zvyknout, protože realita je jiná, než se předestírá.</p> <p><strong>Náhubkový zákon </strong>– nazývejme jej tak, i když se tak nejmenuje – <strong>byl přijat PS bez hlasů poslanců KSČM. My jsme už tehdy hlasovali proti s&nbsp;tím, že nám to připadalo jako přílišné kroky od demokracie, svobody tisku, vyjádření názoru.</strong> Aby komunisté podporovali něco takového, to by znamenalo, že všechno, o čem hovoříme ve spojitosti třeba i s&nbsp;vyrovnáním s&nbsp;minulostí, je od nás jen jakési plané žvanění.</p> <p><strong>K&nbsp;mému údivu se teď všechny strany, které podpořily návrh v&nbsp;PS buď úplně nebo částečně, předhánějí v&nbsp;návrzích a postojích, jakým způsobem lze návrh změkčit. </strong>KSČM drží svůj názor - <strong>upřednostňujeme úplné zrušení té věci u ÚS,</strong> který v&nbsp;těchto dnech má toto podání k&nbsp;rozhodnutí, protože jen on může udělat čistý stůl a případné problémy, které tam jsou, se mohou řešit znovu od začátku. </p> <p>Pokud se jedná o <strong>návrh pana ministra Kocába na změkčení zákona,</strong> navzdory tomu, že jej předkládá reprezentant strany, která hlasovala ve sněmovně pro, navzdory tomu, že obsahuje některá problematická místa, <strong>ve sněmovně ho&nbsp;podpoříme, </strong>budu se snažit při jednání našeho PK, abychom podpořili i jednání o zákoně podle § 90 odst. 2 Jednacího řádu, tzn. schválení již v&nbsp;prvním čtení bez dalších diskusí. </p> <p>To problematické místo č. 1 je otázka veřejného zájmu. V&nbsp;mnoha případech se stávalo, že <strong>jsme naráželi v&nbsp;legislativě na tzv. veřejný zájem </strong>a málokdy se podaří brilantněji tento veřejný zájem v&nbsp;užším koridoru definovat. Jsme přesvědčeni, že dojde-li na soudní spory, když některé médium zveřejní v&nbsp;souvislosti s&nbsp;trestním stíhání nějaké jméno mimo to, co je přesně vyjmenováno, a poukáže na veřejný zájem, rozjede se znovu kolotoč soudních sporů a já se jen obávám, že nebude nikoho, kdo bude schopen přesně stanovit, zda to ještě bylo v&nbsp;tzv. veřejném zájmu, nebo ne. </p> <p>Veřejný zájem se dá definovat různě. V&nbsp;poslední době v&nbsp;souvislosti se zveřejněním materiálu „Konta X“, kde bylo již dříve soudem rozhodnuto, že zákon byl překročen, ale ve veřejném zájmu bylo zapotřebí platy, příjmy, daně, majetky poslanců, senátorů a dalších ústavních činitelů zveřejnit, tomu rozumím. To je úzce vymezený veřejný zájem – jsme placeni z&nbsp;veřejných prostředků a občan má právo prostřednictvím novinářů se vše o tom, jak s&nbsp;těmi prostředky zacházíme, dozvědět – v&nbsp;rámci zákona. </p> <p>Ale jsou širší věci, které není možno už tak jednoznačně pod veřejný zájem dát. A já se třeba zeptám, jestli je veřejným zájmem – zeptám se hypoteticky, abych nebyl brán úplně za slovo -&nbsp;<strong>zveřejňovat majetková přiznání, příjmy, platy a odměny, prémie a dovolené u pracovníků veřejnoprávních médií, kteří jsou placeni rovněž z&nbsp;veřejných prostředků? </strong>Z&nbsp;koncesionářských poplatků. To byl jen jemný příklad, nerad bych byl brán za slovo, že bojuji proti médiím. V&nbsp;žádném případě, všichni&nbsp;děláme svoji práci a snažíme se ji dělat co nejlépe. Tento příklad je ale názorný. </p> <p>Chci tedy říci, že <strong>PK KSČM se v září při&nbsp;projednávání tzv. náhubkového zákona bude chovat úplně stejně jako v&nbsp;PS.</strong> <strong>Stojíme si za tím, co říkáme, budeme si stát i nadále. </strong></p> <p><strong>NOVINÁŘ:<br /></strong>Myslíte si, že by občané-koncesionáři měli znát platy redaktorů veřejnoprávních médií? Jaký je váš názor na to, že předsedové politických stran se nebrání majetkovému přiznání, až na výjimku, kdy to odmítl předseda ODS Mirek Topolánek?</p> <p><strong>P. KOVÁČIK:<br /></strong>Mohu říci, že již před lety, v&nbsp;minulém volebním období, prošel Poslaneckou sněmovnou&nbsp;náš návrh usnesení, který předkládal za náš klub kolega Svatomír Recman, kterým se žádá, <strong>aby se stanovily podmínky odměňování všech, kteří jsou placeni z&nbsp;veřejnoprávních peněz. </strong>To znamená <strong>nejen poslanců a senátorů, členů vlády, soudců, státních zástupců, prezidenta republiky, ale z&nbsp;veřejných peněz jsou placeni rovněž starostové, primátoři, hejtmani, místohejtmani. </strong>Mimo jiné i <strong>pracovníci veřejnoprávních médií.</strong> </p> <p>Od té doby nebyla žádná reakce, teď jsem to zmínil schválně a děkuji, že jste se chytil. Připomínám, že z&nbsp;řad poslanců KSČM nejde o nový jev nebo požadavek. V&nbsp;tomto tématu budeme držet svoje stanovisko, že by měl být zaveden pořádek stejně jako u ústavních činitelů do všech ostatních oblastí, kde jsou platy z&nbsp;veřejných peněz.</p> <p>Co se týká druhé otázky, <strong>lidé placení z&nbsp;veřejných peněz musejí být pod veřejnou kontrolou, to je bezpochyby.</strong> A my jsme už tehdy říkali, že <strong>když vstupuji do politiky, měl bych podat majetkové přiznání. Jestliže z&nbsp;ní odcházím, měl bych podat majetkové přiznání, a průběžně bych měl hlásit změny. </strong>Takže jestliže někdo odmítá se takto chovat, je to ryze jeho věc a nechť mu to občan spočítá při volbách, jestli mu chce dál věřit nebo ne. </p> <p><strong>NOVINÁŘ:<br /></strong>Dnes na organizačním výboru budete rozhodovat, které body ze 140 zákonů a novel atd. dáte na program poslední řádné schůze, protože bude trvat jen 4 dny a čtvrtek je ještě interpelační. Takže co budete upřednostňovat jako klub z&nbsp;toho, co je na stole? Kromě toho povinného – vráceného ze Senátu?</p> <p><strong>P. KOVÁČIK:<br /></strong>Po celou dobu tohoto období se tu leckdy vedly dlouhé neplodné diskuse, osobní napadání, zdržovací taktiky nejrůznějšího kalibru. Patří to k&nbsp;parlamentní demokracii, ale čas nebyl efektivně využit. Já jsem přesvědčen, že efektivně využijeme čas tím, že projednáme to nezbytné penzum. <strong>Projednáme věci, které jsou nám vráceny ze Senátu nebo z&nbsp;Hradu a ty nejnutnější záležitosti, které se odhlasují kolem protikrizových opatření.</strong> A jestliže se rozvine diskuse kolem protikrizových opatření nebo kolem věcí vrácených ze Senátu, tak pak už ty 4 dny jsou docela málo. Klademe si pouze reálné cíle. <strong>Budeme hlasovat pro věci, které jsou avizovány - protikrizová opatření zařadit na program, ale ne jako jeden balík. </strong>To předesílám. Jsou tam věci, které bychom podporovali, jsou tam věci, které chceme prodiskutovat a uplatnit své názory, jsou tam věci, které v&nbsp;žádném případě podporovat nebudeme. <strong>Náhubkový zákon </strong>90, odst. 2 - v&nbsp;prvním čtení – to samozřejmě ano, vyčistí to vzduch. Je to téma, které se tím, že se projedná, odstraní z&nbsp;dohledu a jsou tu další důležité věci. Chceme, aby se sněmovna zabývala jakousi třeba krátkou, ale intenzivní <strong>zprávou o tom, jak se řeší situace po letošních povodních.</strong> Jsou týdny a měsíce po povodních a lidé ještě bydlí v&nbsp;provizoriu, v&nbsp;buňkách. A já bych rád věděl, jestli ty řeči a sliby, které někteří dávali, jestli se alespoň začínají plnit. Je konec srpna, za měsíc může začít topná sezóna a ti lidé by měli mít důstojnější ubytování, případně nově postavené povodňové domky. </p> <p><strong>ZDENĚK MARŠÍČEK, POSLANEC A STÍNOVÝ MINISTR VNITRA:&nbsp;</strong> <br />Dámy a pánové, dovolte mi, abych jako místopředseda Výboru pro bezpečnost vyjádřil <strong>názor na současnou bezpečnostní situaci a schopnost vlády a policie zajistit veřejný pořádek a bezpečnost občanů. </strong>Ve druhé části bych řekl něco o právě probíhající volební kampani. </p> <p><strong>Zajistit veřejný pořádek a bezpečí pro občany je spolu s důsledným potíráním prorůstání organizovaného zločinu a korupce jedním z hlavních bodů našeho volebního programu,</strong> který KSČM nabízí voličům před&nbsp;volbami do Poslanecké sněmovny.</p> <p>Předkládám vám čtyři okruhy problémů, které považuje KSČM v oblasti bezpečnostní situace za stěžejní. Je to <strong>charakteristika bezpečnostní situace, oslabení akceschopnosti Policie ČR,&nbsp; závažné jevy bezpečnostní situace</strong>, <strong>dopady ekonomické krize na bezpečnostní situaci. </strong></p> <p>K prvnímu bodu pouze velice stručně - <strong>charakteristika bezpečnostní situace: </strong></p> <p><strong>Stále přetrvává poměrně vysoká hladina trestné činnosti.</strong> Statisticky je vykazováno snížení počtu evidovaných trestných činů ze 357 tisíc na 344 tisíc trestných činů, což je asi <strong>o 13 600 méně. </strong>Co je ale závažné, současně <strong>dochází ke snížení objasněnosti trestných činů na pouhých 37,2 %.</strong> <strong>To je nejnižší stupeň objasněnosti za posledních 10 let. </strong>I to je důsledek reformy policie, o které budu následně hovořit.</p> <p><strong>Oslabení akceschopnosti Policie ČR</strong>: </p> <p>Nadále <strong>pokračuje stupeň rozkladu policie a podstatné oslabení její akceschopnosti při boji zejména proti závažné hospodářské a finanční kriminalitě a organizovanému zločinu i na mezinárodní úrovni,</strong> způsobené též zcela chybnou personální politikou vedení MV a v&nbsp;jeho vleku i Policejního prezidia, doprovázená nenaplněností <strong>tabulkových počtů zejména u specializovaných útvarů – ÚOOZ, Útvar pro boj proti korupci a závažné hospodářské a finanční kriminalitě apod.</strong></p> <p>Například Nevyšší státní zastupitelství ve své výroční zprávě v&nbsp;závěrech uvádí: „<strong>Změny v&nbsp;rámci Policie ČR a související personální dopady, zejména odchody zkušených kriminalistů, se nepříznivě projevují na kvalitě a délce přípravného řízení“. &nbsp;to je také důsledek reforem Ivana Langera.</strong></p> <p><strong>Rozklad Policie ČR je umocňován snižujícími se nároky na nově přijímané adepty policejní práce </strong>v&nbsp;oblasti zdravotní i vědomostní jako projev chybné koncepce náboru a doplňování stavů a náhrady za odcházející odborníky. S&nbsp;tím úzce souvisí <strong>změna školského a vzdělávacího systému policie </strong>– podstatné <strong>zkrácení vzdělávacího procesu </strong>apod. To je také průvodní jev reforem.</p> <p><strong>Závažné jevy bezpečnostní situace:&nbsp;</strong></p> <p>Závažným jevem je <strong>postupující rozmach organizovaného zločinu na mezinárodní úrovni,</strong> jenž zůstává spolu s&nbsp;korupcí <strong>jedním ze společensky nejzávažnějších druhů trestné činnosti. </strong>I proto, že v&nbsp;sobě absorbuje širokou škálu trestných činů (podvody, prostituce, kuplířství, vydírání, loupeže, krádeže aut nevyjímaje a pod., včetně vražd). Zvlášť znepokojivá je pokračující a stupňující se aktivita organizovaného zločinu při pokusech o pronikání do ekonomických, politických a státních struktur státu za využití korupce a vydírání. Rozpracování této problematiky je ochromeno reorganizacemi policejních složek v&nbsp;této oblasti, rušením některých dosud plně funkčních útvarů – finanční policie, častými personálními změnami v „protikorupčním útvaru“, absencí zkušených kriminalistů v&nbsp;ÚOOZ a pod. </p> <p>&nbsp;Dále <strong>pokračují fašizující tendence krajní,&nbsp;extrémní pravice -&nbsp;</strong>ustavení a <strong>formování tzv. Národní gardy </strong>a úvahy o jejím využití k&nbsp;suplování úkolů policie – reálné nebezpečí pronikaní jejích členů do řad policie v&nbsp;rámci překotného benevolentního náboru. Dále <strong>ustavení a aktivizace Dělnické strany</strong>, jejíž činnost je v&nbsp;podstatě sdělovacími prostředky pod různými záminkami propagována. Přitom tato Dělnická strana v&nbsp;ČR je programově i formou svého vystupování a jednání velmi blízká jiné dělnické straně, kterou známe z historie - nacionálně socialistické německé dělnické straně ( NSDAP), z&nbsp;níž se zrodil fašismus.</p> <p>O hloubce korupčního prostředí a současně o její nepostižitelnosti svědčí i současná aféra letní dovolené Mirka Topolánka a spol v&nbsp;Itálii.</p> <p>Můžeme jen spekulovat o tom, co bylo tématem frekventovaných jednání a schůzek mezi předními představiteli politických stran, lobbisty a firmou ČEZ, tedy o čem se mohlo klábosit na jachtách nebo v luxusních restauracích toskánského letoviska. Snímky politiků, lobbistů a vrcholných manažerů průmyslu jak spolu idylicky tráví dovolenou v miliardářské toskánské vile vyjevily to, co všichni víme. Že se na úkor veřejného zájmu domlouvá čili odcizuje ve velkém a že nám vůbec nevládnou ti, které jsme si zvolili, nýbrž docela jiní, jejichž hlavní podnikatelskou činností jsou politické konexe a korupce.</p> <p>Koneckonců <strong>byla to právě Topolánkova vláda, která slibovala boj s korupcí a legislativní úpravu lobbingu.</strong> Zákon ale odpískala a navrch se postarala o rozpuštění finanční policie.</p> <p>O korupčním prostředí svědčí i právě akcentovaná aféra exministra Ivana Langera, kdy <strong>ministerstvo vnitra za dob Ivana Langera (ODS) nevýhodně pronajalo své čtyři lázeňské domy v Karlových Varech, Mariánských Lázních, Františkových Lázních a Luhačovicích. Stát tak přijde až o sto milionů korun.</strong> Nájemní smlouva byla uzavřena, přestože byla podána pouze jedna, navíc s ničím neporovnatelná nabídka. „Nebylo nijak doloženo zjišťování cen pronájmů v místě a čase obvyklých, nebyla stanovena minimální výše nájemného soudním znalcem a nebylo přihlédnuto k tržní hodnotě nemovitostí,“ píše se v nově vypracovaném auditu.</p> <p><strong>Dopady ekonomické krize na bezpečnostní situaci:</strong></p> <p>Pokud jde o vnitrostátní bezpečnostní prostředí v&nbsp;ČR, lze očekávat, že <strong>v&nbsp;důsledku krize s&nbsp;mnohem větší naléhavostí vystoupí do popředí některé oblasti bezpečnostní problematiky.</strong> Také na ČR se vztahuje perspektiva prohlubování krize a jejích důsledků, včetně <strong>poklesu životní úrovně, růstu nezaměstnanosti </strong>a s&nbsp;tím spojeného sociálního napětí, případných sociálních konfliktů. Zhoršující se ekonomická a sociální situace může v&nbsp;různé míře ovlivnit také četnost a společenskou nebezpečnost některých kategorií trestné činnosti, např. organizovaného zločinu, bezpečnostní problematiky spojené s&nbsp;migrací pracovních sil, ekonomickou a sociální situací motivované kriminality i dalších oblastí.</p> <p>Dámy a pánové, KSČM předkládá občanům pro nastávající <span style="COLOR: #000000">volby do PS </span><a href="http://www.kscm.cz/index.asp?thema=4303&amp;category="><span style="COLOR: #000000">program</span></a><span style="COLOR: #000000">, který</span> vychází z této analýzy bezpečnostní situace a jehož cílem je zajistit všem bezpečný domov. Jde nám o to <strong>přiblížit bezpečnostní složky občanům, zaměřit se na boj proti všem formám organizovaného zločinu a vyhlásit nulovou toleranci všem formám extremismu.</strong></p> <p>Rád bych se ještě vyjádřil k tématu <strong>probíhající volební kampaně:</strong></p> <p>Jsme svědky <strong>neuvěřitelné negace</strong>, která otravuje ovzduší v České republice. Obě velké strany, <strong>ČSSD a ODS, používají nejnegativnější způsob kampaně, </strong>jaký je snad možný. <strong>Zároveň vyzývají k uzavírání proklamací o férové kampani.</strong></p> <p>Za KSČM mohu říci, že <strong>nemáme s obsahem takových výzev žádný problém.</strong> Důvod je jednoduchý. <strong>KSČM nevedla a nevede a ani nepovede agresivní negativní kampaň. Naší zbraní je každodenní kontakt s voličem na náměstích, návsích a v ulicích. </strong>Zároveň bych rád vznesl varování vůči oběma táborům oranžových i modrých. V žádném případě není přípustné zatahovat do předvolebního boje jakékoliv pracovníky bezpečnostních složek nebo pracovníky ochranky s nejasnou minulostí. Takové metody do politiky nepatří. Mohou vést jen k dalšímu poklesu důvěry občanů v politiku. Řešme ekonomickou krizi, každodenní potíže lidí, které způsobuje krize, nedělejme z politiky divočinu bez pravidel.</p> <p><strong>NOVINÁŘ:</strong> <br />Hovořil jste o Dělnické straně. Bude se angažovat vaše politická strana v&nbsp;prosazení postavení Dělnické strany mimo zákon?</p> <p><strong>Z. MARŠÍČEK:<br /></strong>Ano, byli jsme svědky toho, že <strong>za vládnutí Ivana Langera byla snaha o zákaz </strong>Dělnické strany. Je skutečnost, že důkazy, které byly předloženy, nebyly důsledně zpracovány a dopadlo to jak dopadlo. <strong>Podporujeme iniciativu současné vlády v&nbsp;tom, aby Dělnická strana byla postavena mimo činnost. V&nbsp;její činnosti jsou prvky fašismu. </strong></p> <p><strong>&nbsp;</strong></p>
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama