ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,94. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

27.10.2010 19:26:48

Stát i firmy se shodly – chceme zveřejnění nepoctivých benzínek

Stát i firmy se shodly – chceme zveřejnění nepoctivých benzínek

Zefektivnění kontrol a zveřejnění výsledků ČOI je jeden ze závěrů dnešní odborné diskuse.

Unie malých a středních podniků organizovala kulatý stůl na téma Kvalita paliv v ČR, analýza a vývoj. Ke společné diskusi zasedli zástupci státu (ministerstvo dopravy, ministerstvo průmyslu a obchodu), nezávislých institucí z oblasti výzkumu kvality PHM a komerční sféry. „Velmi důležitým okamžikem celé diskuse byla shoda všech účastníků u kulatého stolu na zavedení povinnosti ČOI zveřejňovat čerpací stanice, které neprošly kontrolou. Po tomto postupu volají dokonce i sami provozovatelé čerpacích stanic. Tento proces by začal motivovat k lepší kvalitě PHM všechny účastníky procesu prodeje od rafinérií až po benzínky,“ říká předseda Unie malých a středních podniků David Šeich. Podle všech je však důležité, aby zveřejněné informace obsahovaly objektivní a srozumitelný popis neshody u každé kontroly. 

Za hlavní důvod zhoršování kvality pohonných hmot označili odborníci jednoznačně biosložky, jejichž přidávání ve výši 7% do PHM nařizuje legislativa Evrospké unie, která platí od roku 2007. Podle poslance PSP ČR a předsedy podvýboru pro dopravu Petra Bendla musí začít Česká republika hledat možnost, jak vyjednat výjimku, aby paliva v ČR nezpůsobovala např. technické poškození automobilů.  Zástupci výrobců a prodejců automobilů, kteří byli reprezentováni společnostmi Citroën ČR a Toyota ČR zastávají názor, že výroba není schopna v tak krátké době zareagovat na změnu kvality paliv, to způsobuje výrazná poškození spalovacích částí motoru. Podle Pavla Duby ze společnosti Auto Duba, která prodává a servisuje automobily se jedná o závažný problém. „Motory, které před rokem 2007 běžně vydržely 200 000-300 000 km nyní zvládnou 60 000 km a je nutné je repasovat.“

Kontrolními orgány, které mají v kompetenci dohlížení na kvalitu PHM jsou Česká obchodní inspekce, Celní správa a SGS Czech republic (bývalý Ústav paliv a maziv). Poslední jmenovanou instituci využívají pro kontroly a testy samy sítě čerpacích stanic. „Samozřejmě, že i my máme zájem na tom, abychom měli zpětnou vazbu a věděli, že naše pohonné hmoty jsou kvalitní. Využíváme proto podobně jako jiné sítě certifikát od SGS Pečeť kvality, který sděluje našim zákazníkům, že v našich čerpacích stanicích budou tankovat pouze kvalitní PHM,“ říká Jan Duspěva, obchodní ředitel společnosti ČEPRO, provozovatel čerpacích stanic EuroOil. Stávající kontroly a dostupné mechanismy nejsou schopny odhalit, kde dochází k případnému snížení kvality PHM. Přítomní zástupci producentů paliv ze společností Luwapa-oil a Viktoriagruppe podotýkají, že problém může nastat ve třech základních oblastech – výroba, logistika i skladování. Je proto nutné hlídat kvalitu PHM již od výstupu z rafinérie a zamezit distribuci nekvalitní šarže. K tomuto názoru se připojují i společnosti Benzina a Robin Oil.

Unie malých a středních podniků se rozhodla na základě dnešní diskuse a doporučení všech zúčastněných uspořádat další kulatý stůl na téma biopaliva, na který budou pozváni mj. zástupci ministerstva životního prostředí, zemědělci, atd. O podrobnostech Vás budeme informovat.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama