Mgr. Kateřina Valachová, Ph.D.

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,21. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

21.02.2017 13:20:52

Vrtěti matematikou

Vrtěti matematikou

Matematiku nemá (skoro) nikdo rád. Není to chyba matematiky. Maturity také nemá (skoro) nikdo rád. Ani to není chyba maturit. Nicméně je jasné, že platí rovnice: matematika + maturita = smrtící koktejl.

Vláda schválila v pondělí materiál, podle kterého se bude na (téměř) všech českých středních školách skládat státní maturitní zkouška ze tří předmětů. Bude to čeština (rodný jazyk nikdo nezpochybňuje), cizí jazyk (děs z toto maturitního předmětu jsme již překonali) a konečně i ta matematika (což vzbuzuje vášně nebývalé). Již dříve bylo přijato, že gymnázia a lycea zavedou tuto praxi od školního roku 2020/2021. Nyní je tedy dáno, že ostatní střední školy se připojí hned v roce následujícím, to je 2021/2222. Nevidím ráda, že nezahájíme jednotně, ale bohužel – ono to není tak jednoduché, jak to může vypadat, Znamená to dlouhou řadu opatření. I když jsme na nich pracovali velmi usilovně, rychleji to prostě nešlo. První reakce na onen roční rozdíl v zavedení povinné maturitní matematiky (kromě pláče a skřípění zubů ve studentských pokojích)? Z mého pohledu dvě velmi překvapivé. První: Vyhrožování ústavní žalobou ze strany Asociace ředitelů gymnázií. Druhá: Ministr zemědělství je přesvědčen, že studovaní odborníci v zemědělci nemusí umět počítat. Nejprve k Asociaci ředitelů. Podle nich onen jeden rozdílný rok poškozuje gymnázia, protože studenti středních odborných škol budou mít v onom jednom roce „snazší“ maturitu než studenti gymnázií, kteří budou znevýhodněni. Jsem velmi zvědavá na přesnou formulaci oné ústavní stížnosti. Všechna gymnázia i lycea mají dlouhodobě počty hodin matematiky na úrovni, kterou nebylo nutné kvůli maturitám zvyšovat. Měli by ve skutečnosti být schopni zvládnout státní maturitu z „rozběhu“. Pokud tomu tak není, pak jde o špatnou vizitku školy. Já bych daleko více rozuměla stížnosti ze strany středních odborných škol, že jejich studenti budou mít tuto povinnost až o rok později, protože prostě delší dobu trvalo vytvoření potřebných podmínek. Ve skutečnosti totiž studenty gymnázií zvýhodňujeme – zvláště při snaze o přijetí na některé vysoké školy technického směru, ale i na řadu dalších, kde matematika hraje roli. Že se to konkrétním studentům nelíbí, to je jiná věc. Ale státem garantované školství a státem garantovaná maturita tady není od toho, aby se líbila studentům – maturita je certifikace vzdělání a potvrzení úrovně vědomostí i schopností k dalšímu studiu. Nyní k panu ministrovi zemědělství Mariánu Jurečkovi. On měl v posledních týdnech rázem projevenou velkou starost o to, aby byly některé zemědělské studijní obory z povinné matematiky vyjmuty (podobně, jako třeba zdravotní sestřičky nebo baletky). Jenže my známe něco, co bych pojmenovala „toky studentů“ – to je obvyklé směřování absolventů jednotlivých škol ve vzdělání dále. Tedy zda jdou na vysoké školy, na jaké školy se hlásí a kam jsou přijati. A studenti odborných zemědělských škol ve své většině pokračují ve studiu a co více – mnohdy na oborech, kde je matematika velmi podstatná. Těžko po mě, jako po ministryni školství, může někdo chtít, abych psala rektorovi zemědělské university: „Prosím, prosím. Buďte hodnější na absolventy této a této střední odborné školy, oni neměli z matematiky maturitu, bylo tam méně hodin týdně, tak to zohledněte.“ Zavedení povinné státní maturity z matematiky již stálo obrovské množství práce a také hodně peněz. A obojího bude ještě mnoho potřeba. Ale je to správný směr. Na dlouhých jednáních o této věci byli přítomni zástupci gymnázií a věděli, že dojde k této roční disproporci. To není novinka. Stejně tak pan ministr Jurečka jako poslanec byl u toho, když se definovaly jediné obory s výjimkami. A že to nebudou zemědělští strojaři, ale jenom a pouze studenti uměleckých směrů a některé obory ve zdravotnictví a sociální oblasti. Přípravy jednotných státních maturit z matematiky budou samozřejmě pokračovat bez ohledu na ústavní stížnost i bez ohledu na snahu vymýtit matematiku z českého zemědělství. Děláme nyní mnoho proto, aby výuka matematiky byla zásadně modernizována, aby byla daleko přívětivější. Například v dubnu o tom budeme diskutovat i s odborníky ze zahraničí na velkém setkání českých (a moravských i slezských samozřejmě) učitelů. Budeme se o tom radit. Jen na okraj – tato akce byla připravena již dávno, to není žádná reakce na nynější politické „matematické“ dusno. Protože my od začátku víme, že jenom zavedení matematiky jako povinného maturitního oboru nestačí, že je třeba právě v této oblasti změnit hodně k lepšímu, udělat matematiku zábavnější, zajímavější. Matematika je důležitou součástí toho, aby dnešní děti v budoucím světě obstály. Neboť to je to, oč tady běží nejvíce.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama