Mgr. Ondřej Mirovský, M.EM

Měníme klima v české politice!
  • SZ
  • Praha 7
  • městský radní
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,64. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

11.06.2016 11:34:22

Co musíme v Praze udělat pro rozvoj elektromobility a snížení znečištění ovzduší

Co musíme v Praze udělat pro rozvoj elektromobility a snížení znečištění ovzduší

Kolísající se ceny benzínu a nafty, nemoci dýchacích cest a znečištěné ovzduší – to jsou důvody, proč se už desítky let hledá náhrada za auta se spalovacími motory. Vše nasvědčuje tomu, že v budoucnu budeme jezdit v elektroautech.

Ročně zemře předčasně na nemoci způsobené znečištěním ovzduší kolem 5 a půl miliónů obyvatel na celém světě. V České republice je to zhruba 6 tisíc obyvatel ročně. Znečištění ovzduší má nejvíce negativně dopadá na malé děti, seniory a pacienty s chronickými nemocemi dýchacích cest. Nejvýrazněji jsou postiženi obyvatelé Ústeckého a Moravskoslezského kraje a obyvatelé velkých měst. I proto je potřeba hledat čistší a zdravější řešení mobility. Jednou z nich je elektromobilita.

Baterky už nebudou problém

Novým impulsem dalšího rozvoje tohoto odvětví je především pokrok ve zvyšování výdrže elektrických akumulátorů. Díky tomu se znatelně zvýšila dojezdová vzdálenost automobilů. Na obzoru se navíc objevila nová baterie z dílny českého vynálezce, která má být až 20násobně účinnější než běžné baterky.

Cena baterek dlouhodobě klesá. Podle renomované agentury Bloombergu potrvá jen několik let a elektromobily budou levnější než naftové vozy. Elektromobily se tak postupně stávají ideálními dopravními prostředky ve městě. Problémem je ale klesající dojezdová vzdálenost baterek, když mrzne. Ale tuto překážku se patrně podaří brzy vyřešit. Zatím chybějící infrastruktura (dobíjecí stanice) bude o to rozšířenější, o co větší po ní bude poptávka a o co aktivnější budou města při podpoře rozvoje dobíjecí sítě. Ostatně distributoři elektřiny již mají v šuplíku plány na její rozšíření a postupně ji realizují.

Často diskutovanou překážkou rozvoje elektromobility je pořizovací cena nových vozů. To se ale se zvyšující poptávkou bude rychle měnit. Elektromobily je možné si také půjčovat. V Amsterdamu funguje již nějakou dobu systém, který registrovaným uživatelům umožňuje půjčování (carsharing) elektromobilů. První soukromá veřejná doprava, tak zní přídomek systému Car2go (název je slovní hříčkou). Řidiči automobilů zapůjčených v rámci tohoto systému mohou dokonce vyjíždět za hranice Nizozemska.

Budoucností energetiky i dopravy je elektřina

Vypadá to tedy, že elektromobilita je budoucností dopravy. Úzce to souvisí s tím, že elektřina bude budoucností energetiky. Fosilní paliva se pomalu, ale jistě stávají minulostí. Je to dobrá zpráva pro naše plíce, pro příhodné podmínky života na většině míst planety.

Ropná velmoc Norsko jako světový lídr elektromobility

Norsko je jednou z nejbohatších zemí světa (v přepočtu na jednoho obyvatele). Významně zbohatlo mimo jiné na těžby ropy a zemního plynu. Dívá se ale dopředu.

Na rozdíl od většiny podobně na těžbě fosilních paliv závislých ekonomik totiž dobře ví, že ropa tu nebude navždy. A že její spalování negativně dopadá na zemské klima i zdraví obyvatel. Patrně to byly hlavní důvody, proč nedávno přijalo zákon, který stanovil úplný zákaz aut se spalovacím motorem do roku 2025. Již dnes je v Norsku v přepočtu na jednoho obyvatele i díky vládnímu podpůrnému programu nejvíce elektromobilů na světě. Mimochodem Norsko vyrábí veškerou svoji elektřinu z čistých zdrojů: zejména z vodních elektráren. Česko je jedním z největších vývozců elektřiny na světě, zdejší potenciál čistých zdrojů není zdaleka vyčerpán. A netřeba proto váhat při podpoře rozvoje elektromobility v Praze.

Tři kroky pro pražskou elektromobilitu

První fáze již proběhla: nová pravidla pro vydávání parkovacích karetmotivačně zvýhodňují majitele elektrických aut. Druhým krokem musí být podpora umísťování nabíječek do ulic. Současný stav, kdy nabíječky jsou zejména v garážích obchodních center, zdaleka nestačí. Nabíjení musí být dostupné tak, aby nebylo problém na noc najít dobíjecí místo a nechat vůz v klidu nabít. Stejně tak jsou potřebná „rychlo-obrátková“ místa pro rychlé dobíjení (ocení např. vozidla taxi služeb). Třetím krokem může být podpora městského elekto carsharingu po vzoru již zmíněného Amsterdamu či Berlína, kde systém také funguje. Celé se to může jmenovat třeba Prague2go a bude to zásadní moment pro vyřešení dilematu mnohých rodin, které zvažují pořízení druhého vozu do rodiny.

V městě dostupný elektro carsharing bude vždy levnějším řešením, než nákup a provoz druhého auta v rodině. Není proto nač čekat a zadejme podporu elektrocarsharingu jako zásadní cíl, který zajistí čistší a levnější mobilitu pro ty, kteří auto v Praze potřebují.

Psáno pro blog.idnes.cz

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout