Mgr. Jan Čižinský

  • Hlavní město Praha
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,11. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

31.01.2019 17:02:00

Přípravné třídy základní školy mají vyrovnat vývoj dětí

Přípravné třídy základní školy mají vyrovnat vývoj dětí

Projev na 5. schůzi Senátu 31. ledna 2019 ke školskému zákonu

 Vážená paní předsedající, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři. Děkuji za slovo.

Velmi si vážím možnosti zde v Senátu tento návrh zdůvodnit a děkuji za vlídné přijetí. Přípravné třídy základní školy jsou pro děti, u kterých pedagogicko-psychologická poradna doporučí, že jsou pro ně vhodné, aby se vyrovnal jejich vývoj. Jeden pedagog je na maximálně 15 dětí v mateřské škole je to jeden pedagog na maximálně až 28 dětí. Ale v tuto chvíli je podmínkou, aby dítě mělo také odklad školní docházky, což ale v praxi znamená, že děti narozené v září až prosinci se do přípravných tříd prakticky nedostanou. To znamená, když to dám do extrému, dítě narozené 31. srpna, se do přípravné třídy může dostat, protože může dostat odklad a stanovisko pedagogicko-psychologické poradny, zatímco dítě narozené 1. září nemůže dostat odklad a přestože pedagogicko-psychologická poradna jako odborné pracoviště řekne, že přípravná třída by pro toto dítě byla vhodná, tak odklad nedostane, do přípravné třídy se také nedostane, a kdy by se mohlo dostat, tak prakticky až v sedmi letech a do školy by potom dítě šlo vlastně až v osmi letech.

Novela, kterou zde předkládám za skupinu poslanců, toto řeší, nikoho k ničemu nenutí, jenom umožní dětem, které se narodí mezi zářím a prosincem a u kterých řekne pedagogicko-psychologická poradna, že pro ně přípravné třídy jsou vhodné, aby se do nich dostaly, pokud to budou jejich rodiče chtít.

Vážené paní senátorky, vážení páni senátoři, prosím ještě, neberte to jako zpupnost, pokud se vyjádřím k pozměňujícímu návrhu. Ten je věcně správný. Ale dovolte mi, abych z praktických a taktických důvodů se k němu zachoval negativně. Je to z toho důvodu, že bych byl velmi rád, kdyby novela, kterou tady nyní navrhujeme, mohla platit už při letošních zápisech, na což čekají rodiče dětí i ředitelé. A tak jsem chtěl poprosit, jestli by věcně naprosto správný záměr, rozšířit tuto možnost ze státních a církevních i na soukromé školy, nemohl být buď samostatným návrhem, anebo navrhujeme součinnost. Nyní je ve sněmovně novela č. 309, týká se školského zákona, že bychom tam přidali tento návrh, který je věcně správný, protože je potřeba upozornit, že návrh, se kterým tady přicházím za skupinu poslanců, nemá podporu ministerstva školství, to znamená nemá podporu koalice. A toto správné rozšíření by v praxi náš návrh mohl, tak říkajíc, zabít. Návrh prošel velmi těsně a mám velkou obavu, že kdyby přišly společně do sněmovny, tak když vezmu negativní stanovisko ministerstva a určitou řevnivost mezi komorami, že by neprošlo vůbec nic. Proto nemějte mi za velkou troufalost, pokud prosím, zda by nebylo možné schválit návrh zákona v původním znění. A za skupinu poslanců navrhuji spolupráci na tom, aby rozšíření bylo pozměňujícím návrhem tisku č. 309 a budeme se snažit, aby to bylo předřazeno a rychle projednáno.

Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout