Mgr. Bohuslav Sobotka

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,77. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

17.03.2010 19:38:00

Naše odpovědnost za osud ČR je obrovská

Naše odpovědnost za osud ČR je obrovská

Vystoupení místopředsedy ČSSD Bohuslava Sobotky na Programové konferenci v Teplicích.

Vážené přítelkyně, vážení přátelé, dámy a pánové,

naše odpovědnost za osud České republiky je obrovská. Česká sociální demokracie má velkou šanci vyjít z příštích voleb do Poslanecké sněmovny jako nejsilnější politická strana. Obyčejní lidé do nás vkládají obrovské naděje. Lidé od naší politiky očekávají obnovení hospodářského růstu, nová pracovní místa, omezení plýtvání s veřejnými prostředky, zpomalení zadlužování země, lepší školství, solidární zdravotnictví a také stabilitu důchodového systému. Naše země přitom byla v nedávné minulosti zasažena dvěma katastrofami.

Tou první byla chybná daňová a rozpočtová politika Topolánkovy vlády. Tou druhou světová finanční krize a celoevropská hospodářská recese. Obě katastrofy zanechaly obrovské škody na našich veřejných financích, ale také na důvěře lidí ve schopnosti politiků řešit negativní sociální důsledky krize. S obojím se budeme muset poprat. Jsme na to odpovědně připraveni. A věřím, že uspějeme.

ČSSD již v minulosti prokázala, že je schopna odpovědné rozpočtové a hospodářské politiky. Statistická data potvrzují, že fiskální konsolidace, realizovaná vládami ČSSD v letech 2003-2006 byla úspěšná a vedla k poklesu ročního tempa zadlužování i celkového podílu veřejného dluhu na HDP. To vše při současném růstu ekonomiky, zvýšení reálných příjmů obyvatel, poklesu nezaměstnanosti, nízké inflaci a snížení přímého daňového zatížení středně a nízkopříjmových skupin zaměstnanců i podnikatelů.

Zatímco v roce 2002 dosáhl deficit veřejných rozpočtů ještě 6,8% HDP, počínaje rokem 2004 se začalo tempo zadlužování snižovat až k 0,7% HDP v roce 2007. Veřejný dluh v poměru k HDP klesl z 30% HDP až na 29% v roce 2007. V roce 2007 se tak Česká republika poprvé za deset let v metodice ESA 95 přiblížila téměř vyrovnaným veřejným rozpočtům. V roce 2008 se však situace naší země začala zhoršovat. Tzv. reforma veřejných rozpočtů , realizovaná Topolánkovou vládou, významně přispěla ke zpomalení růstu ekonomiky už v prvním pololetí  2008, tedy ještě dříve, než se mohly projevit negativní vlivy světové finanční a hospodářské krize.

Topolánkova a Kalouskova tzv. reforma tím, že radikálně zvýšila nepřímé daně, zavedla poplatky ve zdravotnictví a omezila rozpočtové sociální transfery pro středně a nízkopříjmové skupiny, negativně ovlivnila spotřebu tuzemských domácností.

Tatáž reforma ovšem udělala z České republiky daňový ráj pro ty nejbohatší a spolu s poklesem zdanění příjmů firem zdevastovala příjmovou stranu státního rozpočtu. Topolánkova vláda hospodářskou krizi nejprve zcela ignorovala a posléze ji podcenila. Ještě na podzim roku 2008 prosadila navzdory kritice ČSSD zcela nerealistický návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2009, který počítal s růstem domácí ekonomiky o 4 % .

Celkové saldo vládního sektoru v roce 2009 nakonec překročilo v ČR 6% HDP a podíl veřejného dluhu se na zvýšil na 35 %. V letech 2007 až 2009 tak došlo k celkovému nárůstu hrubého konsolidovaného vládního dluhu o minimálně 260 miliard korun.

To vše při  rostoucí nezaměstnanosti a  jen velmi nejistých projevech ekonomického oživení. Lze tedy konstatovat, že Topolánkova a Kalouskova hospodářská, rozpočtová a daňová politika skončila naprostým neúspěchem. Poslední státní rozpočet, připravený vládou Mirka Topolánka, dosáhl nejvyššího schodku v moderních dějinách naší země - 224 miliard korun. S tímto neblahým dědictvím se nyní budeme muset vypořádat.

Odmítáme ale strašení státním bankrotem či nepravdivé srovnávání naší země se státy, které jsou ve zcela jiné dluhové i hospodářské situaci. Naše země není a nebude žádným rozpočtovým Řeckem. Nepotřebujeme strašení a vyvolávání obav, naše země potřebuje zcela konkrétní a věrohodný plán rozpočtové stabilizace. A ČSSD má takový program připraven.

Aktivní rozpočtová politika nové vlády, pokud ji po volbách v roce 2010 sestaví ČSSD, bude mít tyto tři hlavní priority:
- podporu udržitelného hospodářského růstu s cílem překonat negativní dopady hospodářské recese
- rozpočtovou konsolidaci, tedy snížení deficitu veřejných rozpočtů s cílem přijmout euro v letech 2015-2016
- řešení negativních sociálních dopadů hospodářské recese a tzv. reforem Topolánkovy vlády z roku 2008.

Cílem této strategie je postupné vyrovnání hospodaření veřejných rozpočtů do roku 2018. A to při současném zvýšení efektivity moderního sociálního státu založeného na solidaritě a rovnosti příležitostí, posílení konkurenceschopnosti domácí ekonomiky a přijetí společné evropské měny. Sociální demokracie je jedinou politickou stranou, která před volbami závazně deklaruje 4 konkrétní rozpočtové závazky - 4 artikuly rozpočtové stability:

1. Dodržíme schválený schodek státního rozpočtu na rok 2010 ve výši 163 miliard;
2. Pokud námi bude navrhován jakýkoliv nový výdaj státního rozpočtu, bude vždy doprovázen přesným stanovením toho, jak bude zajištěno jeho finanční krytí cestou buď navýšením rozpočtových příjmů nebo snížením rozpočtových výdajů;
3. Dodržíme výši podílu schodku státního rozpočtu k HDP v letech 2010 - 2012 dle konvergenčního programu schváleného Fischerovou vládou;
4. Dodržíme výši podílu schodku státního rozpočtu k HDP v roce 2013 pod 3% HDP.

Na příjmové straně veřejných rozpočtů navrhujeme tato zcela konkrétní opatření: Zrušíme zdanění superhrubé mzdy a zavedeme daňové pásmo 38 procent pro měsíční příjmy nad 100 tisíc korun. Progresivní daně se platí ve všech vyspělých zemích Evropy. Je spravedlivé požadovat, aby se prostřednictvím vyšší progrese na stabilizaci státního rozpočtu podíleli i ti příjmově nejsilnější.

Náklady snižování deficitu státního rozpočtu musí být rozloženy rovnoměrným a férovým způsobem. Nezvýšíme daň z příjmů pro středně a nízkopříjmové skupiny. Nepřipustíme také růst snížené sazby DPH a tím zdražení potravin a léků, tak jak to navrhuje ODS.

Zjednodušíme a zpřehledníme daňové zákony

V případě zavedení více pásem daně z příjmů obnovíme společné zdanění manželů s dětmi. Budeme tvrdě a důsledně bojovat s daňovými úniky a prosadíme majetková přiznání při pořízení velkého majetku. Zasadíme se o silný tlak EU na zrušení daňových rájů. Firmy, které sídlí v daňových rájích a nemají transparentní strukturu musí v naší zemi ztratit přístup k veřejným zakázkám. Vrátíme sazbu daně z příjmů firem na úroveň roku 2008.

Postupně zvýšíme spotřební daně z lihovin a tabákových výrobků
Zavedeme dědickou daň u dědictví velkého rozsahu (nad 15 mil. Kč)
Zvýšíme  příjmy státu ze státních podniků a akciových společností.
A konečně - zvýšíme odvody z provozování hazardních her do veřejných rozpočtů
Naším cílem je snížit výdaje státu tam, kde to nepoškodí životní úroveň středně a nízkopříjmových skupin občanů. Budeme zásadně šetřit na státu, ne na lidech.

Na výdajové straně veřejných rozpočtů proto navrhujeme: Zpřísnit podmínky pro zadávání veřejných zakázek, zveřejňovat jejich kompletní dokumentaci na internetu, omezit korupci a zvýšit transparentnost a konkurenci v této oblasti. Včetně využití centrálních nákupů, elektronických aukcí a výrazného omezení stávajících výjimek z povinnosti konat výběrové řízení. Omezení korupčního a protizákonného jednání při realizaci veřejných zakázek může do budoucnosti představovat úspory v řádu desítek miliard korun. Nezávisle posuzovat projekty na státní investice vyšší než 0,5 miliardy korun s cílem snížit náklady projektů ( dopravní infrastruktura, ekologie). Revidovat všechny stávající smlouvy státu na nákupy služeb nad 1 mil. kč ročně s cílem dosáhnout výhodnějších podmínek ( např. dodatky týkající se mýtného systému). Provést personální audity tam, kde ještě ve státní sféře neproběhly, včetně úřadů, kde stát přispívá na výkon státní správy. Sjednotit výběr daní, cel, sociálního a zdravotního pojištění do jedné státní organizace, symetricky sjednotit kontrolu a boj s daňovými úniky a zaměstnáváním načerno (s využitím celní správy). Přehodnotit navržený systém financování odstraňování starých ekologických zátěží. Přehodnotit minulou vládou navrhované vyrovnání mezi státem a církvemi s cílem snížit dopad na státní rozpočet

Těmito úsporami a spravedlivějšími daněmi snížíme tempo zadlužování státu během tří let  na polovinu! V roce 2013 tak bude naše země hospodařit s rozpočtovým schodkem nižším než 3% HDP a bude připravena na další velkou výzvu, přijetí společné evropské měny euro.

Dovolte mi, abych se nyní vyjádřil ještě k některým cílům politiky, kterou bychom chtěli, v případě důvěry voličů, prosadit ve vládě a na ministerstvu financí. Naše domácí ekonomika již dosáhla v minulém období vysoké míry privatizace, která mnohdy dokonce  převyšuje míru privatizace v řadě zemí EU. ČSSD proto pokládá za důležité definovat meze účelné privatizace státních či polostátních podniků tak, aby si stát udržel potřebný vlastnický vliv všude tam, kde pro to hovoří strategické, bezpečnostní, ekologické či ekonomické zájmy české společnosti a veřejného sektoru.

Odmítáme proto privatizaci podniků jako je ČEZ, ČEPS, Mero, Čepro, České dráhy, Letiště Praha, Řízení letového provozu, Lesy ČR, SŽDC, Budvar a Česká pošta.
ČSSD  trvale usiluje o zlepšení postavení občana v roli spotřebitele na finančním trhu. V této oblasti je toho nutno ještě hodně udělat.
Prosadíme proto regulaci maximálních nákladů spotřebitelských úvěrů a zpřísníme podmínky pro používání tzv. rozhodčích doložek. Budeme usilovat o podřízení všech nebankovních subjektů, poskytujících půjčky občanům, pod regulační dohled ČNB.
Posílíme ochranu spotřebitele v oblasti bankovních poplatků. Není možné, aby tuzemské banky generovaly tak vysoké procento zisků jen díky trvalému předražování služeb pro běžné klienty.
Zavedeme přísnější regulaci hazardu.
ČSSD prosadí nový loterijní zákon, který v souladu s evropskými pravidly posílí transparentnost loterijního prostředí a zvýši pravomoci státu a obcí regulovat podnikání v této oblasti.
Usilujeme také o zvýšení povinného zákonného příspěvku na veřejně prospěšné aktivity.

Vážené přítelkyně, vážení přátelé, dámy a pánové,

Svět po hospodářské krizi bude na naši zemi klást nové nároky. Abychom uspěli, potřebujeme uskutečnit řadu klíčových změn. Náš hospodářský růst musí být více založen na znalostech a inovacích. Naše země musí být konkurenceschopná a šetrná k životnímu prostředí. Naše systémy zdravotní a sociální péče musí být solidární a přitom dlouhodobě udržitelné. Nezbytnou podmínkou k tomu všemu jsou zdravé veřejné finance. Právě dnes, více než kdy jindy, potřebuje naše země vládu, která provede potřebnou rozpočtovou konsolidaci tak, aby byla vyvážená, sociálně únosná a spravedlivá.

Vládu, která přinese lepší budoucnost pro obyčejné lidi.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama