Mgr. Martin Červíček, Brig.gen.v.v.

  • ODS
  • Náchod
  • senátor
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,15. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

07.10.2022 15:09:00

Lepší dopravní spojení s Polskem

Lepší dopravní spojení s Polskem

V Hronově se uskutečnila česko-polská konference věnovaná dopravě, která spojuje Královéhradecký kraj s polským Dolnoslezským vojvodstvím.

 Jednání se netýkalo jen výstavby dálnice D11 směrem k Polsku, ale věnovalo se komplexně projektům na silnicích, železnici i v cyklistice, na kterých obě strany pracují a jež v budoucnu ještě lépe propojí oba regiony.

„Konference byla určená zejména pro zástupce samospráv měst a obcí v příhraničních oblastech a během ní zazněly informace o realizovaných, rozpracovaných a plánovaných projektech v oblastech železniční, silniční i cyklistické dopravy. Jsem přesvědčen o tom, že rozvoj přeshraničních komunikací je jednou z priorit při rozvoji dopravy v regionu a pravidelné informování starostů i obyvatel dotčených území je toho součástí. Chtěl bych poděkovat společnosti Evropské seskupení pro územní spolupráci NOVUM, že konferenci uspořádalo,“ uvedl hejtman Martin Červíček.

Více vlaků přes hranice

V prvním bloku shrnuli zástupci kraje i vojvodství informace o stávajících meziregionálních železničních spojeních.

Královéhradecký kraj s Dolnoslezským vojvodstvím spojují v současné chvíli dvě železniční linky. První vede z Trutnova do Sędzisławi přes hraniční přechod Královec/Lubawka. Ta funguje již čtrnáct let a rostoucí počty cestujících postupně zvýšily rozsah spojů od výhradně víkendových vlaků až po celotýdenní provoz mezi dubnem a zářím. Druhé spojení z Wroclawi přes Meziměstí do Adršpachu vzniklo v roce 2018, aby ulehčilo místním silnicím od aut tisíců návštěvníků mířících do skalních měst na české straně hranice. Obě strany si sezónní vlakové spoje velmi pochvalují.

„Mezi českou i polskou stranou panuje shoda a vůle rozšířit dosavadní přeshraniční spojení, a to v podobě častějších vlaků i spojů mimo turistickou sezónu. Ve stádiu přípravy je nové spojení mezi Hradcem Králové a Wroclawí přes Meziměstí, které bychom chtěli prodloužit až do Pardubic, ale nejprve je nutné dohodnout se na dopravci, neboť česká strana zatím nedisponuje potřebnou kapacitou vozů, které by splňovaly požadavky přeshraniční dopravy. Také výstavba vysokorychlostní tratě už nemusí být jen pouhá představa. Na základě výsledků vyhledávací studie ministři dopravy obou zemí doporučili vést tuto trať z Prahy do Wroclawi přes Hradec Králové a Česká republika s Polskem podepsala smlouvu o vzájemné spolupráci při realizaci této železnice. V současné době probíhá studie proveditelnosti,“ popsal stávající stav hejtman Červíček.

Správa železnic připravuje kromě výstavby vysokorychlostní tratě také investiční záměry na konvenčních tratích.

„Jedná se například o vyvedení VRT do Hradce Králové, zdvojkolejnění železnice na Českou Skalici, na níž naváže Vysokovská spojka směrem na Náchod. Současně se předpokládá, že bude elektrifikována trať z Jaroměře na Trutnov,“ doplnil Martin Červíček s tím, že plány zahrnují také modernizaci tratě do Svobody nad Úpou a kolejí z Trutnova do polského města Lubawka.

Opravy silnic v příhraničí za 1,4 miliardy korun

Druhá část konference věnovaná silniční dopravě začala shrnutím informací o stavbě nejdůležitějšího spojení, a to dálnice D11, která naváže na polskou rychlostní silnici S3.

Ředitelství a silnici a dálnic zahájí přípravné práce na úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí v příštím roce. Stavba samotná se uskuteční v letech 2024–2026. Na úseku mezi Jaroměří a Trutnovem začne archeologický průzkum v roce 2024 a vlastní stavba je plánována v letech 2025–2026.

„Než však budou dokončeny všechny úseky, jsou pro odlehčení a zvýšení plynulosti i bezpečnosti dopravy v našem kraji neméně důležité stavby obchvatů měst. Stavby obchvatu Nové Paky a Jaroměře začaly v září a obchvat Jaroměře by měl být ukončen do dvou let. Zbývá vyřešit obchvat Náchoda, který bude v návaznosti na obchvat České Skalice tvořit nejenom určitý bypass v době, kdy budou Poláci se svou S3 již na státní hranici, ale svůj význam bude mít i po dokončení všech úseků D11 v našem kraji, zejména s ohledem na další plánovaný silniční tah na polské straně směrem na Náchod,“ sdělil hejtman Červíček.

Královéhradecký kraj prostřednictvím společnosti Údržba silnici Královéhradeckého kraje realizoval na hranicích země mezi roky 2017 až 2020 šest projektů za 435 milionů korun, jimiž zlepšil dopravní situaci u hranic. Kompletně opravné tak byly například silnice z Bezděkova nad Metují až ke státní hranici nebo z Broumova až k hraničnímu přechodu. Klíčovým pro tyto projekty bude do budoucna zajištění financí z evropských fondů pro přeshraniční spolupráci.

Aktuálně čítá investiční zásobník Údržby silnic dalších 200 silničních projektů za zhruba 10 miliard korun, přičemž v Krkonoších, Orlických horách a okolo Broumova a Náchoda chtějí silničáři opravit 23 mostů a 60 kilometrů komunikací za téměř 1,4 miliardy korun. Mezi chystanými projekty je například silnice II/311 ze Zákoutí do Šerlichu, a to včetně opravy mostu v této obci, nebo oprava silnice III/3195 z Kameničné do Jaroslavi.

Na kole z Jaroměře až do Polska

Závěr dopravní konference patřil cyklistice. Královéhradecký kraj se v oblasti propojení Česka a Polska na bicyklech zaměřuje zejména na vybudování zhruba dvou kilometrů nových cyklostezek v Kunčicích nad Labem a Hostinném, které budou součástí cyklotrasy Labská stezka vedoucí přes Hradec Králové až do Pardubic.

Kraj se zaměřuje i na vybudování takzvané Kladské stezky, která povede z Jaroměře okolo vodní nádrže Rozkoš až do Polska na Kudowa Zdrój. Města a obce ležící na plánované trase postupně budují jednotlivé úseky, které se postupně propojí. Aktuálně se připravuje výstavba nových cyklostezek z Jaroměře na Rychnovek a dále k Rozkoši o délce téměř 12 kilometrů.

Dalšími prioritními projekty je pak Příhraniční cyklotrasa a cyklostezka mezi Broumovem a Policí nad Metují. Kromě nových cyklostezek chce česká i polská strana pokračovat v rozšiřování zázemí pro cyklisty, jako jsou odpočívadla či dobíjecí stanice pro elektrokola.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama