Mgr. Pavel Dobeš

  • Praha 3
  • radní městské části
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,36. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

19.09.2014 17:40:17

Nákladové nádraží Žižkov jako kulturní centrum nejen Prahy 3

Nákladové nádraží Žižkov jako kulturní centrum nejen Prahy 3

Mít na svém území takový kulturní poklad, jakým je Nákladové nádraží Žižkov na Praze 3, by mělo být pro představitele (a nejen ty volené) každé městské části výsadou, jakýmsi bohatstvím a výzvou pro co nejlepší nakládání s ním.

 U nás na trojce to ale dlouho vypadalo, že kulturní i historické bohatství ustoupí bagrům a plánům developerů. Vše začalo už s ukončením běžného provozu v roce 2002. Bitva vlastních zájmů se snahou o zachování tohoto skvostu Prahy 3 trvala roky. Dnes, v roce 2014, to již vypadá, že zvítězí ušlechtilejší záměry nad těmi (pro pár lidí a firem) finančně zajímavějším. Jenže budoucnost této největší dochované funkcionalistické průmyslové stavby v Praze je stále tvořena jen mlhavými obrysy, které byly velmi dlouho a tvrdě budovány, ale velmi snadno a rychle se mohou zase rozplynout. Máme za sebou mnoho bitev o Nákladové nádraží Žižkov, tažení za jeho zachování a plnohodnotné využití ale není u konce.      

Dlouholetý boj za záchranu nákladového nádraží se výrazně pohnul správným směrem zejména v posledních dvou letech. Od roku 2012 se neuvažuje o zbourání nádražních budov, od dubna 2013 je navíc centrální budova Nákladového nádraží Žižkov kulturní památkou. Začínají se zde pořádat výstavy, promítání, festivaly. Demokraté Jana Kasla tento vývoj podporovali a podporují. Dnes jsme ale v situaci, kdy je potřeba se znovu rozhlédnout a za pomoci veřejné debaty určit směr, jakým se vydáme dál. Jak by mělo v příštích letech vypadat využití nákladového nádraží, k čemu by mělo sloužit a co bude znamenat pro Prahu 3 i Prahu jako takovou? 

Vize, kterou mají Demokraté Jana Kasla a se kterou chtějí do této debaty přispět, je Nákladové nádraží Žižkov jako kulturní centrum městské části Praha 3, a nejen její. Vedle kulturního zázemí, za kterým by měli na Žižkov mířit lidé z celé Prahy včetně turistů, chceme Nákladové nádraží Žižkov proměnit v centrum volnočasových aktivit, zeleně, sportu a vzdělávání. Z nákladového nádraží se tak vedle náměstí Jiřího z Poděbrad stane druhé kulturní centrum Prahy 3.

Kdo někdy žižkovské nádraží navštívil, musel být ohromen nejen tou neopakovatelnou atmosférou jedinečné průmyslové stavby, která byla zbudována již v roce 1936. Ohromující je totiž také rozloha, na které se budovy a celý areál rozprostírá. Desítky tisíc metrů čtvereční v kombinaci s onou atmosférou místa znamenají unikátní prostor pro skutečné kulturní středisko, na které by městská část Praha 3 mohla být opravdu hrdá. Kulturní centrum, které by jednak nabídlo pestré využití volného času místním lidem a řešilo také problém s nedostatečnými kapacitami jeslí a školek, dále by se ale díky své jedinečnosti a bohatému kulturnímu programu stalo cílem návštěvníků z celé Prahy, a také tuzemských i zahraničních turistů.

Radnice Prahy 3, ať už bude její podoba po říjnových volbách jakákoliv, by v tomto směru měla navázat na to, co se za poslední dva roky podařilo. A to především co se týká spolupráce s neziskovými spolky a organizacemi, které se o budoucnost Nákladového nádraží Žižkov zasazují a podílí se na ní. Jasně se ukázalo, že jedině díky nim může být tato budoucnost smysluplná. 

Pavel Dobeš, kandidát do Zastupitelstva městské části Praha 3 a hlavního města Prahy

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama