Mgr. Pavel Dobeš

  • Praha 3
  • radní městské části
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,36. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

30.09.2014 13:09:53

Originální řešení: Prahu by s letištěm (a Kladnem) mohl spojit monorail

Originální řešení: Prahu by s letištěm (a Kladnem) mohl spojit monorail

Diskuze o tom, jak nejlépe propojit centrum Prahy s ruzyňským letištěm, dnes letištěm Václava Havla, se vedou již více jak 20 let. K realizaci vhodného spojení je ovšem stále ještě daleko, skoro jako před těmi více než dvěma desetiletími.

Mluvilo se o rychlodráze, diskutovalo se metro či tunelový komplex. Jenže většina návrhů se vyznačovala tím, že cena jejich realizace dosahovala desítek miliard. Vždyť poslední takzvaně úsporný návrh z Dejvického nádraží na letiště je vyčíslen na 21 miliard korun! Společně s kolegy z volebního sdružení Demokraté Jana Kasla přicházíme s provokativním návrhem, který dosud v této diskuzi nepadl, a který se vyznačuje nejen originalitou řešení, ale také oproti jiným variantám mnohem nižšími náklady. Tzv. monorail by spojil metropoli s letištěm Václava Havla ze stanice metra Hradčanská za cenu cca 7 miliard korun.

V souladu s celkovou filozofií našeho programu, která se zakládá na tzv. chytrých řešeních (efektivní a zároveň úsporné využívání moderních technologií a možností), předkládáme zcela originální návrh. Pro naprosto stěžejní spojení Prahy s letištěm chceme využít inteligentní, ekologickou, americko-korejskou technologií monorailu Urbanaut, navrženou pro Prahu architektem dopravních staveb, Petrem Preiningerem.    

Kromě nízké ceny je velkou výhodou monorailu tichý provoz - elektromotory poháněná kola s pneumatikami jedou po betonovém vodícím profilu s tlumením boční kapotáží, takže odpadají drahá protihluková opatření na trase. Co se právě trasy týká, využili bychom již existující Buštěhradskou dráhu a to ve stávajícím profilu, který je dostačující pro obousměrný provoz monorailu, s proměnnou kapacitou soupravy díky její modulové skladbě. Trasa může být vedena nad stávající železnicí, a to i bez jejího omezení, či v případě potřeby v tunelu o menším profilu, než má tunel metra.

Podle odvozených nákladů z realizovaných tras ve světě je cena monorailu cca třetinová až poloviční oproti projektované železniční dráze, včetně ceny souprav. Má také nižší provozní náklady.

Jak již bylo řečeno, spojení z metra Hradčanská na letiště Václava Havla by vyšlo na cca 7 miliard korun. Pokračování monorailu do Kladna by pak stálo cca 8 miliard korun. Spojení metro Hradčanská – pražské Hlavní nádraží má několik variant a cenu lze odhadnout na cca 5 miliard korun.

Stejně jako u plánované rychlodráhy, i zde by se jednalo o investici státu společně s financováním z evropských fondů. Monorail by byl provozován soukromým provozovatelem na základě tendru a smlouvy se Správou železniční dopravní cesty.

Cena jízdného by odpovídala pásmové jízdence v systému integrované dopravy – z letiště s expresním příplatkem jako všude v Evropě.

Přicházíme s tímto návrhem zejména proto, abychom otevřeli seriózní debatu o tom, jak spojení Prahy s letištěm Václava Havla skutečně zrealizovat. Monorail není určitě jedinou možností, důležitá je ale právě ona diskuze, na jejímž konci se s realizací spojení opravdu začne. Naším cílem je, aby za 4 roky již bylo jasné, jaká varianta se zvolí, a byly odstartovány přípravy a samotná realizace.

Pavel Dobeš

Kandidát Demokratů Jana Kasla do Zastupitelstva hlavního města Prahy a městské části Praha 3         

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama